Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung 18-200mm F3.5-6.3 ED OIS

17.4.2012, Milan Šurkala, recenze
Vyzkoušeli jsme také ultrazoomový objektiv Samsung 18-200mm F3,5-6,3 ED OIS pro systém Samsung NX. Nabízí 11,1× optický zoom a optickou stabilizaci. My se podíváme, jak se velký ohniskový rozsah podepíše na optických kvalitách.

Sférické zkreslení


JPEGy a většina RAW konvertorů pracují s narovnaným obrazem, který vykazuje na širokém ohnisku v podstatě neznatelné sférické zkreslení +0,5 % a na nejdelším pak střední poduškovité zkreslení -0,8 %. Některé RAW konvertory otevřou RAWy bez této jinak automatické korekce, a tak vidíme, že ve skutečnosti objektiv trpí opravdu velmi silným sférickým zkreslením (+3,8 %), poduškovité je téměř stejné jako s korekcí (-0,9 %)


18mm ohnisko (JPEG, RAW)



200mm ohnisko (JPEG, RAW)


18mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

200mm ohnisko (nekorigovaný RAW)


Vinětace


Ztmavení rohů (vinětace) je trochu viditelná na širokém ohnisku s nízkými a naopak vysokými clonami (střední mají vinětaci značně mírnější). Na delších ohniscích se prakticky vždycky vejdete pod 0,3 EV, což si v podstatě nemáte šanci všimnout.





Chromatická aberace


Zajímavé bude jistě sledovat i vývoj chromatické aberace.



18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F8



18mm ohnisko, clona F16



Na nejširším ohnisku vás bude chromatická aberace často provázet. Nelze se jí zbavit ani přicloněním.



35mm ohnisko, clona F4,5



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F16



Zde jde spíše o aberaci v bokehu. Kontury jsou modré, po přiclonění začínají mizet.



70mm ohnisko, clona F5,6



70mm ohnisko, clona F16



U 70mm ohniska se aberace v podstatě nevyskytuje. Dobrá práce.



120mm ohnisko, clona F6,3



120mm ohnisko, clona F16



U 120mm ohniska se zelené a fialové kontury opět začínají objevovat.



200mm ohnisko, clona F6,3



200mm ohnisko, clona F16



Na tomto snímku byl kontrast skutečně velký, a tak není divu, že se linie barví hodně do modrofialových barev.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.