Samsung 18-200mm F3.5-6.3 ED OIS
17.4.2012, Milan Šurkala, recenze
Vyzkoušeli jsme také ultrazoomový objektiv Samsung 18-200mm F3,5-6,3 ED OIS pro systém Samsung NX. Nabízí 11,1× optický zoom a optickou stabilizaci. My se podíváme, jak se velký ohniskový rozsah podepíše na optických kvalitách.
Kapitoly článku:
V této kapitole přináším několik ilustračních snímků.
Snímek má solidní detaily, odhlédneme-li od vady kusu, který při 40mm ohnisku nebyl schopen ostře vykreslit pravou polovinu snímku.
S objektivem si lze troufnout i na telemakro, byť nějak přehnaných výsledků samozřejmě nedosáhnete. Hloubka ostrosti je i při plně otevřené cloně dosti malá, takže to bude chtít hodně světla (dlouhé ohnisko a přiclonění mohou způsobit dlouhý čas, který už v ruce neudržíte - zde jsem ale neclonil). K dispozici je RAW snímek.
I když objektiv nemá příliš dobrou světelnost, po větším přizoomování si můžete troufnout i na detailnější portréty. Pozadí se bude docela příjemně mazat. Tady se mi bohužel nepodařilo zaostřit přesně na oči, a tak portrét vypadá trochu mdle. Můžete si stáhnout RAW.
Prostřední část obrazu je v pořádku, směrem k rohům se ale obraz začíná jakoby rozdvojovat.
expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
V JPEGu je díky odšumování fotoaparátem snímek dosti rozpatlaný. Proto dávám k dispozici RAW, kde se můžete lépe podívat na výsledek práce objektivu. Znovu se ukazuje, že rohy objektivu moc nejdou (zde ani ten levý).
Tady to stabilizace jakž takž zvládla, pravá strana je opět trochu méně ostrá. I přes snímání na opravdu velkou vzdálenost jde vidět lehce máznuté pozadí.
Tady to objektivu šlo docela dobře. Detailnost je přiměřená, ostrost je akceptovatelná i v rozích. Lehce se zde probojovává chromatická aberace, výrazněji pak vpravo nahoře, kde je silné protisvětlo a ztrácí se tenké větve.
Kresbě schází výraznější brilance. Je poněkud nekontrastní a pravá strana opět lehce ztrácí ostrost. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
Maximální přiclonění je logickým zdrojem difrakce. Při takto vysoké cloně jsem čekal výraznější hvězdu kolem slunce. K dispozici je RAW snímek.
Na kontrastních liniích se vyskytuje trochu chromatické aberace. Nečekejte přehnaně rozmazané pozadí ani příliš krémový bokeh. Při cloně F6,3 toho zas tak snadno nedosáhnete.
Díky jednotvárnějšímu pozadí vypadá i bokeh příjemněji. Objektiv vytváří zvláštní "duchy" v nezaostřených částech hůlky. Můžete si stáhnout RAW.
Opět se ukazuje, že objektiv se dá použít i na portréty. Pozadí dokáže docela rozumně rozmazat, ale obličej není příliš ostrý. Můžete se podívat i na RAW snímek.