Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung 18-200mm F3.5-6.3 ED OIS

17.4.2012, Milan Šurkala, recenze
Vyzkoušeli jsme také ultrazoomový objektiv Samsung 18-200mm F3,5-6,3 ED OIS pro systém Samsung NX. Nabízí 11,1× optický zoom a optickou stabilizaci. My se podíváme, jak se velký ohniskový rozsah podepíše na optických kvalitách.
V této kapitole přináším několik ilustračních snímků.




expoziční čas 1/350 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 40 (61) mm, klikněte pro zvětšení



Snímek má solidní detaily, odhlédneme-li od vady kusu, který při 40mm ohnisku nebyl schopen ostře vykreslit pravou polovinu snímku.




expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (308) mm, klikněte pro zvětšení



S objektivem si lze troufnout i na telemakro, byť nějak přehnaných výsledků samozřejmě nedosáhnete. Hloubka ostrosti je i při plně otevřené cloně dosti malá, takže to bude chtít hodně světla (dlouhé ohnisko a přiclonění mohou způsobit dlouhý čas, který už v ruce neudržíte - zde jsem ale neclonil). K dispozici je RAW snímek.




expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 250, ohnisko 100 (154) mm, klikněte pro zvětšení



I když objektiv nemá příliš dobrou světelnost, po větším přizoomování si můžete troufnout i na detailnější portréty. Pozadí se bude docela příjemně mazat. Tady se mi bohužel nepodařilo zaostřit přesně na oči, a tak portrét vypadá trochu mdle. Můžete si stáhnout RAW.




expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (36) mm, klikněte pro zvětšení



Prostřední část obrazu je v pořádku, směrem k rohům se ale obraz začíná jakoby rozdvojovat.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



V JPEGu je díky odšumování fotoaparátem snímek dosti rozpatlaný. Proto dávám k dispozici RAW, kde se můžete lépe podívat na výsledek práce objektivu. Znovu se ukazuje, že rohy objektivu moc nejdou (zde ani ten levý).




expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 3200, ohnisko 200 (308) mm, klikněte pro zvětšení



Tady to stabilizace jakž takž zvládla, pravá strana je opět trochu méně ostrá. I přes snímání na opravdu velkou vzdálenost jde vidět lehce máznuté pozadí.




expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Tady to objektivu šlo docela dobře. Detailnost je přiměřená, ostrost je akceptovatelná i v rozích. Lehce se zde probojovává chromatická aberace, výrazněji pak vpravo nahoře, kde je silné protisvětlo a ztrácí se tenké větve.




expoziční čas 1/350 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 120 (184) mm, klikněte pro zvětšení



Kresbě schází výraznější brilance. Je poněkud nekontrastní a pravá strana opět lehce ztrácí ostrost. Můžete se podívat na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/250 s, clona F22, citlivost ISO 125, ohnisko 90 (138) mm, klikněte pro zvětšení



Maximální přiclonění je logickým zdrojem difrakce. Při takto vysoké cloně jsem čekal výraznější hvězdu kolem slunce. K dispozici je RAW snímek.




expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 200 (308) mm, klikněte pro zvětšení



Na kontrastních liniích se vyskytuje trochu chromatické aberace. Nečekejte přehnaně rozmazané pozadí ani příliš krémový bokeh. Při cloně F6,3 toho zas tak snadno nedosáhnete.




expoziční čas 1/320 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 130 (200) mm, klikněte pro zvětšení



Díky jednotvárnějšímu pozadí vypadá i bokeh příjemněji. Objektiv vytváří zvláštní "duchy" v nezaostřených částech hůlky. Můžete si stáhnout RAW.




expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 100 (154) mm, klikněte pro zvětšení



Opět se ukazuje, že objektiv se dá použít i na portréty. Pozadí dokáže docela rozumně rozmazat, ale obličej není příliš ostrý. Můžete se podívat i na RAW snímek.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.