Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung 60mm F2.8 Macro ED OIS SSA

5.4.2012, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem pro systém Samsung NX, který projde testem, je makro objektiv Samsung 60mm F2.8 Macro ED OIS SSA s 1× zvětšením. Disponuje také optickou stabilizací a nesmí chybět ani tradiční technologie i-Function.
Dále se můžete podívat na několik ilustračních snímků.




expoziční čas 1/400 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, klikněte pro zvětšení



Míra detailů je vynikající, nikde ani žádná chromatická aberace, což je třeba také ocenit. Můžete si stáhnout i RAW snímek.




expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 60 (92) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Když objektivu prominete dlouhé ostření při snímání na krátkou vzdálenost, odmění se vám skutečně velmi dobrým makrem. V zaostřené ploše je ostrost skutečně výborná, bokeh má jen minimální chromatickou aberaci.




expoziční čas 1/500 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



60mm objektiv můžete využít i při focení portrétů. Přepočtené ohnisko 92 milimetrů je slušné i pro detailnější portréty. Světelnost F2,8 sice není tak dobrá jako u jiných portrétních objektivů, ale čím blíž budete, tím bude pozadí rozmazanější a bokeh příjemnější (na větší vzdálenost je spíše jen průměrný). Detailnost je vynikající, což uvidíte především v RAWu.




expoziční čas 3 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení



Znovu vidíte velmi dobrou ostrost v zaostřené ploše a příjemný bokeh v pozadí. K dispozici je i RAW snímek.




expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Zejména středová ostrost je solidní, trochu slabší je levý spodní roh, ale není to nic vážného. Můžete si stáhnout RAW.




expoziční čas 1/200 s, clona F2,8, citlivost ISO 160, ohnisko 60 (92) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Strom je krásně ostrý, objektiv skutečně kreslí velmi dobře. Světelnost F2,8 nestačila na výraznější rozmazání pozadí, ale rozhodně je to lepší než u běžného setového objektivu.




expoziční čas 1/80 s, clona F7,1, citlivost ISO 250, ohnisko 60 (92) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Protože se při ostření na krátkou vzdálenost znatelně prodlužuje přepočtené ohnisko (odhadem téměř na 300 mm), je 1/80 sekundy docela dlouhý čas. Stabilizace s ním už má trochu problém. V bokehu je trochu aberace.




expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Objektiv zvládá skutečně velmi dobré detaily s 1,5× virtuálním zvětšením. Budete si muset dát pozor na hloubku ostrosti při focení z ruky, což ale není chybou objektivu, ale prostou fyzikou.




expoziční čas 1/50 s, clona F2,8, citlivost ISO 800, ohnisko 60 (92) mm, klikněte pro zvětšení



Při plně otevřené cloně je hloubka ostrosti skutečně minimální, bokeh je krásně jemný. Vysoká vinětace není dána objektivem, ale softwarovým barevným filtrem fotoaparátu Samsung NX200.




expoziční čas 1/800 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, klikněte pro zvětšení



Další snímek žárovky. Zde jsem použil vyšší clonu, díky čemuž bylo snazší trefit lepší rozsah hloubky ostrosti.




expoziční čas 1/50 s, clona F3,2, citlivost ISO 640, ohnisko 60 (92) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Účinek optické stabilizace by mohl být o něco lepší. Znovu vidíte příjemný bokeh.




expoziční čas 1/500 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, klikněte pro zvětšení



Míra detailů je znovu opravdu velmi dobrá. V RAWu působí ještě lépe, což se týká především detailů na světlém pozadí. RAW také ukazuje mírné množství chromatické aberace.




expoziční čas 1/2500 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 60 (92) mm, klikněte pro zvětšení



I při téměř plně otevřené cloně je kresba stromu vynikající. Pozadí se maže jen lehce, což je vzhledem k ohnisku a cloně pochopitelné. Dobrá práce. I zde se lze podívat na snímek v RAWu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.