www.digimanie.cz
>
>
>
>

Samsung EX2F: významný krok vpřed

Samsung EX2F: významný krok vpřed
, , recenze: specifikace produktu
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.



reklama

Sférické zkreslení



Fotoaparát automaticky koriguje zkreslení a většina RAW konvertorů otevírá rovnou korigovaný obraz (např. Camera Raw). I přesto v takovém případě dostanete na nejširším ohnisku poněkud silnější sférické zkreslení s hodnotou +2,4 %, na nejdelším pak lehké až střední poduškovité zkreslení s hodnotou -0,5%. Bez korekce (např. v RawTherapee) se dočkáte velmi silného sférického zkreslení na širokém ohnisku (+7,9 %!), nejdelší je se svými -0,5 % na tom stále stejně jako s korekcí.


24mm ohnisko (s korekcí)



80mm ohnisko (s korekcí)

24mm ohnisko (bez korekce)

80mm ohnisko (bez korekce)



Vinětace



Vinětace (ztmavení rohů) má takový střední nástup. Není ani náhlý, ani vyloženě pozvolný. S plně otevřenou clonou je ztmavení zhruba okolo 0,8 EV, což není zas až tak málo, ale jemné přiclonění tuto vadu zejména ve středním rozsahu viditelně snižuje, na většině krocích zoomu si tak tmavých rohů ani nevšimnete.






Kresba (nejen) v rozích



Nyní vyzkoušíme kvalitu kresby objektivu uprostřed i v rozích.


24mm ohnisko, clona F1,4



24mm ohnisko, clona F2

24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F3,9

24mm ohnisko, clona F5,5

24mm ohnisko, clona F7,7

Středová ostrost je vynikající i při plně otevřené cloně, rohy jsou na tom hůře a trpí i na chromatickou aberaci. Slušné výsledky lze čekat zhruba od clony F2,8, i když to stále není ideální. U vyšších clon (cca F5 a vyšších) už čekejte difrakci obrazu (celoplošnou neostrost).


41mm ohnisko, clona F2,1



41mm ohnisko, clona F2,7

41mm ohnisko, clona F3,7



41mm ohnisko, clona F5,3

41mm ohnisko, clona F8,4

U 41mm ohniska rovněž není problém se středovou ostrostí. Rohy mají ostrost o trochu horší, trpí na lehkou chromatickou aberaci. Přiclonění ale situaci značně zlepšuje a okolo F4 se už nemusíte ničeho bát.


54mm ohnisko, clona F2,4



54mm ohnisko, clona F2,7

54mm ohnisko, clona F3,7



54mm ohnisko, clona F5,3

54mm ohnisko, clona F8,4

U 54mm ohniska jsou rohy o trošku lepší, mírné přiclonění ale neuškodí (sníží se neostrost i chromatická aberace).


80mm ohnisko, clona F2,7



80mm ohnisko, clona F3,8

80mm ohnisko, clona F5,3

80mm ohnisko, clona F8,5

U 80mm ohniska je s nižší clonou trochu problém s kontrastem, pro vyšší ostrost a výraznost barev je lepší trošku přiclonit. Rohy jsou docela dobré, jejich neostrost je spíše mírná. Podíváme se také na snímky s větší ostřící vzdáleností (cca 25 metrů).


24mm ohnisko, clona F1,4



24mm ohnisko, clona F2

24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F3,9

24mm ohnisko, clona F5,5

24mm ohnisko, clona F7,7

Při ostření na větší vzdálenosti se objektiv projevuje velmi pěkně. Středová ostrost je dobrá, rohy jsou také solidní, a to i při minimální cloně. Vyšší přiclonění už kresbě nemá ani jak moc pomoci. U F5,5 už můžete vidět mírný vliv difrakce.


37mm ohnisko, clona F2,1



37mm ohnisko, clona F2,7

37mm ohnisko, clona F3,7



37mm ohnisko, clona F5,3

37mm ohnisko, clona F8,4

U 37mm ohniska je středová ostrost velmi dobrá, rohy jsou jen trochu neostré. Již mírné přiclonění situaci dále zlepšuje.


57mm ohnisko, clona F2,4



57mm ohnisko, clona F3

57mm ohnisko, clona F4,2



57mm ohnisko, clona F5,9

57mm ohnisko, clona F8,4

Ani zde nejsou žádné problémy, i při plně otevřené cloně je kresba celoplošně velmi dobrá.


80mm ohnisko, clona F2,7



80mm ohnisko, clona F3,8

80mm ohnisko, clona F5,3

80mm ohnisko, clona F8,5

U nejdelšího ohniska je nejnižší clona lehce problematická, kontrast je o něco nižší, lehké přiclonění ale rozhodně pomůže. Rohy jsou jen lehce neostré.


Chromatická aberace



Úroveň chromatické aberace posoudíme jak v JPEGu po korekci, tak i v RAWu bez korekce této vady.



24mm ohnisko, clona F1,4 (s korekcí - JPEG)



24mm ohnisko, clona F1,4 (bez korekce - RAW)



24mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí - JPEG)



24mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce - RAW)



24mm ohnisko, clona F7,7 (s korekcí - JPEG)



24mm ohnisko, clona F7,7 (bez korekce - RAW)



Bez korekce se u nejnižší clony dočkáte barevných duchů, JPEG se ale docela dobře zbavuje jak těch duchů, tak i barevných změn. U clony F2,8 je aberace plošně velmi malá, v JPEGu není v podstatě žádná. U vyšších clon se snižuje kontrast, aberace je mírná.



37mm ohnisko, clona F2,1 (s korekcí - JPEG)



37mm ohnisko, clona F2,1 (bez korekce - RAW)



37mm ohnisko, clona F4,1 (s korekcí - JPEG)



37mm ohnisko, clona F4,1 (bez korekce - RAW)



37mm ohnisko, clona F8,1 (s korekcí - JPEG)



37mm ohnisko, clona F8,1 (bez korekce - RAW)



U 37mm ohniska vidíte u nejnižší clony silné duchy, i mírné přiclonění (na F2,9) tuto vadu rychle odstraňuje a při F4,1 už duchové vůbec nejsou. Chromatická aberace zůstává mírná v RAWu, ve JPEGu není vůbec.



54mm ohnisko, clona F2,3 (s korekcí - JPEG)



54mm ohnisko, clona F2,3 (bez korekce - RAW)



54mm ohnisko, clona F4,1 (s korekcí - JPEG)



54mm ohnisko, clona F4,1 (bez korekce - RAW)



54mm ohnisko, clona F8,2 (s korekcí - JPEG)



54mm ohnisko, clona F8,2 (bez korekce - RAW)



Tady opět vidíte, že při 54mm ohnisku je s plně otevřenou clonou vidět duchy v RAWu, ale JPEG je účinně potlačuje. Opět stačí trochu přiclonit a situace se zlepší. Pak ani v RAWu není moc této chyby.



80mm ohnisko, clona F2,7 (s korekcí - JPEG)



80mm ohnisko, clona F2,7 (bez korekce - RAW)



80mm ohnisko, clona F3,8 (s korekcí - JPEG)



80mm ohnisko, clona F3,8 (bez korekce - RAW)



80mm ohnisko, clona F8,5 (s korekcí - JPEG)



80mm ohnisko, clona F8,5 (bez korekce - RAW)



Nejdelší ohnisko má při nejnižší cloně problém s chromatickou aberací v RAWu, JPEG ji jakž takž potlačuje. Přiclonění dost pomáhá.

Samsung EX2
lze pořídit v  e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Nejnovější články
Adobe dává sbohem zelenému pozadí pomocí konvolučních neuronových sítí Adobe dává sbohem zelenému pozadí pomocí konvolučních neuronových sítí
Společnost Adobe prezentovala nový algoritmus pro zpracování obrazu, který má být schopen pomocí konvolučních neuronových sítí rozpoznat popředí od pozadí a umožnit nahradit funkci modrého nebo zeleného pozadí.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Instantní Lomo'Instant Magellan s velmi širokoúhlým objektivem Instantní Lomo'Instant Magellan s velmi širokoúhlým objektivem
Lomography uvádí nový instantní fotoaparát Automat Glass Magellan. Ten překvapí na svou třídu nadprůměrnou světelností F4,5 a také velmi širokoúhlým záběrem. Fotoaparát také podporuje ovládání pomocí dálkového ovladače.
20.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů
Adaptér Mitakon Lens Turbo II připojí objektivy Nikon na Fuji X Adaptér Mitakon Lens Turbo II připojí objektivy Nikon na Fuji X
Pokud máte Fujifilm systému X a chtěli byste využít objektivy od Nikonu, může se vám hodit nový adaptér Zhong Yi Mitakon Lens Turbo II N/G-FX. I na APS-C senzoru takřka zachová úhel záběru FF objektivu a zlepší světelnost o 1 EV.
19.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala
Google vyvinul Guetzli, snižuje velikost JPEGů o 35 % Google vyvinul Guetzli, snižuje velikost JPEGů o 35 %
Velikost fotografií je dlouhodobý problém, a přestože se objevilo už mnoho úspornějších formátů, JPEG si stále drží neotřesitelnou pozici. Guetzli, nový enkodér slibuje snížit velikost snímků až o 35 %, přitom ale zachovat formát JPEG.
17.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  55 komentářů
Aplikace Sony Digital Filter, softwarový přechodový filtr ve fotoaparátu Aplikace Sony Digital Filter, softwarový přechodový filtr ve fotoaparátu
Společnost Sony uvedla novou aplikaci Digital Filter, která navazuje na Sky HDR. Novinka je ale schopna pracovat s více snímky najednou. Softwarově simuluje přechodový filtr pomocí HDR snímání s rozsáhlými možnostmi konfigurace.
15.3.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  4 komentáře