Samsung IT100: kompakt a kamera v jednom

16.6.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na malý stylový Samsung IT100. Ten nabídne 12MPx rozlišení, láká na širokoúhlé 28mm ohnisko, chytrou automatiku Smart Auto, HD videosekvence a 5× optický zoom. To vše v malém líbivém kabátě s velkým 3,0" LCD displejem.

Krabice, ve které je dodáván fotoaparát, je skutečně miniaturní. Na fotografii to tak sice nevypadá, ale divil jsem se, že se do ní vejde fotoaparát, natož příslušenství.

Vevnitř je fotoaparát, Li-Ion akumulátor, USB kabel, který slouží rovněž jako nabíječka, adaptér do sítě (aby šlo fotoaparát nabíjet i ze sítě), AV kabel, poutko na ruku, ořezaná verze manuálu a CD se softwarem a plnou verzí příručky.

Samsung IT100 je vybaven Li-Ion akumulátorem SLB-10A s nízkým napětím 3,7 V, ale celkem slušnou kapacitou 1050 mAh. Výdrž se tak pohybuje zhruba lehce nad 300 snímky na jedno nabití, což je pro fotoaparát této kategorie přijatelné. Napájí se buď přes adaptér ze sítě, nebo lze použít USB kabel a připojit fotoaparát přímo do USB portu. Nabíjí se tedy, i když je počítač vypnutý. Rovněž pokud náhodou "zapomenete" po přenosu snímků fotoaparát odpojit, najdete jej za chvíli nabitý. Skvělé řešení. Horší je jen doba nabíjení, která přesahuje 3 hodiny.

K fotoaparátu je dodáván software Samsung Master. Aplikace nevypadá na první pohled nijak složitě, volba pro stažení snímků do počítače se nachází v menu Camera.

Tam pak vyskočí toto okno. Chvíli trvá, než se načtou náhledy všech snímků, do té doby toho moc neuděláte. Vyberete všechny snímky a necháte kopírovat. Problém je ve výběru složky, software si nepamatuje poslední adresář, a tak musíte při každém kopírování dat z fotoaparátu do počítače znovu naklikat složku, do které chcete soubory uložit. Navíc zde poněkud divně funguje vytváření nových adresářů.

Po úspěšném překopírování se Samsung Master začne ukazovat v lepším světle. U snímků je napsán název, čas a clona. Není to mnoho informací, ale aspoň něco. Po rozkliknutí fotografie se ukáže její větší náhled.

Na horní liště máte několik voleb, mezi nimi např. ukázání informací z EXIFu a rovněž se odsud dá spustit editor fotografií.

Ten je překvapivě rozsáhlý. Dělí se na tři hlavní oddíly. První jsou Tools, kde můžete snímky ořezávat, rotovat a podobně. Druhá část nese název Adjust, kde můžete automaticky nechat upravit snímek, nebo to udělat manuálně. Tedy vylepšit expozici, barvy, ostrost, kontrast a další. Poslední oddíl je Retouch. Zde lze obrázek deformovat, přidat mu nějakou texturu, umělecké efekty,... Možností je opravdu hodně. Dole vlevo vidíte ještě možnost psaní textu do fotografie. Je vidět, že Samsung Master dokáže posloužit i jako docela rozumný editor.

Jak je obvyklé, každou změnu je ale nutné odsouhlasit, takže práce s programem je trochu pomalejší. U některých nastavení se ukáže snímek dvakrát - před a po úpravě.

Zobrazení LCD a menu

Samsung IT100 je vybaven velkým 3,0" LCD displejem s klasickým rozlišením 230.000 bodů (320×240 pixelů). Má sice velmi pěkný a ostrý obraz, ale trpí jen průměrnými pozorovacími úhly (zespoda je na tom velmi špatně). Krásný obraz je dán také lesklou úpravou, která se osvědčuje ve stínu, ale na slunci je čitelnost displeje dosti špatná.

Zobrazení displeje má již tradičně v levém horním rohu ikonku motivového programu. Směrem dolů se objevuje korekce expozice (zde by se opravdu mnohem více hodila konkrétní hodnota korekce, tuto ikonku snadno přehlédnete), vyvážení bílé, ISO citlivost, rozlišení, kvalita JPEG komprese, měření expozice a úplně dole může být ještě sekvenční snímání. Po namáčknutí spouště se vlevo nahoře objeví clona a expoziční čas, nad tím je při zoomování ještě animace ohniska. Směrem doprava najdete počet volných fotografií. Pětimístné číslo je dosti optimistické. Dále vidíte, zda fotíte na interní paměť nebo kartu, jako poslední je ikonka stavu baterie.

Pravý sloupeček obsahuje ikonku blesku, samospouště, makro režimu, nastavení barevného stylu, může zde být detekce tváří (zde nikoli), následuje optická stabilizace a úprava obrazu (kontrast, ostrost, saturace). Vpravo dole vidíte i aktuální čas a datum. Ve Smart Auto režimu (viz vpravo) je výčet ikonek značně zjednodušen.

Fotoaparát je vybaven rychlým menu přístupným pod tlačítkem Fn. Pamatuje si poslední navolenou položku, takže při příštím vstupu do menu ji můžete velmi rychle upravit. Navíc jsou řazeny ve formě kruhového seznamu, z poslední položky se na první dostanete jediným klikem, nemusíte proklikávat všechny možnosti zpátky. Na pravém snímku vidíte menu nabídky čtyřsměrného ovladače, zde konkrétně samospouště.

Nabídka scénických režimů se ukazuje v tomto seznamu, dole je stručný popis. Fotoaparát má speciální režim Fotografický průvodce, který vám napoví, jak dosáhnout chtěných efektů a nastavení.

Nejprve vše popíše a pokud chcete, může vás přímo procvičovat. Přepne se tedy do klasického módu focení, ale zároveň se zobrazuje malá nápověda. Pro začínající fotografy vcelku příjemná pomůcka.

U videosekvencí lze nastavovat poměrně hodně vlastností, zejména rozlišení s kvalitou je zde ve čtyřech variantách, přičemž každá z nich má alespoň dvě možnosti snímkovací frekvence. Můžete videosekvencím přiřadit i barevné ladění. Samotný displej před natáčení vypadá tak, jak je ukázáno na snímku vpravo. V levém sloupci je tedy rozlišení, snímkovací frekvence a styl měření expozice, vpravo je pak optická stabilizace. Napravo nahoře je ikonka baterie, paměťové karty a zbývající čas, který lze natočit.

Hlavní menu se dělí do čtyř částí. První zahrnuje klasické fotografické menu, druhá nastavení zvuku, třetí displej a čtvrtá pak klasická technická nastavení fotoaparátu. Každé toto podmenu je ale třeba rozklikávat, takže práce s ním není až tak pohotová. Když se dostanete k jednotlivým volbám, je nutno je znovu rozkliknout pro všechny možnosti nastavení. Ty jsou už pak ve formátu rychlého menu, viž výše.

Zde je jen malá ukázka technických nastavení fotoaparátu.

Při prohlížení fotografií si můžete nechat zobrazit snímek bez informací, poté s horním řádkem, který vpravo nahoře ukazuje složku a číslo souboru (včetně ikonky paměťové karty a stavu baterie), rovněž je ale možno zobrazit si i informace o snímku. Tyto informace se objevují jen na vyžádání, při příštím spuštění fotoaparátu si o ně musíte znovu říci. Ukazuje se zde ISO citlivost, clona, expoziční čas, blesk, rozlišení a datum pořízení. U videosekvencí je horní řádek totožný, informace ale poskytovány nejsou. Jen jste informováni o tom, že tlačítkem OK videosekvenci spustíte a tlačítkem dolů z dané videosekvence pořídíte statický snímek.

Takto pak vypadá přehrávání videa. Při prohlížení snímků můžete využít i Smart Album. Jak vidíte na pravém snímku, ve spodním řádku jsou jednotlivé dny a šířka daného oddílu vyjadřuje množství snímků v tomto dnu pořízeném. Je tedy znát, že osmého jsem téměř nefotil, zatímco devátého o něco více a jedenáctého jsem fotoaparát téměř nepustil z ruky.

Když stisknete tlačítko MENU, můžete si soubory třídit dle typu (videosekvence, snímky, poznámky), podle data (viz výše), podle převažující barvy nebo podle týdne. Jak funguje řazení podle barvy, vidíte na posledním snímku. Mám vybrané zelené snímky (viz řádek s barvami dole) a zobrazené snímky jsou skutečně zelené.