Samsung MV800: pro každý úhel i autoportréty
Samsung MV800 může při pohledu na specifikace vypadat poněkud běžně, ale není tomu tak. Je totiž vybaven plně výklopným LCD displejem (o 180°) pro focení nad hlavou nebo od země a 2 tlačítky spouště pro autoportréty. K tomu má velké množství zajímavých režimů.
Kapitoly článku:
Digitální šum
Malý 1/2,3" CCD čip má velmi vysoké rozlišení 16 megapixelů, a tedy i opravdu dost vysokou pixelovou hustotu 57 MPx/cm2. To je bohužel předpoklad pro vysoký šum, případně i odšumování. My nicméně nedáme na teorii a podíváme se, jaká je skutečná praxe.
ISO 80
Při nejnižší citlivosti jdou dobře vidět střední a výrazné detaily, stejně tak si ale všimnete, že čip skutečně šumí. Odšumování je poněkud silnější, třepení hran je přítomno stejně jako mizení méně výrazných detailů.
ISO 100
Přitom už citlivost ISO 100 zvyšuje odšumování tak, že mizí i střední detaily, což je úplně zbytečné.
ISO 200
Naopak ISO 200 nepřináší mnoho rozmazávání navíc jako spíš ztrátu kontrastu. Černá přestává být černou.
ISO 400
Citlivost ISO 400 výrazně zvyšuje jasový šum, fotografie má hodně hrudek, barvy jsou potlačeny a začínají se ztrácet dokonce i poměrně silné detaily.
ISO 800
ISO 800 je už evidentně nad síly čipu. Celý snímek je zahalen hradbou neostrého zbytku po odšumování, barvy se rozpíjí a ztrácí.
ISO 1600
Další navýšení citlivosti v podstatě úplně eliminuje červenou barvu, detaily neexistují.
ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 se už jen marně snaží vytáhnout z haldy šumu původní obraz. Detaily, barvy, nic takového tady prostě není. Na vousech plyšového zajíce budeme dále sledovat zachování detailů.
ISO 80 |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
ISO 80 a ISO 100 docela detailní bez protivného šumu, občas ale některé pixely ustřelují. Při citlivosti ISO 200 začíná trochu růst patlání obrazu, ISO 400 ztrácí další ostrost. Citlivost ISO 800 je už vyloženě jen rozmazaná kresba, při ISO 1600 nejsou detaily v podstatě nikde a při nejvyšší citlivosti ISO 3200 se fotoaparát jen marně snaží vylovit alespoň nějaký náznak původního obrazu. V podstatě nejde o fotku, ale o šum.
Protisvětlo
V této kapitole posoudíme focení v protisvětle.
Kolem slunce vznikají odlesky, v okolní ploše obrazu je ale nenajdete. Stíny jsou patrně prosvětlovány, za což snímek zaplatil velmi nevýraznou, až neostrou kresbou. Nevypadá vůbec hezky.
Na obloze je velký přepal, technologie ACB v podstatě nepomáhá. Ve stínech je obrovské množství šumu, které bych při citlivosti ISO 80 nečekal.