Samsung NX 20-50mm 1:3.5-5.6 II ED
7.2.2013, Milan Šurkala, recenze
Součástí setů některých fotoaparátů Samsung NX je i 20-50mm skládací objektiv bez optické stabilizace. V dnešní recenzi se mu podíváme trochu podrobněji na zoubek. Bude mezi setovými objektivy optickým králem?
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
Zkreslení není žádnou výraznou optickou vadou. Na nejširším ohnisku vykazuje velmi mírné sférické zkreslení (+0,5 %), na nejdelším pak mírné až střední poduškovité (-0,4 %).
20mm ohnisko |
50mm ohnisko |
Vinětace
Vinětace není vůbec problém. I při plném odclonění se nevyšplhá přes 0,4 EV, což si skoro ani nevšimnete. Na delších ohniskových vzdálenostech nebo po přiclonění vada rychle klesá.
Chromatická aberace
Dále prostudujeme úroveň chromatické aberace objektivu.
20mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)
20mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)
20mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
20mm ohnisko, clona F8 (RAW)
20mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
20mm ohnisko, clona F22 (RAW)
Na nejširším ohnisku se v JPEGu aberace nedočkáte, v RAWu jsou větvičky namodralé, ale tato vada je očividně velmi snadno odstranitelná.
26mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
26mm ohnisko, clona F4 (RAW)
26mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
26mm ohnisko, clona F8 (RAW)
26mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
26mm ohnisko, clona F22 (RAW)
U 26mm ohniska je aberace velmi slabá i v RAWu. V JPEGu ji pak vůbec nenajdete.
35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)
35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F8 (RAW)
35mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F22 (RAW)
35mm ohnisková vzdálenost má hrany opět lehce do modra, ale nejde o nic vážného. V JPEGu opět ani památky.
50mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
50mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
50mm ohnisko, clona F11 (RAW)
50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
50mm ohnisko, clona F22 (RAW)
Při maximálním zoomu objektiv opět na chromatickou aberací v podstatě netrpí, a to ani v RAWu.