Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX1000: sněhobílý bezdrát

7.2.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nový CSC fotoaparát značky Samsung, model NX1000, který je v setu vybaven nejen 20-50mm objektivem, ale také je k němu dodáván blesk a tablet. Fotoaparát totiž podporuje bezdrátové připojení k Wi-Fi.

Noční scéna


Pokud autofokusu necháte aspoň trochu nasvícenou plochu, nebudete mít větší problémy (jen občas překvapí nezaostřením), na stinné plochy ale trochu pozor. Maximální expozice je 30 sekund (nebo 4 minuty v bulb režimu).




expoziční čas 6 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení



Kresba je velmi pěkná v JPEGu a ještě lepší i v RAWu, kde ve stínech není tak výrazné odšumování. Tam bohužel najdete i několik hot pixelů. Podíváme se i na výřezy při různých citlivostech, vlevo je JPEG, vpravo pak konverze z RAWu s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



RAW i JPEG jsou detailní a bez šumu, zde není co vytýkat.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 200 rovněž nijak netrpí, JPEG by si v některých stinných místech zasloužil slabší odšumování.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 400 je v RAWu lehký jasový šum, JPEGy se začínají trochu rozmývat.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 800 přidává do RAWu trochu barevného šumu, JPEGy mají několik ustřelených pixelů a slabší detaily se slévají.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 už znamená slabší ostrost v RAWu kvůli vyššímu jasovému i barevnému šumu, JPEGy jsou neostré.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



Navýšení citlivosti na ISO 3200 opět zvyšuje barevný šum, JPEGy jsou plné zrnění, a proto tuto citlivost v JPEGu už nemohu doporučit.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 6400 je tmavé, zašuměné, RAW vypadá, že je odšuměný také (bylo využito odšumování u vysokých citlivostí). JPEGy jsou bez barev.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



I nejvyšší citlivost ISO 12800 rovněž nedává v RAWu vůbec dobré detaily, nemluvě o JPEGu, který je jen patlanicí.


Standardní scéna


Můžete e podívat také na dvě standardní scény.




expoziční čas 1/640 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, klikněte pro zvětšení



S výrazným dynamickým rozsahem scény se fotoaparát popral celkem dobře, slunce pochopitelně vytváří přepal. V RAWu uvidíte zejména ve stínech o něco lepší kresbu.




expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (53) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení


20-50mm objektiv má slušný střed, ale směrem k rohům se kresba poněkud zhoršuje, ostrost je nižší.




expoziční čas 1/500 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



I zde mohu hodně chválit. Kvalitní 30mm F2 objektiv zvládá nakrmit čip s vysokým rozlišením dostatečným množstvím dat, kresba je dosti detailní. I u tohoto snímku se můžete podívat na RAW.




expoziční čas 1/160 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (46) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení


Rovněž druhý objektiv zde umí předvést solidní práci. Sněžení a smog to fotoaparátu sice dost kazí, přesto si lze na šedé stěně uprostřed všimnout, že fotoaparát na ní zvládá vykreslit vodorovné linie.


3D snímky


Fotoaparát nabízí i snímání 3D snímků a nepotřebuje k tomu žádné posouvání fotoaparátem. Snímky fotí "nějak najednou".




klikněte pro zvětšení





klikněte pro zvětšení



Samotný 3D efekt není příliš silný, ale nevyžaduje žádné náročné zaostření. Chytnete ho na první pohled, jen ne výrazně. Stáhnout si můžete i MPO soubory k oběma snímkům (snímek č. 1, snímek č. 2).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.