Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX20: za více peněz více muziky

6.9.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Systém Samsung NX byl nedávno rozšířen o novou hledáčkovou variantu NX20. Ta obsahuje 20MPx čip z modelu NX200 s mírnými úpravami, podstatně lepší hledáček, výklopný displej i bezdrátové Wi-Fi připojení. Bude výrazně lepší než původní NX11?

Noční scéna


S nočním focením si nemusíte dělat moc starosti. Autofokus funguje dobře, expozice může mít až 30 sekund, případně lze využít i bulb režim. U expozic nad 4 sekundy lze volitelně využít i odšumování dlouhých expozic (zpracovávání snímku pak trvá dvojnásobnou dobu).




expoziční čas 15 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 33 (50) mm, korekce -2 EV, klikněte pro zvětšení



Tady si není moc na co stěžovat. Snímek je dostatečně ostrý a bez šumu. Ten se ve zvláštních hrudkách vyskytuje pouze na obloze blízko domů. Možná by nezaškodil trochu vyšší kontrast u aut dole. Můžete se podívat i na snímek v RAWu. Kolem světel se ani po přiclonění nedělají moc výrazné hvězdičky, to spíše u menších bodových. Podíváme se také na výřezy při různých citlivostech. Vlevo je JPEG, vpravo pak výřez z RAWu.




ISO 100 (JPEG/konverze z RAWu)



Tady je fotoaparát bez problému. Šum v podstatě neexistuje.




ISO 200 (JPEG/konverze z RAWu)



ISO 200 dává v RAWu jemný šum, v JPEGu si můžete všimnout docela silného vyhlazování ve trávě.




ISO 400 (JPEG/konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 už v RAWu začíná docela hrát barvami, snímek je ale i nadále dostatečně detailní. JPEGy jsou až na místy zbytečně silné odšumování dobré.




ISO 800 (JPEG/konverze z RAWu)



Zde je už v RAWu vidět překvapivě velké množství šumu. JPEGy jsou ještě celkem dobré, nicméně už vidíte trochu třepení linií.




ISO 1600 (JPEG/konverze z RAWu)



Od citlivosti ISO 1600 začínají problémy. RAW je silně zašuměný a bez některých méně výrazných detailů. JPEGy mají místy ustřelené pixely, barevné fleky a nízký kontrast. Toto je už citlivost dost na hraně.




ISO 3200 (JPEG/konverze z RAWu)



Od ISO 3200 začínají nepoužitelné citlivosti (pro kvalitní snímky). JPEGy jsou celé rozmyté, barevně flekaté. Když už, tak foťte do RAWu a snažte se alespoň trochu zachránit trochu lepší konverzí. Fotoaparát má docela nepovedený JPEG engine, zejména co se týče vyšších citlivostí.




ISO 6400 (JPEG/konverze z RAWu)



Další navýšení na ISO 6400 zvyšuje rozmazanost kresby a detaily už téměř neexistují.




ISO 12800 (JPEG/konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už viditelně k ničemu. Šumu je v RAWu příliš a v JPEGu nejsou žádné detaily. Na noční focení doporučuji maximálně ISO 800, u dokumentačních fotek ISO 1600.


Standardní scéna


Mrkneme se i na tři tradiční standardní scény.




expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (53) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je velmi pěkná, ve stínech se připravte ale na trochu horší výkony. Odšumování zde pracuje trochu více než je nezbytně nutné, a tak je kresba o něco slabší. Můžete se podívat na snímek v RAWu, kde ve stínech vytřískáte mnohem více detailů a dokonce můžete zachránit i oblohu. Dynamický rozsah čipu je docela slušný.




expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 29 (44) mm, klikněte pro zvětšení



Testovaný kus objektivu byl slabší v pravém spodním rohu, ale jinak nemám snímku co vytýkat. Je krásně detailní a díky vyššímu rozlišení a obecně solidní kresbě objektivu jsou dokonce vidět vodorovné linie na šedé stěně mlýnů. Fotoaparáty zde obvykle předvedou patlanici nebo nepříjemné moaré. Samsung NX20 to zvládl se ctí.




expoziční čas 1/80 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Zde se mi trochu nelíbí odšumování, které u jemnější trávy dává vzniknout spíše jednolitým plochám než nějaké rozumné kresbě. Uprostřed je snímek v pořádku.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.