Samsung NX30: návrat na vrchol?
Do testu se nám dneska dostalo nové hledáčkové CSC od Samsungu, model NX30. Ten má 20MPx senzor, bezdrátové připojení Wi-Fi, výklopný displej i hledáček. Vyzkoušeli jsme ho s 18-55mm i 85mm F1,4 objektivem.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Ostření, expozice, fotografické režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk, Wi-Fi
- Výbava, výdrž a displej
- Digitální šum
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - Samsung 18-55mm
- Galerie ilustračních snímků - Samsung 85mm F1,4
- Závěr
Měření rychlosti
Pro měření rychlosti jsme využili rychlou SDHC kartu SanDisk Extreme Pro UHS-I 8 GB, které jsme v testu naměřili přenosovou rychlost 73 MB/s u zápisu.
- První snímek - 1,05 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,15 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 až 0,35 sekundy (musíte ale vychytat ten správný moment, jinak okolo 0,5 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,35 sekundy (po 15 snímcích dojde buffer, ukládání cca 25 sekund)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 14 snímcích dojde buffer, ukládání cca 25-27 sekund, pokud ještě budete mačkat spoušť při ukládání, spoušť se zasekne, je možné fotit až po uložení všech snímků - odseknout spoušť je třeba např. vstupem do režimu prohlížení)
- Prodleva mezi snímky JPEG s bleskem - 0,8 sekundy
- Sekvenční snímání N JPEG - 3,8 fps (po 33 snímcích klesá na 2,0 fps)
- Sekvenční snímání N RAW - 3,95 fps (po 14 snímcích klesá na 0,75 fps, ukládání 20 sekund)
- Sekvenční snímání N RAW+JPEG - 3,35 fps (po 14 snímcích klesá na 0,55 fps, ukládání 25 sekund)
- Sekvenční snímání H JPEG - 7,5 fps (po 28 snímcích klesá na 1,95 fps, ukládání 16 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW - 7,35 fps (po 11 snímcích klesá na 0,85 fps, ukládání 18 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 7,45 fps (po 11 snímcích klesá na 0,6 fps, ukládání 21 sekund)
- Sekvenční snímání Burst 10fps - 10,0 fps (4MPx JPEG)
- Sekvenční snímání Burst 15fps - 15,0 fps (4MPx JPEG)
- Sekvenční snímání Burst 30fps - 30,0 fps (4MPx JPEG)
- Expoziční bracketing - 5,0 fps
Jak sami vidíte, Samsung opravdu hodně zapracoval na rychlosti. Ostření je se setovým objektivem výborné, opravdu velmi rychlé (řekl bych ale, že trochu utrpěla úspěšnost - pozor, nikoli přesnost, ale stoupl počet "červených čtverečků AF bodu"). Velmi krátké jsou prodlevy mezi snímky, sekvenční snímání je velmi rychlé, nemluvě o velkém bufferu. Stinnou stránkou je ale to, že dokud se ukládá, fotoaparát neumožňuje úpravu některých parametrů. Rozuměj, nelze upravovat některá nastavení a u sekvenčního snímání dočasně nefunguje spoušť (tzn. nelze pořídit další snímky, i když je už buffer třeba z poloviny prázdný). Zde by to ještě chtělo zapracovat.
Vyvážení bílé, barvy
Barevné podání snímků ze Samsungu NX30 je trochu netradiční. Barvy jsou spíše bledší a působí chladněji, přestože některé odstíny působí občas trochu tepleji (displej ukazuje barvy výrazně živěji, než jaké jsou ve skutečnosti). Trochu teplejší vyvažování některých odstínů by nebylo na škodu, fotoaparát to nicméně umožňuje nastavit.
automatické |
denní světlo |
pod mrakem |
bílá zářivka |
neutrální zářivka |
zářivka-denní světlo |
žárovka |
blesk |
vlastní |
2500 K |
10000 K |
Každé předvolené vyvážení bílé můžete ještě lehce upravit, pokud se vám nelíbí jeho barevné podání a chtěli byste snímky třeba teplejší, chladnější nebo jinak barevné. Dále tu je možnost změny barevného podání pod názvem "průvodce snímky".
vypnuto |
standard |
výrazný |
portrét |
krajina |
prales |
retro |
chladný |
klid |
klasický |
U těchto režimů můžete upravit barevné ladění (hloubku), sytost, ostrost a kontrast. Jako poslední tu máme Inteligentní filtry.
vypnuto |
vinětace |
miniatura |
barevná tužka |
malba vodovými barvami |
vymývaná malba |
olejomalba |
inkoustová malba |
akrylová malba |
negativní |
červená |
zelená |
modrá |
žlutá |
Optický a digitální zoom
Na optický a digitální zoom se podíváme jak s 18-55mm objektivem, tak nevynecháme ani na úhel záběru a kresbu 85mm F1,4 objektivu.
expoziční čas 1/80 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Základní setový objektiv nabídne klasickou přepočtenou ohniskovou vzdálenost okolo 27-28 milimetrů (přesně by to mělo být 27,7 mm). Úhel záběru je tedy přiměřeně široký. Detaily uprostřed jsou v pořádku, rohy jsou ale netypicky na tento objektiv horší, kusová vada se pak projevila na spodním pravém rohu.
expoziční čas 1/60 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Přiblížení 3× zoomem není nějak výrazné, stačí pro základní potřeby. Ostrost je výborná, opět se tu ale projevila neostrost testovaného kusu v pravém spodním rohu.
Pevný 85mm objektiv nabídne po přepočtu 130mm ohniskovou vzdálenost. Kresba je výborná, ostrá v podstatě po celé ploše.
Úhel záběru je široký a je vidět, že Samsung 18-55mm je na poměry setových objektivů solidní kousek s dost ostrou kresbou. Škoda špatně vyrobeného kusu a neostrého pravého spodního rohu.
Přiblížení není velké, ale objektiv nabídne na svou třídu vskutku velmi dobrou ostrost.
expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (84) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom pochopitelně přichází o kvalitu, kresba není tak ostrá, nicméně musím uznat, že interpolace nedopadla až tak špatně, jak je u digitálních zoomů zvykem.
85mm objektiv se znovu projevil jako velmi ostrý, má celoplošně ostrou kresbu. 130mm přepočtená ohnisková vzdálenost už znamená docela úzký úhel záběru.
Protisvětlo
Nyní se budeme věnovat focení v protisvětle a technologiím pro práci s dynamickým kontrastem.
Na obloze je velký přepal, stíny jsou pochopitelně tmavé, ale domy jsou přesto dobře prokreslené a velmi ostré. V RAWu si můžete pohrát s jasy, které snadno zachráníte. Ze stínů také vydolujete kresbu, ale počítejte s barevným šumem.
Funkce Inteligentní rozsah+ má roztodivnou funkčnost. Jsou snímky, na kterých funguje vcelku pěkně bez nepříznivých efektů, ale v hodně náročných podmínkách dělá opravdu nepěkné věci. Jasy v obloze jsou stažené, ale kresba krajiny je opravdu hodně špatná, rozpitá, bez barev.
Hardwarové HDR už zapracovalo o něco lépe, stáhlo jasy v obloze, krajina se ale stále topí ve stínu (někdy se to provede ale přesně opačně a Inteligentní rozsah zafunguje slušně, zatímco HDR je "bez života"). Největší jistotou je nepoužívat nic z těchto technologií a pracovat s RAWy.
Poslední snímek ukazuje odlesky objektivu a horší rohovou ostrost (něco, co první verze objektivu Samsung 18-55mm nedělaly). Je vidět trochu chromatické aberace a duchy. Můžete se podívat na snímek v RAWu.