Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung WB650: povedený cestovatel

29.6.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový kapesní ultrazoom Samsung WB650 vyvolává velký zájem veřejnosti a spoustu žádostí o jeho recenzi. My vám ji dnes přinášíme. Podívejme se, jak si fotoaparát v této třídě s rekordním 15× optickým zoomem, HD videosekvencemi a podporou GPS vede.

Sférické zkreslení a vinětace


Objektiv má velké pozitivum v takřka naprosté absenci zkreslení. Na nejširším ohnisku je zkreslení jen velmi slabé (a to i ve videosekvencích), na nejdelším jsou pak linie naprosto rovné.


ohnisko 24 mm

ohnisko 360 mm

Problém je však poněkud ve vinětaci objektivu. Na nejširším 24mm ohnisku je patrná, působí dojmem, že z obrazového pole dodávaného objektivem je využito skutečně naprosté maximum a úplné růžky fotografie jsou tmavší, což platí zejména při ostření na krátké vzdálenosti (u testovaného kusu to platilo o zejména horním pravém rohu). S otevřenou clonou pak do cca 120mm ohniska není problém, pak do 300mm je naopak vinětace opět opravdu hodně vidět a na 330 a 360mm ohnisku se to už opět dá přežít, ale stále je velmi patrná.

Na vysokých clonách není s výjimkou nejkratšího ohniska vůbec problém. Vinětace je dokonce záporná, rohy jsou tedy světlejší než prostředek obrazu. Zajímavé, ale je to tak. Je fajn, že fotoaparát má tendenci trochu clonit a aberaci tak snižovat. V další části se podíváme na kresbu objektivu včetně různých optických chyb jako je chromatická aberace nebo vinětace.


ohnisko 24 mm, clona F3,2


ohnisko 24 mm, clona F4,2

ohnisko 24 mm, clona F5,8


ohnisko 24 mm, clona F8,3

ohnisko 24 mm, clona F11,6

Při nižších clonách je kresba uprostřed velmi dobrá, rohy jsou jen lehce neostřejší, takže zde zaslouží fotoaparát pochvalu. Vinětace je ale docela znatelná a z pravého horního rohu u testovaného kusu nezmizela nikdy. Ostatní rohy jsou od cca F5 s přijatelnější vinětací. Od clony F5,6 nastupuje lehká difrakce, která je u nejvyšší clony velmi výrazná.


ohnisko 50 mm, clona F3,8


ohnisko 50 mm, clona F5,4

ohnisko 50 mm, clona F7,6

ohnisko 50 mm, clona F12

Na ohnisku 50 milimetrů jsou rohy trošku neostré, ale většinou to není nic vážného. Na vyšších clonách je opět patrná difrakce.


ohnisko 100 mm, clona F4,4


ohnisko 100 mm, clona F5,6

ohnisko 100 mm, clona F7,6

ohnisko 100 mm, clona F12,5

I na dalším ohnisku, tentokrát 100 milimetrů, se situace opakuje. Kresba uprostřed dobrá, v rozích lehce slabší. Poněkud slabší se zdál být levý spodní roh.


ohnisko 210 mm, clona F4,6


ohnisko 210 mm, clona F5,8

ohnisko 210 mm, clona F8,3

ohnisko 210 mm, clona F10,3

Na středně dlouhých ohniscích je velmi dobře vidět vzrůstající vinětace objektivu. Ostrost v rozích je jen průměrná.


ohnisko 360 mm, clona F5,8


ohnisko 360 mm, clona F8,3

ohnisko 360 mm, clona F12

Nejdelší ohnisko poprvé přináší výraznou chromatickou aberaci, která se ale na jiných ohniscích v podstatě nevyskytuje. Ostrost rohů je slabší. Ještě se podíváme na totéž v reálné scéně při ostření na větší vzdálenost.


ohnisko 24 mm, clona F3,2


ohnisko 24 mm, clona F4,2

ohnisko 24 mm, clona F5,8


ohnisko 24 mm, clona F8,3

ohnisko 24 mm, clona F11,6

Při ostření na větší vzdálenost jsem výraznější problém s vinětací většinou nezaznamenal. Kresba je poměrně ostrá, je zde vidět typické rozmývání obrazu fotoaparátů Samsung. Od středních clon nastupuje difrakce, která při F11,6 dělá snímek velmi neostrým.


ohnisko 60 mm, clona F4,4


ohnisko 60 mm, clona F5,6

ohnisko 50 mm, clona F8

ohnisko 50 mm, clona F12,5

U ohniska 60 milimetrů je neostrost v rozích docela vidět. Stačí to srovnat s prostředkem, který je naprosto ostrý. U vyšších clon opět nastupuje silná difrakce. Aby ne, když se při cloně F11,6 posílá obraz na 14MPx 1/2,33" čip.


ohnisko 150 mm, clona F4,4


ohnisko 150 mm, clona F5,6

ohnisko 150 mm, clona F8

ohnisko 150 mm, clona F12,5

150mm ohnisko je na tom o něco lépe. Levý spodní roh vykazuje podobně jako u syntetického testu na 100 mm neostrost, naopak pravý horní je ostrý dostatečně.


ohnisko 270 mm, clona F5


ohnisko 270 mm, clona F5,6

ohnisko 270 mm, clona F8

ohnisko 270 mm, clona F12,5

270mm ohnisko se projevilo velmi dobrou ostrostí po celé ploše obrazu. Difrakce při vyšších clonách způsobuje silné rozmytí snímku, vidět to jde především na žaluziích.


ohnisko 360 mm, clona F5,8


ohnisko 360 mm, clona F8,3

ohnisko 360 mm, clona F12

Na nejdelším ohnisku je situace v pořádku, můžete si všimnout klesající vinětace. Chromatická aberace se zde nevyskytuje.


Vyvážení bílé, barvy


Ve stínu se občas můžete dočkat velmi studených barev, jinak ale nelze mít k vyvážení bílé žádné výhrady a dobře pracuje i při žárovkovém osvětlení. Uživatel může nastavit vlastní vyvážení vyfocením bílé plochy.


automatické


denní světlo

pod mrakem


zářivka typu H

zářivka typu L


žárovka

vlastní nastavení

Nesmí chybět ani několik barevných režimů.


normální


skica (výřez)

potlačení mlhy


měkký

výrazný


prales

retro


chladný

klid


klasický

negativ


červená (minimum)


červená (maximum)

zelená (minimum)


zelená (maximum)

modrá (minimum)

modrá (maximum)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.