Samsung WB850F: fotící bezdrátová navigace?

30.7.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nového bojovníka v kategorii kapesních ultrazoomů, Samsung WB850F. Nabízí 21× optický zoom již od 23mm ohniska, vedle dnes již obvyklého Full HD videa tu najdete i GPS modul a netradičně i bezdrátové Wi-Fi připojení.

Fotografování portrétů

Fotografování portrétů je pro fotoaparát vcelku hračkou. Detekce tváří je spíše průměrná, ale objektiv patří k tomu lepšímu. Do stísněných prostor se náramně hodí velmi široké ohnisko i dobrá světelnost objektivu. Ta je solidní i na delších ohniscích, a tak dokáže trochu mazat pozadí, byť efektů zrcadlovek pochopitelně ani zdaleka nedosáhnete.

expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 114 mm, klikněte pro zvětšení

Míra detailů je dobrá, ve stínech je to trošku slabší. Díky dobré světelnosti se pozadí trochu maže. Snímek celkově působí dobrým dojmem.

expoziční čas 1/60 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 114 mm, klikněte pro zvětšení

S bleskem je prosvětlení o něco lepší, vyšší citlivost ale dělá některé detaily trochu méně ostrými. Co se týče blesku, efekt červených očí je občas dost silný, ale není to pravidlem. Kreativní fotografové uvítají možnost korekce expozice blesku od -2 EV do +2 EV.

O napájení se u Samsungu WB850F stará známý Li-Ion akumulátor SLB-10A, který byl použit už v mnoha jiných kompaktech této značky. Má napětí 3,7 V a kapacitu 1030 mAh. Vzhledem k tomu, že je fotoaparát vybaven GPS modulem a Wi-Fi rozhraním, čekal bych trochu větší akumulátor. Vždyť i sám výrobce hovoří o výdrži na pouhých 200 snímků nebo 100 minut Full HD videa, a to platí pro vypnutou GPS. Při testu jsem se byl schopen i s občasně zapnutou GPS dostat na číslovku 270, což není až tak špatné, ale mnoho to věru není. Větším problémem než GPS je Wi-Fi. Ta už energii doslova vysává dramatickým tempem a fotoaparát je pak i docela teplý.

GPS

GPS modul není v řadě WB poprvé. Velmi dobře fungoval už ve starším ultrazoomu WB650, na který dnes testovaná WB850F volně navazuje. Musím říci, že situace se v některých ohledech zlepšila, v jiných zase zhoršila. Náběh (po zapnutí GPS modulu) je rychlejší a opakovaně se mi dařilo chytnout signál do zhruba 1,5 minuty (standardem u konkurence je přibližně něco kolem 2-4 minut). O trochu horší je to s opakovaným náběhem po vypnutí fotoaparátu se stále aktivním GPS. Tam už se většinou nepodaří, aby první snímek měl aktuální souřadnici, ale když vydržíte pár sekund (5-20 s), většinou se aktuální souřadnice opravdu dočkáte. V tomto mi WB650 přišla být trošku lepší, ale i nadále jde o výrazný nadprůměr.

Další radost udělá přesnost. I když se mi párkrát stalo, že fotka byla focena tak o 20 metrů vedle než udávalo GPS (u většiny GPS kompaktů je toto spíše největší přesnost, které lze dosáhnout), drtivá většina fotografií byla posunuta tak o 2-10 metrů. To je skutečně vynikající výsledek. Vše je doplněno kompasem a do fotoaparátu si můžete zdarma stáhnout mapy několika států světa včetně České republiky. Pak na mapě ve fotoaparátu krásně uvidíte, kde jste snímek vyfotili a dokonce jakým směrem jste stáli. Fotoaparát má v sobě i databázi míst, které zobrazuje.

Wi-Fi

Fotoaparát je vybaven bezdrátovým Wi-Fi připojením. To se dá využít k mnoha účelům. Funkce MobileLink slouží k přenosu fotografií do smartphonu. Podporován je operační systém Android, ale mobilní telefon s takovým operačním systém nevlastním, takže jsem to nemohl vyzkoušet. Směrem naopak funguje Remote Viewfinder, kdy smartphone slouží jako vzdálený hledáček, resp. jako dálková spoušť.

Následuje funkce Sdílení v sociálních sítích. Tu jsem už vyzkoušel. Připojíte se k Wi-Fi síti, vyberete si server, kam chcete uploadovat (Facebook, Picasa, YouTube nebo Photobucket), zadáte uživatelské jméno a heslo. Po úspěšném připojení jen vyberete snímek a odešlete. Pokud máte slabý signál (tzn. jedna čárka ze tří), raději to ani nezkoušejte. Osobně se mi povedlo bezproblémově připojit jen při plném signálu. Podobně funguje i odesílání na mail (snímek se převede na rozlišení přibližně 2 megapixely). Dále tu najdete přístup na cloudové služby, jmenovitě Microsoft SkyDrive.

Jako poslední je tu TV Link (bezdrátové připojení k televizi) a Automatické zálohování. To slibuje bezdrátové kopírování dat do počítače, ale opět doporučuji kopírovat data jen při opravdu velmi dobrém signálu. Já se o to pokoušel při střední síle, 75 snímků jsem přenášel více než hodinu a vzalo si to 2/3 baterie.