Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samyang 35mm F1.4 AS UMC (pro Canon)

12.3.2012, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na značku, kterou jsme ještě na stránkách Digimanie netestovali. Je jím Samyang a vyzkoušíme jeho 35mm objektiv s vynikající světelností F1,4 za třetinovou cenu ve srovnání s objektivem Canon EF 35mm F1,4. Jak jsou na tom oba objektivy?

Sférické zkreslení


U zkreslení neměl ani jeden objektiv výraznější problémy. Jak Samyang, tak Canon vykazoval mírné sférické zkreslení s hodnotou +0,7 %. U full frame čipu je zkreslení +1,6 % u Samyangu, Canon pak vykazuje trochu nižší zkreslení +1,3 %.


Samyang (APS-C)


Canon (APS-C)


Samyang (FF)

Canon (FF)


Vinětace


Samyang trpí na velmi výraznou vinětaci na nižších clonách při použití na full frame zrcadlovce. Až při cloně F2,8 je ztmavení rohů jakž takž přijatelné, ale v podstatě v celém rozsahu si ji lze všimnout. Canon je v tomhle mnohem lepší. Na druhou stranu u APS-C čipu se vše obrací. Samyang jde zde mnohem lepší, na širokém ohnisku je to výrazných 1,2 EV, ale už od F2 jen kolem F0,3 EV a od F5,6 jen 0,15 EV. To si už opravdu nevšimnete. Nutno říci, že do clony F4 včetně je obraz hodně tmavý, měření expozice je takové "trochu divné". Od F5,6 už je pak bílý papír opravdu bílý.





Chromatická aberace


I u testu chromatické aberace se podíváme na oba objektivy.



Samyang (APS-C), clona F1,4



Canon (APS-C), clona F1,6



Samyang (FF), clona F1,4



Canon (FF), clona F1,6



Zaostřil jsem na roh snímku, abych nezkoumal aberaci bokehu, ale zaostřené plochy. Samyang překvapil velmi nízkou aberací, kterou bych u tak světelného objektivu nečekal. Ne, není to dokonalé, ale rozhodně na svou třídu velmi slušné. Canon (omylem na trochu vyšší cloně F1,6) vykazuje aberaci mnohem silnější. Na full frame zrcadlovce Samyang potěší ještě více. Aberace zde sice je, ale kresba je poměrně ostrá a nevytváří tak obrovské duchy jako Canon.



Samyang (APS-C), clona F2,8



Canon (APS-C), clona F2,8



Samyang (FF), clona F2,8



Canon (FF), clona F2,8



Clona F2,8 je o něco lepší, Samyang je na APS-C čipu téměř bez aberace, Canon na ní stále trpí, což trápí zejména při použití na FF zrcadlovce.



Samyang (APS-C), clona F5,6



Canon (APS-C), clona F5,6



Samyang (FF), clona F5,6



Canon (FF), clona F5,6



Další zaclonění v podstatě opakuje situaci. Samyang nemá výraznější problém (trochu na FF), Canon se trochu zlepšuje, ale pořád aberuje, zejména na full frame čipu.



Samyang (APS-C), clona F11



Canon (APS-C), clona F11



Samyang (FF), clona F11



Canon (FF), clona F11



Ani při F11 se nic zásadního nemění, Samyang výrazně méně aberuje a velmi pěkný obraz podává i při použití na full frame zrcadlovce.



Samyang (APS-C), clona F22



Canon (APS-C), clona F22



Samyang (FF), clona F22



Canon (FF), clona F22



V tomto testu se ukázalo, že v otázce chromatické aberace je na tom objektiv Samyang znatelně lépe než ten od Canonu, což platí zejména u nižších clon. S vyšším přicloněním se totiž Samyang příliš nezlepšuje (ono už ani není moc co zlepšovat), kdežto Canon trochu ano.


Kresba v praxi


Dále se podíváme na kvalitu kresby při ostření na krátkou vzdálenost cca 40 centimetrů od čipu.


Samyang, clona F1,4



Canon, clona F1,4


Samyang, clona F2



Canon, clona F2


Samyang, clona F2,8



Canon, clona F2,8


Samyang, clona F4



Canon, clona F4


Samyang, clona F5,6



Canon, clona F5,6


Samyang, clona F8



Canon, clona F8


Samyang, clona F11



Canon, clona F11


Samyang, clona F16



Canon, clona F16


Samyang, clona F22

Canon, clona F22

Samyang zde prohrává v kontrastu, jeho černá není tak výrazná jako u Canonu. Oba objektivy mají na nejnižší cloně trochu problém s barevným zastřením černých linií. Samyang jde do červena, Canon do bíla. Problémem Canonu je silná chromatická aberace i rohová neostrost, a to i na APS-C čipu! Samyang naproti tomu ukazuje docela slušnou míru detailů v rozích téměř na všech clonách.


Samyang, clona F1,4



Canon, clona F1,4


Samyang, clona F2



Canon, clona F2


Samyang, clona F2,8



Canon, clona F2,8


Samyang, clona F4



Canon, clona F4


Samyang, clona F5,6



Canon, clona F5,6


Samyang, clona F8



Canon, clona F8


Samyang, clona F11



Canon, clona F11


Samyang, clona F16



Canon, clona F16


Samyang, clona F22

Canon, clona F22

Samyang trpí na vinětaci u nižších clon, ale ta mizí poměrně záhy (od F2,8-F4) stejně jako mírná rohová neostrost. Velmi slušná práce. Canon naproti tomu vykazuje neostré rohy až do středních clon. Ani jemu se nevyhýbá vinětace.


Samyang, clona F1,4



Canon, clona F1,4


Samyang, clona F2



Canon, clona F2


Samyang, clona F2,8



Canon, clona F2,8


Samyang, clona F4



Canon, clona F4


Samyang, clona F5,6



Canon, clona F5,6


Samyang, clona F8



Canon, clona F8


Samyang, clona F11



Canon, clona F11


Samyang, clona F16



Canon, clona F16


Samyang, clona F22

Canon, clona F22

Při ostření na delší vzdálenost je Samyang docela jasný vítěz. Oba objektivy jsou na plnou díru trochu neostré, ale při F2 už je ostrost dostatečná. Canon má ale problém v chromatické aberaci, která je nejen v rozích, ale i uprostřed, naproti tomu je aberace Samyangu podstatně slabší a u F2,8 už téměř úplně mizí. Potěší i ostré rohy při plně otevřené cloně, o čemž i Canon může nechat jenom zdát a rohy začínají být poměrně ostré až při F4 a výše.


Samyang, clona F1,4



Canon, clona F1,4


Samyang, clona F2



Canon, clona F2


Samyang, clona F2,8



Canon, clona F2,8


Samyang, clona F4



Canon, clona F4


Samyang, clona F5,6



Canon, clona F5,6


Samyang, clona F8



Canon, clona F8


Samyang, clona F11



Canon, clona F11


Samyang, clona F16



Canon, clona F16


Samyang, clona F22

Canon, clona F22

Samyang vykazuje chromatickou aberaci v rozích, není ale příliš vážná. Potěšila mě velmi slušná ostrost v rozích, a to dokonce i při plně otevřené cloně. Canon je bohužel do F4 dosti neostrý v rozích, problémem je také výraznější chromatická aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.