Sigma DP2: otestovali jsme Foveon!

13.4.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes přinášíme recenzi velmi zajímavého kompaktu Sigma DP2. Tento fotoaparát má obrovský APS-C snímací čip, tedy zhruba 10× větší než u běžných kompaktů. Navíc se jedná o čip Foveon X3, který nevyužívá tradiční Bayerovu masku. Jak si fotoaparát povede?

Balení obsahovalo fotoaparát, Li-Ion akumulátor s nabíječkou a přívodním kabelem. K fotoaparátu se dodává také pouzdro, CD-ROM, manuál, AV a USB kabel.

Sigma DP2 je napájena Li-Ion akumulátorem BP-31 s nízkým napětím 3,7, ale poměrně slušnou kapacitou 1300 mAh. Překvapí tedy udávaná výdrž, která je dle výrobce jen 250 snímků. Bohužel praxe není ani taková, ale ještě mnohem horší. Pohyboval jsem se jen kolem 150 až 170 snímků s jediným extrémem v podobě 220 fotografií. Po prvním "vyplivnutí" baterie ale lze ještě fotoaparát chvíli používat, můžete vyfotit zhruba ještě dalších 15 až 20 snímků. Výrazně tedy doporučuji koupit si ještě jeden nebo dva náhradní akumulátory (cena cca 500 Kč za kus).

K fotoaparátu si můžete stáhnout program Sigma Photo Pro, který je vždy určen pro daný přístroj. V čem přesně se jednotlivé verze liší, to netuším. V průběhu testování se objevila nová verze 4.0, takže některé screenshoty pochází ještě ze starší verze 3.5, některé již z novější.

Je dobré, že aplikaci si můžete stáhnout zadarmo. Nová verze mi přišla trochu rychlejší a lépe ovladatelná. Není zde však nahrávání snímků z fotoaparátu, to sice lze řešit přes tuto aplikaci, ale jen přetažením souborů, automatické nahrávání zde není. Spustí se pak klasické kopírování souborů systému Windows.

Jednotlivé snímky lze rozkliknout a po chvíli se kompletně načtou. Zobrazení je okamžité, jen jejich úpravy jsou možné až po chvilce (platí pro RAW).

Pak můžete stisknout Adjustment Controls a zobrazí se následující okénko. Asi nejzajímavější je Tonal Adjustment pro úpravu expozice, stínů, světel a saturace. Funguje to překvapivě dobře, jen pozoro na automatiku, která podexponovává. Následuje vyvážení bílé a histogram. O moc více tu toho nenajdete, ale přeci jen si se snímkem můžete trochu pohrát.

Zobrazení LCD a menu

LCD displej má poměrně malou 2,5" úhlopříčku s klasickým rozlišením 230.000 bodů (320×240 pixelů). Působí však, jako by měl trochu menší rozlišení. Obnovovací frekvence je při horším světle podstatně snížena, obraz se seká. pozorovací úhly jsou průměrné. Seshora a ze stran dochází k poklesu kontrastu, ale dá se s tím pracovat. Zespod ale obraz velmi rychle invertuje barvy.

Zobrazení displeje je přehledné, nahoře vlevo vidíte stav baterie, směrem doprava je vyvážení bílé, ISO citlivost, poměr stran/rozlišení, kvalita JPEG komprese a počet zbývajících snímků. Pod tím najdete histogram, naopak na levé straně displeje je barevný režim. Ve spodním černém řádku je zleva fotografický režim, expoziční čas, světelnost, korekce expozice a měření expozice. Při manuálním ostření si lze tlačítkem OK zvětšit náhled, což ostření trochu usnadňuje. Vidíte i ostřící stupnici.

Tlačítkem QS (Quick Set) se dostanete do rychlého menu. Stiskem postranních tlačítek pak upravujete jednotlivé možnosti, tedy nahoru citlivost, vpravo měření expozice, dole vyvážení bílé a vlevo blesk. Opětovné stisknutí tlačítka QS vás posune na druhou stránku voleb, kde najdete velikost snímku, sekvenční snímání/samospoušť, barvy a kvalitu komprese/RAW.

Stisk tlačítka dolů (na čtyřsměrném ovladači) vám dovolí upravit ostřící bod. Tlačítko menu vás pak dostane do hlavního fotografického menu. Volby lze rozkliknout pouze tlačítkem OK (stisk doprava zde bohužel nefunguje), potvrzení je opět tlačítkem OK nebo namáčknutím spouště, díky kterému můžete i vyjet z menu. Menu lze opět zobrazit ve formě původního seznamu, na což je potřeba tlačítko vpravo dole na zadní straně fotoaparátu. Proč se nevrátí do menu po potvrzení volby, to mi skutečně není jasné. Když ji přeci navolím, asi ji nebudu okamžitě upravovat znovu.

Při natáčení videosekvencí nahoře vidíte čas, který lze ještě natočit a délku již natočené videosekvence. Na pravém snímku je zobrazení hlavního technického menu, které je přístupné při volbě SETUP na hlavním ovládacím kolečku.

Zobrazení snímku je ve výchozím stavu doplněno o číslo složky a číslo snímku, směrem doleva ještě JPEG komprese a rozlišení. Dole je pak pořadové číslo snímku, jejich celkový počet a datum s časem pořízení. Zobrazení lze upravit do podrobnější podoby, kde se náhled zmenší, ale je doplněn o histogram (dokonce v jednotlivých barvách), citlivost, vyvážení bílé, režim expozice, expoziční čas, clonu, měření expozice a barvy.

Videosekvence jsou zobrazeny ve velmi malém okně. Je možné si je přehrát, ale moc z nich opravdu neuvidíte.