Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sigma DP2: otestovali jsme Foveon!

13.4.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes přinášíme recenzi velmi zajímavého kompaktu Sigma DP2. Tento fotoaparát má obrovský APS-C snímací čip, tedy zhruba 10× větší než u běžných kompaktů. Navíc se jedná o čip Foveon X3, který nevyužívá tradiční Bayerovu masku. Jak si fotoaparát povede?

Noční scéna


Focení v noci není pro Sigmu DP2 teoreticky velký problém. V horších světelných podmínkách chybí stabilizace, ale pro noční fotky, kdy je stejně potřeba stativ, nabízí DP2 velmi bohaté možnosti nastavení. Časy lze volit do délky 15 sekund. Tady by nebyly na škodu i delší časy. Nabídka clon a citlivostí je dostatečná.


expoziční čas 15 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 24,2 (41) mm, klikněte pro zvětšení

Míra detailů je vynikající, stejně tak ostrost. Je zajímavé, že již při cloně F4 (v RAWu hodnota F4,5) vznikají kolem světel hodně výrazné hvězdičky. Na obloze vzniká jemný šum, stinné části se poněkud divně zabarvují, lze to vidět např. nalevo na střeše školy, kde stěny dost zelenají. Následující snímky jsou výřezy z celé fotografie.


expoziční čas 15 s, clona F6,3, citlivost ISO 50, ohnisko 24,2 (41) mm

Při citlivosti ISO 50 dostanete úžasně ostrý obraz plný detailů, šum je neznámým pojmem. Bylo ale nutné hodně srazit korekci expozice, neboť fotoaparát exponuje noční snímky jako denní.


expoziční čas 10 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24,2 (41) mm

ISO 100 se na kvalitě snímků nijak neprojevuje, fotografie je i nadále velmi čistá a bez šumu.


expoziční čas 6 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24,2 (41) mm

Ani při citlivosti ISO 200 se nemusíte bát o kvalitu snímků. Šum ve stínech je sice trochu znatelnější, ale nic, co by vás muselo výrazněji znepokojovat.


expoziční čas 5 s, clona F9, citlivost ISO 400, ohnisko 24,2 (41) mm

Další navýšení citlivosti již zvýší šum tak, že začíná být patrný. Detaily jsou stále dobré, mírný úpadek je ale znát. Doporučuji fotit v RAWu, kde máte více prostoru ke hraní.


expoziční čas 3,2 s, clona F10, citlivost ISO 800, ohnisko 24,2 (41) mm

S citlivostí ISO 800 doporučuji fotit do RAWu, neboť JPEG produkuje o trochu více šumu a snímek má horší barvy. Tento problém se RAWů se obvykle netýká.


expoziční čas 1 s, clona F10, citlivost ISO 1600, ohnisko 24,2 (41) mm

ISO 1600 je k dispozici pouze v RAWu a je nutno uznat, že při nedostatku světla je skutečně nepoužitelné. Barevnost je velmi slabá, zůstala pouze červená barva a několik zelených fleků. Detaily jsou i přes šum překvapivě dobré na osvětlených částech, ve stinných ale mizí téměř úplně.


expoziční čas neznámý, clona F10, citlivost ISO 3200, ohnisko 24,2 (41) mm

Nejvyšší citlivost je na tom ještě hůře. Barvy naprosto mizí, kresba ve stinných partiích dostává na frak. V málo exponovaných plochách vznikají naprosto černá místa, na snímcích se tedy objevují velké černé fleky (mapy).


Standardní scéna


Následují dvě tradiční snímky, fotografii rybníku a mlýnů.


expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24,2 (41) mm, klikněte pro zvětšení

Objektiv se projevuje jako dobrý společník, chromatická aberace je minimální, vinětaci zde také nenajdete. Množství detailů je rovněž dobré. Nabízím ke stažení RAW snímek. Uvidíte doslova neuvěřitelnou ostrost snímku. V tomto JPEG z fotoaparátu nemůže s původním RAWem držet krok.


expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24,2 (41) mm, klikněte pro zvětšení

I zde Sigma DP2 dokazuje, že dnešní móda hodně-megapixelových přístrojů nemá smysl. I při 4,7 megapixelech je snímek detailnější než na prakticky většině 12MPx kompaktů a je srovnatelný se zrcadlovkami s přibližně tímtéž rozlišením. I zde se můžete podívat na RAW snímek. Toto je jedna z mála fotografií, kde lze vidět chromatickou aberaci (světle šedivá budova vlevo).


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.