Sony Alpha A230: nejlevnější z nového trojlístku

31.8.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony představilo 3 nové low-end zrcadlovky. Vyzkoušeli jsme nejlevnější model Alpha A230, který má rozlišení 10 MPix. Vybaven byl novým objektivem 18-55 mm F3,5-5,6 SAM a 55-200 mm F4-5,6 SAM. Výhodou je, že i tento levný model má mechanickou stabilizaci.
Test zrcadlovky Sony Alpha A230 je tedy hotov a my si všechna fakt shrňme dohromady. Zajímavostí je např. detekce přiblížení oka a automatické ostření, což umožní práci s fotoaparátem trochu zrychlit. Přední otočný volič je dobrá pomůcka, která ovládání fotoaparátu zrychluje a zpříjemňuje. Potěší i stabilizace přímo v těle fotoaparátu, stabilizován by tak měl být každý objektiv, který s fotoaparátem použijete. Oba objektivy mají příjemně citlivé manuální ostření.

Poměrně dobrý je přibalený software pro úpravu RAW snímků. Není sice nejbohatší, ale je přehledný a dobře se s ním pracuje. Užitečná je i nápověda, která jednotlivá nastavení dobře vysvětluje. Potěšila mě i vysoká kvalita fotografií na nižší citlivosti, do ISO 400 není vážnější problém. Focení v protisvětle také fotoaparátu nedělá velké problémy, automatika velmi dobře volí expozici, aby byl snímek rozumně jasově vyvážen. Objektiv 18-55 mm na většině snímků netrpí ani na chromatickou aberaci, pouze na širokém ohnisku s nejnižší clonou může být občas problém.

Naopak 55-200mm verze na aberaci trpí trochu více, ale jen na delší ohniska. Odmění se však lepší ostrostí snímků. Velmi dobrým nápadem je pevná krytka prostoru pro paměťové karty a výstupy. Navíc je možno používat nejen Memory Stick karty, ale i levnější SDHC. Dokonce je možné mít obě najednou ve fotoaparátu a přepínat se mezi nimi. Automatické přepínání by ale bylo ještě lepším řešením.

Bohužel Sony Alpha A230 není dokonalý fotoaparát. Trpí na poněkud nepohodlné ovládání některých prvků. Grip je divně tvarován a při uchopování fotoaparátu nevyvolává pocit jistoty (při držení už není problém). Menu má netradiční ovládání, kdy pravé tlačítko výhradně přepíná mezi jednotlivými stránkami a nerozklikává jednotlivé volby, jak je zvykem. Chce to trochu času, než se vám toto ovládání dostane do krve. Naopak zajímavé je opačné zoomování na objektivu než u konkurence, které mi přišlo lepší a intuitivnější.

Velkým zklamáním byl ale pro mě hledáček. Lidem bez brýlí bude připadat trochu slabší, u lidí s brýlemi ale bude dost těžko použitelný, protože prakticky nemáte šanci vidět celou jeho plochu. Je tak zvláštně položen, že nelze vidět všechny čtyři hrany, vidíte jen dvě a zbývající lze jen odhadovat. Na stavový displej v hledáčku nevidíte už prakticky vůbec. Ostření by mohlo být trošku rychlejší, úspěšnost je ale poměrně dobrá u obou objektivů. Na širokém ohnisku s nízkou clonou trpí 18-55mm objektiv na silnou vinětaci i neostrost v rozích, situace se ale s vyššími clonami nebo ohnisky výrazně zlepšuje a obecně lze hodnotit objektiv kladně.

Totéž platí o 55-200mm objektivu, který má krásně ostré snímky a pouze na nejdelším ohnisku jej trápí chromatická aberace, jinak je bez vážnějších chyb. Vychvaloval jsem kvalitu snímků na nižší citlivosti, nicméně musím naopak zkritizovat kvalitu snímků na citlivosti vyšší. Od ISO 800 včetně jsou snímky opravdu silně zašuměny, se slabšími detaily a kvalita za konkurencí pokulhává. Rychlost fotoaparátu je průměrná, což se týká i sekvenčního snímání, potěší ale menší propad výkonu poté, co dojde buffer fotoaparátu.

Ve výsledku je Sony Alpha A230 docela těžké zhodnotit. Zpočátku testu mi přinášel spíše jen zklamání, ale při jednom výletu jsem si jej řádně vyzkoušel v praxi a mohu říci, že i přes hůře použitelný hledáček se s ním fotí opravdu dobře a má velmi kvalitní snímky. Fotoaparát má tu nevýhodu, že nedisponuje něčím zvláštním, čím by si na svou stranu získal více zákazníků, naopak má pár negativ, která někdo nemusí překousnout. V zásadě je to ale solidní fotoaparát, jehož koupí možná neuděláte nákup století, ale ani ne velkou chybu. Určitě by si ale zasloužil mnohem nižší cenu. Vzhledem k tomu, co nabízí, je bohužel dost vysoká, o více než polovinu oproti svému předchůdci. A to je příliš.

Stabilizace v těle přístroje
Podprůměrný hledáček (špatně použitelný s brýlemi)
Vysoká kvalita snímků na nižší citlivosti