Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Alpha SLT-A65: 24megapixelový šperk

24.11.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony nedávno překvapilo trojicí fotoaparátů s novými APS-C čipy, které mají vysoké rozlišení 24 megapixelů. My dnes vyzkoušíme první z nich, SLT fotoaparát SLT-A65. Ten dále podporuje Full HD video, hardwarové HDR a slibuje zejména nejlepší EVF na trhu.
Sony Alpha SLT-A65 disponuje APS-C čipem. Ten ale není jen tak ledajaký. Jde o Exmor CMOS čip, který se chlubí opravdu velmi vysokým rozlišením 24 megapixelů. Pixelová hustota tak činí 6,7 MPx/cm2, což je na tuto kategorii přístrojů poměrně hodně a mnoho lidí se obává vyššího šumu, než by bylo u zrcadlovek a SLT přístrojů vhodné. Na to se pochopitelně podíváme.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 100 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 100 (multiexpozice)



Citlivost ISO 100 je bez šumu, Camera Raw má trochu více jasového šumu, protože má poněkud zvláštní zacházení s modrou barvou na výchozí nastavení.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 200 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 200 (multiexpozice)



Ani u citlivosti ISO 200 není problém. RAW má lehký jasový šum, detaily jsou slušné.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 400 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 400 (multiexpozice)



Citlivost ISO 400 ale už v RAWu ukazuje trochu viditelný šum, což bychom u APS-C čipu asi nečekali. JPEGy mají zvláštní odšumování a třepení hran.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 800 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 800 (multiexpozice)



Citlivost ISO 800 už v JPEGu způsobuje překvapivě silné odšumování, zvláštní digitální hrudky, v RAWech dobře vidíte výraznější jasový šum. Multiexpozice je nicméně krásně hladká.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 1600 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 1600 (multiexpozice)



JPEG dost výrazně třepí hrany, což není ideální. RAWy začínají chytat výraznější barevný šum, multiexpozice je opět krásně hladká,a le poněkud neostrá.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 3200 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 3200 dále zvyšuje šum, JPEGy ztrácejí ostrost a výraznější hrany jsou odšumováním dosti roztřepeny. Multiexpozice je poměrně hladká, ale neostrá.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 6400 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 má v RAWu už příliš silný šum, je jasné, že v JPEGu z toho nemůže být nic rozumného. Ani multiexpozice nevypadá nikterak dobře.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 12800 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 12800 je v podstatě už jen šum. Multiexpozice je neostrá, ztrácí barvy a v podstatě není použitelná k ničemu rozumnému.



ISO 16000 (JPEG)



ISO 16000 (konverze z RAWu přes Camera Raw 6.5)



ISO 16000 (konverze z RAWu přes Image Data Converter v.4)



ISO 25600 (multiexpozice)



Nejvyšší citlivost ISO 16000 je už opravdu zbytečná. Totéž platí pro ISO 25600 při multiexpozici. Dále se podíváme na snímky vyfocené za umělého osvětlení, kde uvidíme zejména zachování detailů.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 100 (multiexpozice)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)


ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 16000 (JPEG)



ISO 16000 (konverze z RAWu)


ISO 25600 (multiexpozice)

RAWy jsou pěkné do citlivosti ISO 400, u JPEGů je ale vidět už odšumování a jakési trhání hran. Multiexpozice má sice trochu nižší ostrost, ale do ISO 800 včetně je bez problémů. Od citlivosti ISO 1600 začíná nastupovat výraznější barevný šum v RAWu, JPEGy se hodně trhají. Vyšší citlivosti jsou použitelné, ale s omezeními. V neposlední řadě se podíváme na snímky bílého papíru.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 100 (multiexpozice)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)


ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 16000 (JPEG)



ISO 16000 (konverze z RAWu)


ISO 25600 (multiexpozice)

Z RAWů je patrné, že se barevný šum začíná lehce objevovat už při ISO 400 a dále rychle stoupá. JPEGy jej výrazně odstraňují, nicméně od ISO 800 jsou na plochách dobře zřetelné artefakty (u ISO 400 spíše hrudky). Multiexpozice je o něco hladší, ale také to není žádný zázrak.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.