www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* 16-70mm F4 OSS (SEL1670Z)

Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* 16-70mm F4 OSS (SEL1670Z)
, , recenze
V dnešní recenzi se znovu podíváme na zoomovací objektiv pro APS-C CSC systém od Sony. Dnes zamíříme ještě výše a otestujete objektiv Carl Zeiss 16-70mm s konstantní světelností F4 a optickou stabilizací.



reklama

Autofokus, ostření



Objektiv pochopitelně podporuje jak manuální, tak i automatické ostření. To automatické je krásně tiché, výborné i ve videu a také velmi rychlé. V celém ohniskovém rozsahu se dá ostřit za zhruba 0,2 sekundy, což je hodně dobrý čas. Manuální ostření je pak nutné zapnout v menu fotoaparátu. Ten umožňuje zvětšit náhled, případně i doplnit focus peaking, takže manuální ostření je skutečně hodně snadné.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh ostřících vzdáleností


Údaje o minimální ostřící vzdálenosti docela sedí s papírovými specifikacemi. Minimální vzdálenost od čipu se pohybuje mezi 32 až 35 centimetry (Sony uvádí 35 cm), od přední čočky je to pak zhruba okolo 21 až 23 cm.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh zvětšení


Se zoomováním tak zvětšení objektivu postupně roste a maximem je 0,36× na maximálním zoomu (po přepočtu). Na makro snímky to tedy zrovna není, dobře budou vypadat tak větší květiny, ale ne malé detaily jako je např. hmyz. Zkoušel jsem i makro předsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi, která zvýšila přepočtené zvětšení na dvojnásobek, tedy 0,72×. Bohužel ale dost vinětuje.


Focení makra



Místo suchých čísel se zde podíváme, jak se tedy u makra objektiv projevuje ve skutečnosti.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 makro kleště

expoziční čas 1/30 s, clona F4, citlivost ISO 640, ohnisko 70 (105) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Jak jde vidět, na makro to není ideální, zvládne ale nenáročnou práci.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 makro

expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 70 (105) mm, klikněte pro zvětšení



Tady je další snímek s maximálním zvětšením. Při plně otevřené cloně čekejte auru v nezaostřených plochách, bokeh je ale jinak pěkný.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 makro Raynox DCR-150

expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 70 (105) mm, makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení



Zde dávám jednu ukázku s makro předsádkou Raynox DCR-150. Jak je vidět, makro už je přeci jen o dost zajímavější, nicméně musíte počítat s vinětací. Ta se dá snížit dalším přicloněním (více se vytěsní do rohů).


Světelnost a clona



Objektiv má konstantní světelnost F4 v celém ohniskovém rozsahu. Jak je tedy vidět, proti tradičním F3,5-5,6 objektivům tak ztrácí u širokoúhlých ohniskových vzdáleností (1/3 EV), ale na druhou stranu hodně získává v druhé polovině zoomu, kde mohou být rozdíly až 1 EV. Clona má 7 lamel a v celém ohniskovém rozsahu lze clonit maximálně na F22.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh světelnosti



Bokeh



Při ostření na kratší vzdálenosti a s nízkými by objektiv měl příjemně mazat pozadí. Podívejme se na to.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 bokeh clona F4

expoziční čas 1/10 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 56 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Bokeh je jemný, zde fotoaparát potěší. Odlesky ale mají lehce vykousnutý tvar, jakoby se jedna lamela clony plně nedovírala.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 bokeh clona F6,3

expoziční čas 1/4 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 56 (84) mm, klikněte pro zvětšení



S přicloněním logicky roste hloubka ostrosti a pozadí se méně maže, bokeh je ale stále velmi jemný a odlesky krásně plné.


Stabilizace



Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu. Při testu jsem využil 105mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost a se stabilizací jsem byl schopen fotit s nadpoloviční úspěšností i s časem 1/6 sekundy. Neostré snímky sice začínají někde kolem 1/13 sekundy, nicméně se stále docela často dá vyfotit ostrý snímek i s časem okolo 1/3 až 1/4 sekundy.



se stabilizací, 1/6 sekundy




bez stabilizace, 1/6 sekundy



Pokud jde o test bez stabilizace, zde jsem nadpoloviční úspěšnosti dosahoval okolo 1/60 sekundy. Naměřený účinek stabilizace se tedy pohyboval okolo 3,3 EV.

Sony 16-70mm f/4 SEL
lze pořídit v  e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Nejpopulárnější objektivy se zoomem
Nejnovější články
Fujifilm uvádí video objektivy Fujinon MK pro Sony E Fujifilm uvádí video objektivy Fujinon MK pro Sony E
Natáčení videa je dnes hodně populární disciplína. Fujifilm si je toho vědom, a proto představuje speciální video objektivy řady MK, konkrétně světelné MK 18-55mm T2.9 a 50-135mm T2.9. Zajímavé je to, že budou určeny pro bajonet Sony E.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře
Světelný zoom Sigma Art 24-70mm F2.8 DG OS HSM Světelný zoom Sigma Art 24-70mm F2.8 DG OS HSM
Třetí novinkou ve výrobním programu společnosti Sigma je nový světelný zoomovací objektiv Art 24-70mm F2.8 DG OS HSM. V celém ohniskovém rozsahu má konstantní světelnost F2,8 a k dispozici je také optická stabilizace obrazu.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala
Nejrychlejší SDXC karty Sony SF-G dosahují až 300 MB/s Nejrychlejší SDXC karty Sony SF-G dosahují až 300 MB/s
Nejrychlejšími SDXC kartami na trhu se stanou nové modely Sony SF-G, které dle výrobce slibují rychlost přenosu až 300 MB/s. K tomu pochopitelně využívají velmi rychlého rozhraní UHS-II a k dostání budou v kapacitě až 128 GB.
22.2.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Sigma uvedla světelný objektiv Art 135mm F1.8 DG HSM Sigma uvedla světelný objektiv Art 135mm F1.8 DG HSM
Dalším objektivem ze čtveřice novinek společnosti Sigma je světelný teleobjektiv Art 135mm F1.8 DG HSM. Objektiv je určen i pro full frame zrcadlovky s velmi vysokým rozlišením a dle výrobce má být jeho výkon nekompromisní.
22.2.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Vysoce světelný širokáč, Sigma uvádí Art 14mm F1.8 DG Vysoce světelný širokáč, Sigma uvádí Art 14mm F1.8 DG
Sigma nás opět potěšila uvedením velmi zajímavého objektivu. Tentokrát jde o extrémně širokoúhlý objektiv Art 14mm F1.8 DG HSM. Ten tedy potěší i vynikající světelností F1,8, která u takto širokoúhlých objektivů není vůbec obvyklá.
21.2.2017,  aktualita, Milan Šurkala