Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX1: Exmor CMOS útočí!

30.9.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na ultrazoom, který se chlubí Exmor CMOS snímačem. Objektiv Sony G nabízí 20× optický zoom a optickou stabilizaci. Hlavními lákadly jsou HD videosekvence, vysokorychlostní sekvenční snímání, netradiční digitální stabilizace i režim panoramat.

Sférické zkreslení a vinětace


Zkreslení nedělá fotoaparátu příliš problémy, nicméně je patrně odstraňováno softwarově. Napovídají tomu videosekvence, kde jsou linie na širokém ohnisku prohnuty o něco více, než je tomu u statických snímků. Tam vás zkreslení nemusí trápit ani na širokém ani na dlouhém ohnisku.


ohnisko 28 mm

ohnisko 560 mm

Dále se podíváme na vinětaci a ostrost v rozích. Začneme nejširším ohniskem 28 mm.


clona F2,8


clona F4

clona F5,6

clona F8

I na nejvíce otevřené cloně je ostrost v rozích poměrně dobrá, je však vidět silné doostřování, které fotoaparát provádí. Nejvyšší clona už ztrácí mírnou ostrost po celé ploše, nicméně rohy jsou ze všech nastavení nejostřejší. Pokračujme ohniskem 57 mm, tedy 2x zoomem.


clona F3,5


clona F4

clona F5,6

clona F8

I zde neostrost v rozích patří spíše k těm méně výrazným. Opět jde vidět, že střední clony fotoaparátu svědčí nejvíce, u vysokých clon se totiž začíná projevovat difrakce, a tedy i mírně snížená ostrost po celé ploše. Dále je zde 4,6× zoom s ohniskem 130 mm.


clona F4


clona F5,6

clona F8

Vinětace objektiv rozhodně netrápí a rovněž ostrost v rozích je při všech clonách velmi dobrá. Následuje 10× zoom a ohnisko 283 mm.


clona F4,5


clona F5,6

clona F8

I na delších ohniscích je ostrost velmi dobrá, začíná se však objevovat trochu chromatické aberace. Jako poslední je maximální 20× zoom s ohniskem 560 mm.


clona F5,2


clona F5,6

clona F8

I zde se vyskytuje trochu chromatické aberace, ostrost stále patří k těm lepším.


Digitální šum


Sony Cyber-shot HX1 má malý 1/2,4" CMOS snímač Exmor. Výrobce to ale vůbec nepřeháněl s rozlišením, a tak 9 megapixelů zní jako docela rozumná volba. Počáteční citlivost je až ISO 125. Na modré ploše disku uvidíte jasový šum, na bílé pak barevný, malá písmena a prolisy disku ukážou, jak jsou zachovávány detaily.


testovací snímek


ISO 125

Nejnižší citlivost mě trochu nemile překvapila. Úroveň detailů je sice velmi dobrá, fotografie je velmi ostrá, nicméně možná až moc přeostřená, což způsobuje docela docela nepříjemnou charakteristiku šumu. Nechybí ani trochu barevných fleků.


ISO 200

Opět je vidět, jak fotoaparát doostřuje, nicméně některé části začínají být spíše rozpatlávány. Šum je sice nízký, ale kvalita obrazu pokulhává.


ISO 400

Citlivost ISO 400 zvyšuje rozpatlávání obrazu, doostřování je stále hodně patrné.


ISO 800

Další navýšení citlivosti na ISO 800 snižuje úroveň detailů, fotografie je na vysoké ISO stále poměrně hladká.


ISO 1600

ISO 1600 už kompletně zničilo detaily včetně písmen. Barevný šum je sice úplně odstraněn, ale jasového zde najdete více.


ISO 3200

Nejvyšší citlivost ISO 3200 kompletně rozpíjí obraz, přichází o barvy, které jsou nevýrazné. Podobně jako ISO 1600, ani tato citlivost nenajde praktické využití. Podívejme se na výsledky při různě nastaveném odšumování při citlivosti ISO 200.


ISO 200, slabé odšumování


ISO 200, střední odšumování


ISO 200, silné odšumování

Slabé odšumování produkuje nejostřejší obrázky, nicméně s nepříjemně tvarovaným šumem (žádné hrudky, spíše digitální čáry). Na nejsilnější nastavení je vše podstatně hladší, ale některé detaily už na to dost trpí. Dále pokračuji testem při umělém osvětlení, půjde zejména o zachování detailů.


testovací snímek



ISO 125


ISO 200

ISO 400


ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Stejně jako v předchozím případě, na ISO 125 je zde rozumné množství detailů, silnější doostřování. To trvá zhruba do ISO 400, ale je patrný úbytek detailů. Od citlivosti ISO 800 už degradace detailů narůstá, u ISO 3200 nejsou vůbec.


ISO 125


ISO 200

ISO 400


ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Na těchto snímcích jde vidět zejména nepříjemný charakter šumu, který obsahuje výrazně tmavší pixely už na nejnižší citlivosti.



Jak je vidět v grafu, při ISO 200 se začíná s výraznějším odšumováním, pak to ale klasicky roste směrem nahoru.


Vyvážení bílé, barvy


U ultrazoomu Sony Cyber-shot HX1 pracuje vyvažování bílé vcelku dobře, občas ale budete muset počítat s trochu chladnějšími barvami, než je zvykem. Fotoaparát spíše barevnou teplotu ubírá, a tak jsou některé fotografie trochu studenější. Vyvážení bílé má spoustu předvoleb i vlastní měření namířením na bílou/šedou plochu.


auto


denní světlo

oblačno


zářivky 1

zářivky 2


zářivky 3

žárovky


blesk (bez blesku)

blesk (s bleskem)

vlastní měření

Nyní ještě trochu klasičtější scéna.


auto


denní světlo

oblačno


zářivky 1

zářivky 2


zářivky 3

žárovky


blesk (bez blesku)

vlastní měření

Fotoaparát nabízí pět různých barevných režimů, kterými můžete upravit nádech snímků.


normální


živý

věrný


sépie

černobílý

Snímky lze dále upravit použitím softwarových filtrů, které jednotlivé barvy zvýrazňují.


bez filtru


červený filtr

zelený filtr


modrý filtr

teplý filtr

studený filtr

U jednotlivých fotografií pochopitelně můžete upravovat i další aspekty jako např. kontrast, na který se nyní podíváme. Možnosti jsou zde pouze tři, slabší, střední a silný.


kontrast -1


kontrast +0

kontrast +1

Pokud vám přijdou snímky mdlé, můžete zvýšit kontrast a dodat jim trochu života. Dále je tu nastavení ostrosti.


ostrost -1


ostrost +0

ostrost +1

Už na základní nastavení produkuje HX1 dosti ostré snímky. Právě zde vězí problém s nepříjemnou charakteristikou šumu, která je způsobena silným doostřováním. Chcete-li méně šumu, ostrost stáhněte. Jako poslední je saturace barev.


saturace -1


saturace +0

saturace +1


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.