Sony Cyber-shot HX1: Exmor CMOS útočí!
Dnes se podíváme na ultrazoom, který se chlubí Exmor CMOS snímačem. Objektiv Sony G nabízí 20× optický zoom a optickou stabilizaci. Hlavními lákadly jsou HD videosekvence, vysokorychlostní sekvenční snímání, netradiční digitální stabilizace i režim panoramat.
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení a vinětace
Zkreslení nedělá fotoaparátu příliš problémy, nicméně je patrně odstraňováno softwarově. Napovídají tomu videosekvence, kde jsou linie na širokém ohnisku prohnuty o něco více, než je tomu u statických snímků. Tam vás zkreslení nemusí trápit ani na širokém ani na dlouhém ohnisku.
ohnisko 28 mm | ohnisko 560 mm |
Dále se podíváme na vinětaci a ostrost v rozích. Začneme nejširším ohniskem 28 mm.
clona F2,8 | clona F4 |
clona F5,6 | clona F8 |
I na nejvíce otevřené cloně je ostrost v rozích poměrně dobrá, je však vidět silné doostřování, které fotoaparát provádí. Nejvyšší clona už ztrácí mírnou ostrost po celé ploše, nicméně rohy jsou ze všech nastavení nejostřejší. Pokračujme ohniskem 57 mm, tedy 2x zoomem.
clona F3,5 | clona F4 |
clona F5,6 | clona F8 |
I zde neostrost v rozích patří spíše k těm méně výrazným. Opět jde vidět, že střední clony fotoaparátu svědčí nejvíce, u vysokých clon se totiž začíná projevovat difrakce, a tedy i mírně snížená ostrost po celé ploše. Dále je zde 4,6× zoom s ohniskem 130 mm.
clona F4 | clona F5,6 |
clona F8 |
Vinětace objektiv rozhodně netrápí a rovněž ostrost v rozích je při všech clonách velmi dobrá. Následuje 10× zoom a ohnisko 283 mm.
clona F4,5 | clona F5,6 |
clona F8 |
I na delších ohniscích je ostrost velmi dobrá, začíná se však objevovat trochu chromatické aberace. Jako poslední je maximální 20× zoom s ohniskem 560 mm.
clona F5,2 | clona F5,6 |
clona F8 |
I zde se vyskytuje trochu chromatické aberace, ostrost stále patří k těm lepším.
Digitální šum
Sony Cyber-shot HX1 má malý 1/2,4" CMOS snímač Exmor. Výrobce to ale vůbec nepřeháněl s rozlišením, a tak 9 megapixelů zní jako docela rozumná volba. Počáteční citlivost je až ISO 125. Na modré ploše disku uvidíte jasový šum, na bílé pak barevný, malá písmena a prolisy disku ukážou, jak jsou zachovávány detaily.
testovací snímek
ISO 125
Nejnižší citlivost mě trochu nemile překvapila. Úroveň detailů je sice velmi dobrá, fotografie je velmi ostrá, nicméně možná až moc přeostřená, což způsobuje docela docela nepříjemnou charakteristiku šumu. Nechybí ani trochu barevných fleků.
ISO 200
Opět je vidět, jak fotoaparát doostřuje, nicméně některé části začínají být spíše rozpatlávány. Šum je sice nízký, ale kvalita obrazu pokulhává.
ISO 400
Citlivost ISO 400 zvyšuje rozpatlávání obrazu, doostřování je stále hodně patrné.
ISO 800
Další navýšení citlivosti na ISO 800 snižuje úroveň detailů, fotografie je na vysoké ISO stále poměrně hladká.
ISO 1600
ISO 1600 už kompletně zničilo detaily včetně písmen. Barevný šum je sice úplně odstraněn, ale jasového zde najdete více.
ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 kompletně rozpíjí obraz, přichází o barvy, které jsou nevýrazné. Podobně jako ISO 1600, ani tato citlivost nenajde praktické využití. Podívejme se na výsledky při různě nastaveném odšumování při citlivosti ISO 200.
ISO 200, slabé odšumování
ISO 200, střední odšumování
ISO 200, silné odšumování
Slabé odšumování produkuje nejostřejší obrázky, nicméně s nepříjemně tvarovaným šumem (žádné hrudky, spíše digitální čáry). Na nejsilnější nastavení je vše podstatně hladší, ale některé detaily už na to dost trpí. Dále pokračuji testem při umělém osvětlení, půjde zejména o zachování detailů.
testovací snímek
ISO 125 | ISO 200 |
ISO 400 | ISO 800 |
ISO 1600 | ISO 3200 |
Stejně jako v předchozím případě, na ISO 125 je zde rozumné množství detailů, silnější doostřování. To trvá zhruba do ISO 400, ale je patrný úbytek detailů. Od citlivosti ISO 800 už degradace detailů narůstá, u ISO 3200 nejsou vůbec.
ISO 125 | ISO 200 |
ISO 400 | ISO 800 |
ISO 1600 | ISO 3200 |
Na těchto snímcích jde vidět zejména nepříjemný charakter šumu, který obsahuje výrazně tmavší pixely už na nejnižší citlivosti.
Jak je vidět v grafu, při ISO 200 se začíná s výraznějším odšumováním, pak to ale klasicky roste směrem nahoru.
Vyvážení bílé, barvy
U ultrazoomu Sony Cyber-shot HX1 pracuje vyvažování bílé vcelku dobře, občas ale budete muset počítat s trochu chladnějšími barvami, než je zvykem. Fotoaparát spíše barevnou teplotu ubírá, a tak jsou některé fotografie trochu studenější. Vyvážení bílé má spoustu předvoleb i vlastní měření namířením na bílou/šedou plochu.
auto | denní světlo |
oblačno | zářivky 1 |
zářivky 2 | zářivky 3 |
žárovky | blesk (bez blesku) |
blesk (s bleskem) | vlastní měření |
Nyní ještě trochu klasičtější scéna.
auto | denní světlo |
oblačno | zářivky 1 |
zářivky 2 | zářivky 3 |
žárovky | blesk (bez blesku) |
vlastní měření |
Fotoaparát nabízí pět různých barevných režimů, kterými můžete upravit nádech snímků.
normální | živý |
věrný | sépie |
černobílý |
Snímky lze dále upravit použitím softwarových filtrů, které jednotlivé barvy zvýrazňují.
bez filtru | červený filtr |
zelený filtr | modrý filtr |
teplý filtr | studený filtr |
U jednotlivých fotografií pochopitelně můžete upravovat i další aspekty jako např. kontrast, na který se nyní podíváme. Možnosti jsou zde pouze tři, slabší, střední a silný.
kontrast -1 | kontrast +0 |
kontrast +1 |
Pokud vám přijdou snímky mdlé, můžete zvýšit kontrast a dodat jim trochu života. Dále je tu nastavení ostrosti.
ostrost -1 | ostrost +0 |
ostrost +1 |
Už na základní nastavení produkuje HX1 dosti ostré snímky. Právě zde vězí problém s nepříjemnou charakteristikou šumu, která je způsobena silným doostřováním. Chcete-li méně šumu, ostrost stáhněte. Jako poslední je saturace barev.
saturace -1 | saturace +0 |
saturace +1 |