Sony Cyber-shot HX1: Exmor CMOS útočí!
Dnes se podíváme na ultrazoom, který se chlubí Exmor CMOS snímačem. Objektiv Sony G nabízí 20× optický zoom a optickou stabilizaci. Hlavními lákadly jsou HD videosekvence, vysokorychlostní sekvenční snímání, netradiční digitální stabilizace i režim panoramat.
Kapitoly článku:
Dále se můžete podívat na 12 ilustračních snímků a sami posoudit kvality přístroje.
Rozumně široký úhel záběru, poněkud přepalující se obloha napravo s trochou chromatické aberace. Jde vidět zvláštně "rozsypaná" kresba typická pro tento fotoaparát.
Toto byl pokus o telemakro. Při maximálním ohnisku můžete snímat ze vzdálenosti zhruba 1,4 metru, v tomto případě jsem byl trochu dál.
Takhle to naopak vypadá při klasickém makru s nejširším ohniskem. Fotoaparát ale umožňuje ještě při ohnisku cca 50 mm snímat ze vzdálenosti do dvou centimetrů, což by výsledný snímek v mnohém vylepšilo.
Sony HX1 umožňuje díky 560mm ohnisku skutečně dobré přiblížení. Když se do toho přidá ještě vzdušný opar, je prostorový účinek ještě mocnější. Opět se mi nelíbí charakteristika šumu (ten je ale sám o sobě slabý). Pole má zajímavou kresbu, nepatlá se.
Na snímku je trochu více šumu, ale kresba je překvapivě ještě docela dobrá. Díky dlouhému reálnému ohnisku a nízké cloně je pozadí příjemně rozmazáno.
Zatímco většina snímků byla focen na snížené doostřování, tento má střední úroveň. Je tedy výrazně ostřejší, digitální úpravy jdou na květině velmi dobře vidět. Toto makro jsem fotil na větší ohnisko, zhruba 2,5× zoom, kdy jsem mohl být stále kolem čtyř centimetrů od květiny. Díky této možnosti fotit hodně zblízka na krátké i trochu delší ohnisko si můžete výborně hrát i s perspektivou a hloubkou ostrosti, která je u delších ohnisek kratší.
Tato fotografie byla focena na režim Digitální stabilizace. Tedy šest složených snímků do jednoho. Jak je vidět, i přes citlivost ISO 400 je na snímku malé množství šumu, jen kresba je poněkud měkká. Digitální stabilizace funguje u Sony Cyber-shot HX1 skutečně velmi dobře.
Objektiv fotoaparátu kreslí velmi pěkně, snímky jsou poměrně detailní, v podstatě zde není co vytknout.
Opět jsem zde použil speciální scénický režim, tentokrát Ručně držený soumrak. Ten trochu stahuje expozici, takže na snímků není tolik přepalů (ale je zas trochu tmavý). Složením šesti snímků dohromady se výborně zamaskoval šum, ten zde v podstatě neexistuje.
Opět ukázka digitální stabilizace. Při ISO 1600 se už poněkud ztrácí barvy, což je škoda. Každopádně stabilizační účinek je velmi dobrý, kresba je poměrně měkká, šum má však příjemnou strukturu.
Skládání panoramat umí fotoaparát skutečně dokonale. Bohužel v malém rozlišení, zde 4912×1080 pixelů. Lze však nastavit širokoúhlé panorama, snímat jej na výšku (na delší stranu) a pak můžete mít i 4920×1920 pixelů (maximem je 7152×1080 pixelů).
Poslední snímek je vyfocený s vyšší citlivostí ISO 400 bez digitální stabilizace, takže konečně vidíte i fotografii "v plném zašumění".
Rozumně široký úhel záběru, poněkud přepalující se obloha napravo s trochou chromatické aberace. Jde vidět zvláštně "rozsypaná" kresba typická pro tento fotoaparát.
Toto byl pokus o telemakro. Při maximálním ohnisku můžete snímat ze vzdálenosti zhruba 1,4 metru, v tomto případě jsem byl trochu dál.
Takhle to naopak vypadá při klasickém makru s nejširším ohniskem. Fotoaparát ale umožňuje ještě při ohnisku cca 50 mm snímat ze vzdálenosti do dvou centimetrů, což by výsledný snímek v mnohém vylepšilo.
Sony HX1 umožňuje díky 560mm ohnisku skutečně dobré přiblížení. Když se do toho přidá ještě vzdušný opar, je prostorový účinek ještě mocnější. Opět se mi nelíbí charakteristika šumu (ten je ale sám o sobě slabý). Pole má zajímavou kresbu, nepatlá se.
Na snímku je trochu více šumu, ale kresba je překvapivě ještě docela dobrá. Díky dlouhému reálnému ohnisku a nízké cloně je pozadí příjemně rozmazáno.
Zatímco většina snímků byla focen na snížené doostřování, tento má střední úroveň. Je tedy výrazně ostřejší, digitální úpravy jdou na květině velmi dobře vidět. Toto makro jsem fotil na větší ohnisko, zhruba 2,5× zoom, kdy jsem mohl být stále kolem čtyř centimetrů od květiny. Díky této možnosti fotit hodně zblízka na krátké i trochu delší ohnisko si můžete výborně hrát i s perspektivou a hloubkou ostrosti, která je u delších ohnisek kratší.
Tato fotografie byla focena na režim Digitální stabilizace. Tedy šest složených snímků do jednoho. Jak je vidět, i přes citlivost ISO 400 je na snímku malé množství šumu, jen kresba je poněkud měkká. Digitální stabilizace funguje u Sony Cyber-shot HX1 skutečně velmi dobře.
Objektiv fotoaparátu kreslí velmi pěkně, snímky jsou poměrně detailní, v podstatě zde není co vytknout.
Opět jsem zde použil speciální scénický režim, tentokrát Ručně držený soumrak. Ten trochu stahuje expozici, takže na snímků není tolik přepalů (ale je zas trochu tmavý). Složením šesti snímků dohromady se výborně zamaskoval šum, ten zde v podstatě neexistuje.
Opět ukázka digitální stabilizace. Při ISO 1600 se už poněkud ztrácí barvy, což je škoda. Každopádně stabilizační účinek je velmi dobrý, kresba je poměrně měkká, šum má však příjemnou strukturu.
Skládání panoramat umí fotoaparát skutečně dokonale. Bohužel v malém rozlišení, zde 4912×1080 pixelů. Lze však nastavit širokoúhlé panorama, snímat jej na výšku (na delší stranu) a pak můžete mít i 4920×1920 pixelů (maximem je 7152×1080 pixelů).
Poslední snímek je vyfocený s vyšší citlivostí ISO 400 bez digitální stabilizace, takže konečně vidíte i fotografii "v plném zašumění".