Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX200V: ultrazoomový rychlík

31.5.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nástupce jednoho z nejlepších ultrazoomů minulého roku. Nová HX200V nahrazuje starší HX100V a přidává 18MPx CMOS čip, zůstává pak objektiv Carl Zeiss se 30× optickým zoomem i téměř nekonečná nabídka různých technologií.
Můžete se podívat i na několik ilustračních snímků.




expoziční čas 1/640 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení



Odšumování je opravdu velmi silné, tráva se celá rozpatlává, můžete v ní vidět spoustu zvláštních hranatých artefaktů.




expoziční čas 1/500 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 526 mm, klikněte pro zvětšení



Telemakro je solidní, chválím velmi pěkný bokeh objektivu. Na květině je opět vidět spoustu artefaktů po odšumování.




expoziční čas 1/40 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení



Zde to dopadlo celkem slušně, protože snímek obsahuje hodně hladkých ploch. Odšumování je pak akorát vyhladilo a neruší tolik kresbu.



expoziční čas 1/50 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 810 mm, klikněte pro zvětšení



Tento snímek byl na plný zoom vyfocený z ruky. Stabilizace s tím neměla vůbec problém, kresba měsíce je ale opět rozmytá.




expoziční čas 1/640 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 174 mm, klikněte pro zvětšení



V trávě je znova spousta hranatých artefaktů. Ustřelené pixely jsou v obraze dost viditelné a při testovacím tisku na A4 to nedopadlo úplně nejlépe. Fotografie je kvůli odšumování poněkud "hranatá".




expoziční čas 1/1000 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 810 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je trochu zvláštní, chválím ale příjemný bokeh. Zde přišel ke slovu výklopný LCD displej, díky němuž bylo focení od země mnohem snazší.




expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 102 mm, klikněte pro zvětšení



U snímků, kde hrají prim hladké plochy, je zpracování obrazu modelu HX200V vhodné. Všechen šum vyhladí a zde např. auto vypadá opravdu kvalitně. Pozadí se ale opět zvláštně rozpatlává.




expoziční čas 1/30 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení



Toto je další snímek s hodně hladkými plochami, kde odšumování tolik neškodí a spíše pomáhá. Vidět je ale na různých hranách a stínech, které se hodně třepí.




expoziční čas 1/400 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 559 mm, klikněte pro zvětšení



Strom je prokreslen překvapivě pěkně, tráva před ním se pomalu dostává mimo pásmo plné hloubky ostrosti, což způsobuje její neostrost.




expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 640, ohnisko 810 mm, klikněte pro zvětšení



Citlivost ISO 640 přináší hodně jasového šumu, ale překvapivě také trochu jiný styl odšumování (patrný od ISO 400). Ten ponechává trochu více kresby a nedělá tolik nepříjemných hranatých artefaktů. Pozadí se příjemně maže.




expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 59 mm, klikněte pro zvětšení



Makro je solidní, opět se mi nelíbí třepení linií a ustřelené pixely.




expoziční čas 1/400 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 27 mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru není až tak široký jako u konkurence, což je dáno základním 27mm ohniskem. Kresba domu je přijatelná, směrem k rohům ostrost klesá a vzniká i chromatická aberace. To je dáno i tím, že fotoaparát velmi rád fotí na "plnou díru".




expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 63 mm, klikněte pro zvětšení



U tohoto snímku jsem použil HDR, které pomohlo srovnat jasy ve snímku, také mu dodalo trochu chladnější barvy. Tráva je opět totálně rozmytá.




expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 795 mm, klikněte pro zvětšení



Znovu se ukazuje, že objektiv má překvapivě kontrastní kresbu i na nejdelším ohnisku a pěkné výsledky na hladkých plochách. Tráva a dlaždice opět ukazují silné odšumování a nepěkné artefakty.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.