Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX5: pan téměř dokonalý

18.5.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Při představení způsobil Sony Cyber-shot HX5 velký rozruch. Exmor R CMOS snímač s ultrarychlým sekvenčním snímáním, objektiv Sony Lens G s 10× optickým zoomem a 25mm ohniskem stejně jako HW HDR, Full HD video a GPS modul dávají tušit mnohé. Jaký je doopravdy?

Sférické zkreslení a vinětace


V otázce zkreslení objektiv Sony G velmi potěší (resp. korekce zkreslení je velmi dobrá). Na nejširším ohnisku fotoaparát trpí pouze velmi slabým soudkovitým zkreslením, na nejdelším je pak bez chybičky. Ve videosekvencích ale bez korekce této vady uvidíte, že objektiv soudkovitě zkresluje docela dost.


ohnisko 25 mm

ohnisko 250 mm

Vinětace je téměř nulová, pohybovala se kolem 0,05 až 0,2 EV, což si nemáte šanci všimnout. Proto ani nemá smysl přidávat graf průběhu, žádný vlastně není. Následně se podíváme na optické vady objektivu jako je neostrost v rozích, vinětace a možná uvidíme i chromatickou aberaci. První test je na synteticky vytvořeném obrazu.


ohnisko 25 mm, clona F3,5


ohnisko 46 mm, clona F4,5

ohnisko 86 mm, clona F5


ohnisko 156 mm, clona F5

ohnisko 250 mm, clona F5,5

Dokonce i na nejširším ohnisku jsou rohy docela dobré. Neostrost je lehká a ve srovnání s konkurencí je na tom fotoaparát o něco lépe, ačkoli dokonalé to stále není. Ve středně krátkých ohniscích je objektiv prakticky bez vad, naopak na středně delších ohniscích neostrost roste, aby na nejdelším ohnisku opět lehce zmizela. Neprojevuje se ani vinětace, takže statické snímky optickými vadami příliš trpět nebudou.. Ostatně není vidět ani chromatickou aberaci.


ohnisko 25 mm, clona F3,5


ohnisko 46 mm, clona F4,5

ohnisko 81 mm, clona F5


ohnisko 153 mm, clona F5

ohnisko 250 mm, clona F5,5

V podstatě až na nejdelší ohnisko je ostrost v rozích velmi dobrá. Úbytek kontrastu je spíše menší a objektiv skutečně v tomhle příjemně překvapí. Na nejdelším ohnisku je ostrost rohů trochu nižší, ale není to něco, co by příliš muselo vadit.


Vyvážení bílé, barvy


S vyvážením bílé jsem nezaznamenal problémy. Ačkoli na displeji vypadají snímky občas roztodivně (příliš živé barvy, přepálené a podobně), skutečné snímky jsou většinou vyvážené správně, někdy trošku chladněji. Komu by fotografie přišly špatné, má samozřejmě i možnost nastavení jednoho z režimů nebo využít sejmutí bílé plochy a vyvážit podle ní.


auto


denní světlo

oblačno


zářivka 1

zářivka 2


zářivka 3

žárovky


blesk (bez blesku)

blesk (s bleskem)

vlastní (sejmutí bílé plochy)

Vyvážení bílé jsem zkusil i na venkovní scéně.


auto


denní světlo

oblačno


zářivka 1

zářivka 2


zářivka 3

žárovky


blesk (bez blesku)

vlastní (sejmutí bílé plochy)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.