Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot W570: jde to i s 16 megapixely

24.3.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na malý stylový kompakt Sony Cyber-shot W570. Na malém čipu má vysoké rozlišení 16 megapixelů. Objektiv Carl Zeiss nabídne 5× optický zoom od 25 milimetrů, najdeme zde i HD video. Zjistěme, jak fotí.

Digitální šum


Dostáváme se asi k tomu nejzajímavějšímu. Malý 1/2,3" CCD snímač dostal nově vysoké rozlišení 16 megapixelů, čímž vzrostla pixelová hustota na šílených 57 MPx/cm2! Ideální pixelová hustota je kolem 25 MPx/cm2 (tehdy je poměr šumu a detailů nejlepší, větší hustota zvyšuje detaily minimálně, ale hodně roste šum, naopak nižší hustota znamená výraznější snížení detailů, ale šum skoro totožný), takže se dá očekávat podstatně vyšší šum při detailech jen o trochu lepších. Otázkou také zůstává, jak se do toho projeví odšumování.


ISO 80


Při citlivosti ISO 80 je jasový šum poměrně nízký, barevný téměř neexistuje. Může za to ale silné odšumování, které znatelně třepí hrany. Výsledek je nicméně přijatelný. Jiné měřítko při focení je způsobeno tím, že Sony Cyber-shot W570 má opravdu špatné telemakro a nebylo možné snímek vyfotit trochu blíže.


ISO 100


Citlivost ISO 100 přidává výraznější rozzrnění obrazu, linie se třepí. Barvy jsou nicméně v pořádku.


ISO 200


Při citlivosti ISO 200 se zvyšuje odšumování, což se projevuje na slabších a rozmazanějších detailech.


ISO 400


ISO 400 už způsobuje totální rozpatlání a v podstatě se dá říci, že další citlivosti ani nemá smysl zkoušet. Kde je ta doba, kdy se ISO 400 dalo na kompaktech používat?


ISO 800


Další navýšení znovu výrazněji rozpatlá snímek a ten začíná i ztrácet barvy. Téměř nepoužitelné.


ISO 1600


ISO 1600 je beznadějná patlanice, červená barva prakticky zmizela. Detaily neexistují.


ISO 3200


Na nejvyšší citlivosti ISO 3200 je silný jasový šum, barevná složka je vyfiltrovaná. Neumím si představit, k čemu by se taková citlivost dala použít. Nyní se podíváme ještě na výřezy z vousů plyšového zajíce.


ISO 80



ISO 100

ISO 200



ISO 400

ISO 800



ISO 1600

ISO 3200

Zhruba do citlivosti ISO 200 lze fotoaparát bez větších potíží používat. Detaily sice nesou silné zásahy odšumování, ale barevný šum je skutečně dobře potlačen a zůstávají po něm jen slabé flíčky. Od citlivosti ISO 400 ale dochází k silnému rozpatlávání a ISO 800 a výše se už v podstatě nedá použít, leda pro nouzové snímky, které budou prezentovány ve velmi malých rozlišeních.


Protisvětlo


Označení Carl Zeiss slibuje dobré optické výsledky, přesto se podíváme, jaká je praxe. Protisvětlo je totiž náročná disciplína.


expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 80, ohnisko 26 mm, klikněte pro zvětšení


Chromatická aberace je lehce patrná, spíše jde vidět, jak ji fotoaparát softwarově odstraňuje. Zamrzí však jiná věc. Nějak se zapomnělo na antireflexní vrstvy. Jasné odlesky zde sice nejsou, ale jdou vidět velké barevné fleky, světelné závoje. Kolem slunce jde o běžný jev, horší je to s pravou spodní polovinou obrazu. Silné odšumování také mělo nepříznivý vliv na kresbu.


expoziční čas 1//250 s, clona F6,3, citlivost ISO 80, ohnisko 125 mm, klikněte pro zvětšení


Tady to jde vidět ještě více. Ačkoli slunce není v záběru, ze strany svítí do objektivu, a to se projevilo příliš silným barevným závojem. Snímek je bez kontrastu a má nepřirozené barvy. Funkce DRO na prosvětlení stínů nicméně funguje velmi dobře, zde musím Sony pochválit.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.