Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot WX5: kompaktní klenot

26.10.2010, Milan Šurkala, recenze
Sony Cyber-shot WX5 přináší stejný objektiv se širokoúhlým objektivem jako úspěšný model WX1, Full HD video, CMOS čip s 12MPx rozlišením, režim HDR, vynikající digitální i optickou stabilizaci, panoramata a spoustu dalších věcí.

Sférické zkreslení


Zkreslení je softwarově odstraňováno, linie jsou krásně rovné, a to jak na nejširším, tak i nejdelším ohnisku. Občas snímky působí až moc rovně (což je dobře) a při špatném úhlu pohledu se vám snadno může stát, že fotografie působí spíše vyhnutím ven. U videosekvencí si můžete zkreslení velmi dobře všimnout, tam odstraňováno není. Nicméně není to nepřekousnutelné.


24mm ohnisko

120mm ohnisko



Vinětace


Vinětace vás moc trápit nebude. Na širších ohniscích je trošičku znát, ale fotoaparát v tomhle ohledu patří k těm lepším. Čím delší ohnisko, tím menší vinětace je.





Kresba (nejen) v rozích


V této části se podíváme na kresbu objektivu, porovnáme např. ostrost středu obrazu a rohů. Poněvadž se cloní ND filtrem, je na každém ohnisku k dispozici pouze jedna clona (ND filtr kresbu nijak neovlivňuje).


24mm ohnisko, clona F2,4



45mm ohnisko, clona F3,2

74mm ohnisko, clona F4,5

120mm ohnisko, clona F5,9

Nejširší ohnisko je překvapivě bez větších problémů a i v rozích je ostrost relativně dobrá (rozdíl zde sice je, ale ne velký). S delšími ohnisky se začínají rohy poněkud "mlžit".


24mm ohnisko, clona F2,4



45mm ohnisko, clona F3,2

74mm ohnisko, clona F4,5

120mm ohnisko, clona F5,9

V reálných podmínkách při ostření na větší vzdálenosti je kresba uprostřed obrazu dobrá, ale všechna ohniska vykazují mírnou neostrost v rozích. Někdy více, někdy méně, naštěstí to není vyloženě špatné.


Chromatická aberace


V protisvětle mají objektivy tendenci aberovat, my se podíváme, jak je na tom objektiv Sony G u modelu WX5.


24mm ohnisko, clona F2,4 (resp. F7,1 s ND filtrem)



45mm ohnisko, clona F3,2



74mm ohnisko, clona F4,5



120mm ohnisko, clona F5,9


Na nejširším ohnisku se chromatická aberace překvapivě nevyskytovala. Naopak u středních ohnisek začíná vylézat ven, fotoaparát se jí snaží softwarově trochu odstraňovat. Zůstatky po ní jsou ale patrné.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.