Sony Cyber-shot WX5: kompaktní klenot
26.10.2010, Milan Šurkala, recenze
Sony Cyber-shot WX5 přináší stejný objektiv se širokoúhlým objektivem jako úspěšný model WX1, Full HD video, CMOS čip s 12MPx rozlišením, režim HDR, vynikající digitální i optickou stabilizaci, panoramata a spoustu dalších věcí.
Kapitoly článku:
- Sony Cyber-shot WX5: kompaktní klenot
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
Zkreslení je softwarově odstraňováno, linie jsou krásně rovné, a to jak na nejširším, tak i nejdelším ohnisku. Občas snímky působí až moc rovně (což je dobře) a při špatném úhlu pohledu se vám snadno může stát, že fotografie působí spíše vyhnutím ven. U videosekvencí si můžete zkreslení velmi dobře všimnout, tam odstraňováno není. Nicméně není to nepřekousnutelné.
24mm ohnisko | 120mm ohnisko |
Vinětace
Vinětace vás moc trápit nebude. Na širších ohniscích je trošičku znát, ale fotoaparát v tomhle ohledu patří k těm lepším. Čím delší ohnisko, tím menší vinětace je.
Kresba (nejen) v rozích
V této části se podíváme na kresbu objektivu, porovnáme např. ostrost středu obrazu a rohů. Poněvadž se cloní ND filtrem, je na každém ohnisku k dispozici pouze jedna clona (ND filtr kresbu nijak neovlivňuje).
24mm ohnisko, clona F2,4 | 45mm ohnisko, clona F3,2 |
74mm ohnisko, clona F4,5 | 120mm ohnisko, clona F5,9 |
Nejširší ohnisko je překvapivě bez větších problémů a i v rozích je ostrost relativně dobrá (rozdíl zde sice je, ale ne velký). S delšími ohnisky se začínají rohy poněkud "mlžit".
24mm ohnisko, clona F2,4 | 45mm ohnisko, clona F3,2 |
74mm ohnisko, clona F4,5 | 120mm ohnisko, clona F5,9 |
V reálných podmínkách při ostření na větší vzdálenosti je kresba uprostřed obrazu dobrá, ale všechna ohniska vykazují mírnou neostrost v rozích. Někdy více, někdy méně, naštěstí to není vyloženě špatné.
Chromatická aberace
V protisvětle mají objektivy tendenci aberovat, my se podíváme, jak je na tom objektiv Sony G u modelu WX5.
24mm ohnisko, clona F2,4 (resp. F7,1 s ND filtrem)
45mm ohnisko, clona F3,2
74mm ohnisko, clona F4,5
120mm ohnisko, clona F5,9
Na nejširším ohnisku se chromatická aberace překvapivě nevyskytovala. Naopak u středních ohnisek začíná vylézat ven, fotoaparát se jí snaží softwarově trochu odstraňovat. Zůstatky po ní jsou ale patrné.