Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony DSC-T300: stylových 10 MPx s dotykovým LCD

15.5.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Ve třídě stylových kompaktů má i společnost Sony svého bojovníka. Je jím Cyber-shot DSC-T300, který přináší celých 10 megapixelů, zajímavý design a obrovský 3,5" dotykový LCD displej přes celou zadní stranu, na které tak nejsou žádná tlačítka.

Autofokus, manuální ostření


Model T300 nabízí širokou nabídku možností ostření. K dispozici jsou tři základní nastavení, automatické, primární ostření na bližší objekty a pak supermakro (resp. s možností ostření na velmi blízké objekty včetně možnosti polomanuálního nastavení).

Co se týče automatického ostření, tak vedle ostření až na devět tváří je k dispozici automatické ostření po celé ploše obrazu (fotoaparát sám nalezne několik bodů, na které ostří), nechybí ani ostření na centrální oblast snímku a pak také bodové ostření přímo na prostředek obrazu. Dále můžete ostřit dotykem na LCD displej, jelikož fotoaparát na dané místo zaostří. Jedná se tak v podstatě jen o posunutí bodu z původní centrální pozice, kam by se jinak ostřilo. Není tedy nutno zamířit na objekt, který má být ostrý, namáčknout spoušť a následně komponovat, ale rovnou zakomponovat správně fotografii a stiskem si vybrat, co má být ostré. Poslední možností je polomanuální ostření, fotoaparátu lze nastavit, aby zaostřil na vzdálenost 1,0 m, 3,0 m, 7,0 m nebo na nekonečno.

Ostření jako takové je velmi rychlé, s fotoaparátem lze fotit prakticky okamžitě, zmáčknete spoušť a fotografie je pořízená. Prodleva je opravdu minimální. Potěší rovněž vzdálenosti, na které lze zaostřit. V klasickém a makro režimu můžete pořídit ostré fotografie již od 6 centimetrů při nejširším ohnisku, u nejdelšího ohniska se vzdálenost posouvá lehce přes 60 centimetrů, což je velmi pěkný výsledek. Supermakro dovolí ostřit od jediného centimetru. Pouze díky umístění objektivu budete muset občas fotografovat vzhůru nohama (tedy vzhůru fotoaparátem), abyste se na jeden centimetr mohli přiblížit. Za ostření dostává CyberShot DSC-T300 pochvalu.


Makro režim


Cyber-shot DSC-T300 v podstatě ani makro režim nemá. Už v základu je možno ostřit od 6 centimetrů. Ostří rychle a nemá s tím žádné závažnější problémy. Pokud nezaostří, dá to poměrně rychle vědět a nezdržuje neúspěšnými pokusy. Při horších světelných podmínkách to trvá trochu déle, ale stále patří k těm rychlejším.


expoziční čas 1/25 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 33 mm, klikněte pro zvětšení

U tohoto fotoaparátu lze jen těžko hodnotit úroveň ostřících vzdáleností. Makro režim jako takový zde vlastně není, takže hodnota 6 centimetrů při normálním focení je úžasná. Vezmeme-li však tuto hodnotu jako úroveň ostření v makro režimu, jedná se spíše o mírný podprůměr. U fotoaparátu však lze aktivovat ještě speciální možnost focení zblízka. Obecně je známá jako supermakro, Sony se tomuto označení vyhýbá. V tomto případě se minimální vzdálenost nutná pro správné zaostření sníží na skvělý 1 centimetr.


expoziční čas 1/6 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 33 mm (supermakro), klikněte pro zvětšení

Jak lze dobře vidět, v supermakro režimu můžete jít opravdu velmi blízko. Problémem bude už jen natočení fotoaparátu, aby se objektiv k focenému objektu na tak malou vzdálenost vůbec dostal.


Nastavení expozice - automatika


Manuální nastavení expozice není u tohoto fotoaparátu umožněno. Lze hýbat pouze citlivostí ISO a dále korigovat expozici v rozmezí -2 EV do +2 EV. Nejčastěji jsem fotil s celoplošným měřením expozice a korekcí expozice 0,0 EV nebo +0,3 EV. Automatika exponovala dobře, podpálené nebo přepálené snímky jsem v podstatě nedostal, fotografie občas byly i přes korekci trochu tmavší. To trochu přidává na dojmu vyššího kontrastu, takže fotografie vypadají hezky.

Noční fotografie se rozhodně nevyplatí pořizovat na automatické režimy, ale výrazně doporučuji stativ a režim Soumrak. Jinak automatika zvolí velmi vysoké ISO, neštítí se použít ani ISO 3200, což způsobuje opravdu silně zašuměné fotografie. Jinak citlivosti většinou volí rozumně, za dne tedy nastaví nejnižší ISO 100 a nemá tendenci uměle zkracovat časy. V interiéru bývá méně světla, a tak vzniká boj mezi časem a citlivostí. Osobně bych upřednostňoval spíše trochu delší čas a nižší ISO. Automatika většinou v těchto podmínkách i za poměrně slunného dne volí ISO 400. Tuto citlivost drží v interiéru téměř ve všech podmínkách, při vysokém nedostatku světla s časy kolem 1/4 s, při dostatku světla s časy kolem 1/60 s. Zde by bylo klidně možné snížit citlivost na ISO 320 nebo ISO 200 a prodloužit čas, aniž by došlo k rozmazání.


Stabilizace obrazu


Fotoaparát je vybaven CCD-shift stabilizací, která dovolí i při poměrně dlouhých časech pořizovat ostřejší snímky. Při tomto testu byla použita citlivost ISO 200, clona F4,4 při času 1/3 sekundy. Ohnisko pak činilo 165 mm, tedy na plný 5× násobný zoom. Foceno bylo ze vzdálenosti zhruba 3 metrů. Ze zhruba 7-10 pokusných záběrů jsem vybral ten nejlepší snímek z celé série.


stabilizace vypnuta



stabilizace zapnuta



foceno ze stativu

Stabilizace výrazně pomůže udělat ostřejší obrázek, ale při času 1/3 sekundy pochopitelně nelze říci, že by byl plně ostrý. Každopádně je to mnohem lepší než bez ní, i malá písmena se dají přečíst, což u verze bez stabilizace není moc dobře možné. Při focení se stativem je snímek dále o něco lépe zaostřen.


Expoziční a fotografické režimy


Klasické kolečko volby režimů u tohoto fotoaparátu nenajdeme. Vše se nachází na LCD displeji a nabídka je trochu omezená. Základní fotografické režimy se dělí pouze na tuto pětici:
  • Automatické nastavení (AUTO) - automatická volba režimu
  • Automatický program (PGM) - automatika nastaví expozici (clonu a čas), ostatní možnosti ale nechává na fotografovi
  • Volba scény (SCN) - "povinné" scénické režimy
  • EASY - fotograf může nastavit pouze samospoušť, rovněž LCD displej má mnohem jednodušší zobrazení
  • Režim videa - pro natáčení videosekvencí


Fotograf má k dispozici 11 scénických režimů. Ty mají celkem logické ikonky, názvy a také docela slušné popisky, které občas dávají vědět, o co se fotoaparát vlastně bude snažit a jak toho dociluje.
  • Vysoká citlivost - bez blesku za nízkého osvětlení s redukcí rozmazání
  • Snímání úsměvů (smile shutter) - automatické snímání usměvavých obličejů
  • Zamlžení - snímek předmětu s rozostřeným pozadím
  • Krajina - snímek krajiny se zaostřením do dálky
  • Portrét za soumraku - portréty s nedostatkem osvětlení s bleskem
  • Soumrak - snímání za soumraku se stativem
  • Pláž - snímek u vody s bohatou modrou
  • Sníh - sněhově bílá scéna, jasná
  • Ohňostroj - pořízení snímků zářících ohňostrojů
  • Pod vodou - přirozené barvy při snímání s podvodním pouzdrem
  • Rychlá závěrka - snímek pohybu se zachycenou akcí

Snímání úsměvů (smile shutter) musím pochválit. Fotoaparát nabízí tři citlivosti na úsměv. Nemusíte se do objektivu "tlemit", detekce funguje docela spolehlivě. Problémy nastávají při špatném osvětlení ať už při nedostatku světla nebo naopak nadbytku (postava před zdrojem silného světla, například proti oknu). Za normálních podmínek je detekce úsměvů velmi dobrá, zmáčknete spoušť a až se daný objekt aspoň trochu usměje, automaticky se pořídí snímek. Fotoaparát je schopen takto pořídit až 6 snímků. Na vyšší citlivosti detekce je nutno smát se mnohem více.

Detekce obličejů jako taková rovněž fungovala až neuvěřitelně dobře, nevadily ji ani větší náklony hlavy (cca 20°), rovněž byla schopna detekovat i pootočenou hlavu do strany. Samozřejmě že za horších podmínek, jako je například silné boční světlo, a je tedy zastíněna polovina tváře, nebo při silnějším náklonu či výraznějším pootočení hlavy, už fotoaparát tváře není schopen detekovat. Detekce je poměrně rychlá a ačkoli není všemohoucí, jedná se o jednu z příjemnějších funkcí fotoaparátu.


Videosekvence


Natáčením videoklipů model T300 také potěší. Nejprve by se však slušelo uvést, že fotoaparát netradičně produkuje MPEG videa a nikoli AVI, jak je obvyklé. Videa jsou natáčena se zvukem a je možno využít nejen stabilizaci, která pomůže eliminovat roztřesení, ale je k dispozici také optický zoom. Máte tak možnost využít všech dobrých vlastností fotoaparátu a nejste omezeni na pouhá hluchá stabilizovaná videa nebo sice ozvučená videa, ale bez stabilizace a zoomu. Nic takového, při natáčení videí se můžete plně vyřádit.



Fotoaparát si navíc s pořizováním videa počíná velmi dobře. Náhlé přechody ze tmy do světla jsou zpracovány velmi rychle. Chvilkové oslepnutí je vystřídáno rychlým přicloněním, které není vůbec skokové. Naopak, je krásně plynulé a navíc je záležitostí maximálně jedné vteřiny. Videa doprovází mono zvuk o vzorkovací frekvenci 32 kHz, což při 16-bitových vzorcích znamená bitrate 64kbps. Je možno využít tří kvalit záznamu videoklipů.
  • 640×480 / 30 fps - vyšší kvalita (bitrate 1,3 MB/s)
  • 640×480 / 30 fps - standardní kvalita (bitrate 350 - 400 kB/s)
  • 320×240 / 30 fps - pro posílání přes web (bitrate cca 100 kB/s)

Pro vlastní posouzení kvality videozáznamu si můžete stáhnout 23-sekundový videoklip, kde uvidíte zaznamenání pohybu, zoom i zvuk. Fotoaparát se dobře popral i se sluncem, které v ukázkách nevytváří nežádoucí bílé pruhy. V některých videích je však možné je dosáhnout, ale to musíte skutečně mířit do slunce, což není nejlepší nápad.


Fotografování portrétů


Pro focení portrétů je fotoaparát vybaven detekci tváří, která pracuje velmi rychle a jak již bylo řečeno o kousek výše, dokáže si dobře poradit i s mírnějším otočením či nakloněním hlavy. Je zde dokonce volba "adult/child priority", kdy si můžete vybrat, zda má fotoaparát upřednosňovat dospělé nebo děti. Režim portrét automaticky snižuje clonu, aby dosáhl rozostřeného pozadí.


expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisko 122 mm (bez blesku), klikněte pro zvětšení

Většina fotografií bez blesku měla poměrně studené vyvážení bílé, což je trochu škoda (vyvážení bílé totiž ve všech jiných režimech fungovalo velmi dobře). Potěší však, že se fotoaparát díky D-R funkci snaží o co nejlepší expozici a vyrovnání stínů. Tvář je tak dobře exponována, není zbytečně tmavá, strom vzadu taktéž. Na pozadí silně svítilo slunce, a tak je jasné, že se dočkáme silných přepalů.


expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisko 122 mm (blesk + redukce červených očí), klikněte pro zvětšení

Zapnutí blesku se kupodivu nijak neprojevilo na expozičních časech. Tvář získala trochu přirozenější barvy, bohužel i přes zapnutou redukci červených očí je tento efekt mírně patrný. Fotografie působí živějším a vyváženějším dojmem než předchozí.


expoziční čas 1/200 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisko 122 mm (slow synchro + redukce červených očí), klikněte pro zvětšení

Je zajímavé, že slow synchro expozici zkrátilo, mělo by udělat přesný opak. Výsledek je díky podobným expozičním hodnotám velmi podobný jako při použití klasického blesku. Efekt červených očí se i tentokrát na fotografii propracoval. Blesk je totiž umístěn velmi blízko objektivu. Fotoaparát nabízí i softwarové odstranění tohoto efektu v módu prohlížení.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.