Sony DSC-T300: stylových 10 MPx s dotykovým LCD

15.5.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Ve třídě stylových kompaktů má i společnost Sony svého bojovníka. Je jím Cyber-shot DSC-T300, který přináší celých 10 megapixelů, zajímavý design a obrovský 3,5" dotykový LCD displej přes celou zadní stranu, na které tak nejsou žádná tlačítka.

Fotoaparát přišel do redakce v úhledné krabici, která už svým tvarem napovídá, že se nejedná o obyčejný přístroj. Zkosení jedné strany je nezvyklé. Na obalu samozřejmě najdeme spoustu informací o zajímavých vlastnostech a funkcích fotoaparátu. Pojďme se podívat, co ukrývá vnitřek krabice.

Předně je to samotný fotoaparát. Nechybí Li-Ion akumulátor, dotykové pero a poutko na ruku. Tyto součásti budou ve většině případů tvořit výsledný fotoaparát se vším všudy. Dále v balení naleznete nabíječku akumulátoru, přívodní kabel k nabíječce, kombinovaný USB/AV kabel, CD se software a spoustu manuálů ve všemožných jazycích, mezi nimiž naštěstí nechybí čeština. Je zde ještě několik letáčků. Příslušenství je tedy slušné a člověk se až diví, jak se to vše vejde do tak malé krabice.

Sony Cyber-shot DSC-T300 je napájeno pomocí Li-Ion akumulátoru. Ten už na první pohled svou velikostí působí spíše vtipně, je poměrně malý a především velmi tenký. Hned je jasné, že fotoaparát dlouho napájet nedokáže. Nabízí napětí 3,6 V a kapacitu 680 mAh (tedy 2,4 Wh).

Výrobce udává 260 fotografií na jedno nabití, ale tomu jsem se bohužel za celou dobu skutečně ani v náznaku nepřiblížil. Než se však dostaneme ke konkrétním číslům, musím zmínit nabíjení. To zhruba odpovídá údajům výrobce, nabití tak trvá 160 minut (přes 2,5 hodiny), což je na tak malý akumulátor poměrně dlouhá doba. V manuálu se však dočtete, že můžete akumulátor dobít ještě více, plná doba dobíjení činí 220 minut (přes 3,5 hodiny). To už ale nabíječka nesvítí. Při delším nabíjení tak můžete získat delší provoz na baterie.

Bohužel ani tak si příliš nepomůžete. Při základní době nabíjení jsem byl schopen pořídit zhruba něco kolem 150 - 160 fotografií. A to při sníženém jasu displeje (tedy jeho normální hodnotě), minimálním využíváním blesku a stabilizací zapnutou pouze při focení (až po namáčknutí). Po plném nabití se výdrž zvedla asi na 170 - 180 fotografií, ale i to je hluboce pod údaji výrobce.

Na přiloženém CD můžete nalézt podrobnější manuál k fotoaparátu a rovněž software PMB (Picture Motion Browser) pro nahrávání fotografií a jejich správu. Tedy jednoduché úpravy, posílání na e-mail, prohlížení.

Ovládání je příjemné, jednoduše jen vyberete disk, z něhož se mají fotografie načíst a složku, do které se bude ukládat. Volba této složky se pamatuje a v roletové nabídce zůstanou všechny použité, což mi při testu velmi vyhovovalo. Nemusel jsem složitě hledat adresář pro každý fotoaparát Sony, ale jen si vybral z již použitých. Potěšitelné je, že je zde v plné míře využito rychlosti USB 2.0 i paměťové karty, nahrávání fotografií do počítače je opravdu velmi rychlé.

Zobrazení LCD, možnosti úprav

Alfou a omegou tohoto fotoaparátu je LCD displej. Nejenže se na něm ukazují fotografie, ale také se jím celý fotoaparát ovládá. Má obrovskou úhlopříčku 3,5" a rozlišení 230 000 pixelů. Fotografie zobrazuje jasně a s krásnými barvami. Má celkem dobré pozorovací úhly, rychlou odezvu a je slušně pozorovatelný i na ostřejším slunci. Samozřejmě při velmi ostrém slunci i zde narazíte na limity a na obraz se dívá hůře. Displej má lesklou úpravu, a proto bude hned plný otisků prstů a to i když jej ovládáte dotykovým perem.

Dotykovým perem se fotoaparát ovládá dobře. Potíž je jen najít takovou polohu, aby fotoaparát na poutku bezpečně držel na zápěstí a přitom bylo možné dobře ovládat fotoaparát perem. O mnoho pohodlnější je ovládání displeje prsty, které je ještě rychlejší. Pokud víte, kde co hledat, pak je nastavení požadovaných vlastností dílem okamžiku. Je dobré mačkat LCD displej zlehka, vzhledem k rozměrům to však není nic pro tlusté prsty. Proto ke slovu mohou přijít i nehty, displej se nepoškrábe, ale rozhodně je dobré volit jen jemný stisk, který v tomto případě bohatě postačí.

Zobrazení LCD displeje je poměrně jednoduché na pochopení i ovládání. V krajích jsou ovládací tlačítka HOME (pro nastavení vlastností fotoaparátu), MENU (pro nastavení fotografování - vyvážení bílé, rozlišení, stabilizace, výkon blesku a mnoho dalších), vpravo dole pak DISP, který mění nastavení displeje. To lze vidět na obrázku vpravo. Podsvícení LCD displeje lze měnit pouze na "normální" a "jasný". Rovněž si můžete povolit histogram. Vraťme se k prvnímu obrázku.

Vlevo lze nastavit rozlišení snímku, samospoušť a pak fotografický režim (automatický, programový, scénické režimy, easy režim, videoklipy). Dole pak nastavujete (zleva) typ ostření, měření expozice, citlivost ISO a korekci expozice v rozsahu -2 EV až +2 EV. Pravý roh pak skýtá (zespodu) nastavení standardního / makro režimu a pak styl blesku. V prostřední části, kde se ukazuje snímek, můžete nalézt další ukazatele. Vlevo nahoře je poměrně přesný ukazatel stavu nabití, pod ním pak může být detektor smíchu. Uprostřed se ukáže složka, do níž se ukládají fotografie a vpravo pak počet fotografií, které lze ještě pořídit.

O řádek níže (na snímku zde nic není), může být indikace scénického režimu, redukce červených očí, nabíjení blesku, sériového snímání a zapnuté detekce tváří. V posledním řádku může být indikace roztřesení, podvodního pouzdra, vyvážení bílé a barevného schématu. Indikace samospouště se ukazuje zhruba v polovině obrazovky, vpravo pak ikonka D-R (nastavení vyššího dynamického rozsahu, zobrazení objektů ve stínu), chybové hlášky (např. při vadných Memory Stick pamětech) a histogram. Některé z ikonek si ukážeme ještě na dalších fotografiích.

Dále zde vidíte ovládání a nastavování jednotlivých položek. Stisknutím na tlačítko velikosti fotografie se rozjede nabídka a díky dotykovému displeji lze jedním stiskem potvrdit volbu, není nutno se tedy složitě proklikávat. Tlačítko MENU pak umožní detailnější nastavení signalizované pravým obrázkem. Zde je např. vyvážení bílé. I v tomto případě se dá ke kýžené hodnotě v nabídce dostat jedním klikem.

Při focení se většina důležitých údajů zobrazuje dole. Zelené kolečko signalizuje zámek zaostření a expozice, dále je zde délka expozice, kde bych uvítal spíše hodnotu 1/8 než 8. Sekundy se pak ukazují ve formátu např. 1". Následuje hodnota clony, zvolená citlivost, zobrazení expozice (+0,3 EV signalizuje mírně přeexponovanou fotografii), pak zde může být i signalizace makra a použitého blesku.

Prohlížecí mód pak trochu upravuje použité ikonky. První ikonka šachovnice zobrazí přehled snímků, druhá ikonka s notami signalizuje prezentaci. Lze si pak nastavit styl prohlížení, efekty a dokonce i hudbu. Poslední ikonka koše logicky slouží k mazání snímků. Vpravo se pak lze šipkami vpravo a vlevo posouvat mezi snímky. Prohlížení je rychlé a nezdržuje. Styl prohlížení je dán nastavením dle tlačítka DISP, na obrázku je nejvíce detailní zobrazení.

Přes zobrazenou fotografii je zobrazeno nemálo údajů. Vlevo je čas expozice, clona a citlivost, pod tím hodnota expozice, režim měření expozice, použitý blesk a vyvážení bílé. Napravo je pak histogram. Spodní řádek ukazuje název souboru a čas pořízení fotografie.

Kliknutí do fotografie lze snímek přiblížit. Ten se dá přibližovat buď stiskem tlačítka s lupou napravo nebo opětovným kliknutím na fotografii. Pravý obrázek ukazuje, že fotoaparát dokonce zastane úlohu jednoduššího Photoshopu, nabízí spoustu zajímavých efektů, které jsou poměrně srozumitelně popsány.

Na prvním obrázku vidíte například rozmazání kolem vybraného bodu s maximální silou. Snímek hned působí jinak než výchozí statická varianta. Kdo si chce s fotografiemi vyhrát už ve fotoaparátu, najde v Cyber-shotu DSC-T300 skvělého pomocníka. Jsou zde následující možnosti:
  • ořezání
  • redukce červených očí (často vyhodnotí snímek jako neupravitelný, ale pokud jsou červené oči dobře detekovány, jejich retuš funguje výborně)
  • neostrá místa (mírně zaostří část fotografie)
  • měkké ostření (jemně rozmaže okolí vybrané oblasti)
  • částečná barva (odbarví okolí předmětu)
  • rybí oko
  • paprskový filtr (přidá zdrojům světla paprskové odlesky)
  • rozmazat okolo (rozmaže okolí, zajistí dojem rychlosti)
  • retro (zhorší kvalitu a osvětlení snímku, aby vypadal, že byl pořízen nějakým starým fotoaparátem)
  • úsměvy (trochu zvedne koutky úst, rozjasní oči a navodí tím dojem úsměvu, většinou to však vypadá spíše legračně, na slabší sílu efektu však funguje docela dobře).

Na pravé fotografii je pak zobrazení přehledu snímků.

Nyní ještě přidám další čtyři obrázky zobrazení LCD panelu. Na prvním obrázku vidíte navíc zapnutou signalizaci detekce tváře a expozičního bracketingu, na druhém pak ostření na více bodů. Třetí ukazuje v horním levém rohu signalizaci přiblížení, pravý pak detekci tváře.

Menu

Samotné hlavní nastavování fotoaparátu je typické pro přístroje značky Sony. Tedy poměrně přehledné a snadné na nastavení. Do hlavního nastavení se dostanete tlačítkem HOME, které skrývá šest různých voleb. Nastavení pro snímání, prohlížení, prezentaci, tisk, paměťový nástroj a hlavní nastavení fotoaparátu. Jak jednotlivé položky po rozkliknutí vypadají, můžete vidět na pravém snímku. Volby výběru se potvrzují stiskem OK, aby se zamezilo nechtěnému přenastavení.

Z mnoha zajímavých vlastností fotoaparátu můžu ukázat například denní přehled snímků, který velmi dobře poslouží také jako kalendář. Vpravo pak vidíte nastavení prezentace.