Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)

22.11.2016, Milan Šurkala, recenze
Pokud máte fotoaparát Sony s bajonetem E a hledáte zajímavý zoomovací objektiv pro běžné použití, patrně budete zvažovat Sony 18-105mm F4 OSS. Má příjemný zoom, konstantní světelnost F4 a elektronický zoom. Jaký bude?

Sférické zkreslení


Sony si je vědomo silného zkreslení objektivu, a tak fotoaparát Sony A6300 ani u tohoto objektivu neumožňuje vypnout korekci zkreslení (u jiných to je možné). Ve JPEGu i RAWu otevřeném v konvertoru, který je schopen provést vložené korekce, je sférické zkreslení při minimálním zoomu jen 0,6 %. Je zajímavé, že bez korekcí je kreslení ještě trochu menší (+0,3 %), tam jsou ale linie v rozích více zvlněné (obloučků je více).


18mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



105mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



18mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

105mm ohnisko (nekorigovaný RAW)


U maximálního zoomu se setkáte s mírným sférickým zkreslení s hodnotou +0,9 %, nicméně ve skutečnosti objektiv trpí na extrémní poduškovité zkreslení s hodnotou -5,1 %. Abyste si toto ale všimli, museli byste mít starší fotoaparát Sony, který neprovádí korekce, případně otevřít RAW v konvertoru, který tyto vložené korekce nezpracovává (např. Raw Therapee).


Vinětace


Tmavé rohy jsou také docela problém, při plně otevřené cloně se i po korekcích můžete "těšit" na zhruba 1,3 EV. Přiclonění lehce pomůže, ale pořád budete někde kolem 0,7 až 0,8 EV.


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS průběh světelnosti



Chromatická aberace


V této kapitole se podíváme na problematiku chromatické aberace. Jde o barevné kontury na výrazných kontrastních hranách.



18mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F4 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U nejkratší ohniskové vzdálenosti jsou barevné změny na hranách viditelné spíše u nižších clon. S přicloněním se barevné změny mění spíše na jasové.



27mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



27mm ohnisko, clona F4 (RAW)



27mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



27mm ohnisko, clona F8 (RAW)



27mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



27mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 27mm ohniskové vzdálenosti chromatická aberace sílí, při plně otevřené cloně je modré barvy docela dost. Clonění pak aberaci uklidňuje, opět přechází spíše do jasových změn a chytá fialový nádech.



43mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



43mm ohnisko, clona F4 (RAW)



43mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



43mm ohnisko, clona F8 (RAW)



43mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



43mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Chromatická aberace se vyskytuje také u ohniskových vzdáleností kolem 40 mm. Clonění mění modrofialové odstíny na fialové a zelené.



71mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



71mm ohnisko, clona F4 (RAW)



71mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



71mm ohnisko, clona F8 (RAW)



71mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



71mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Kolem 70mm ohniskové vzdálenosti je situace o něco lepší, barvy se nemění. Na druhou stranu tady to kazí rohová neostrost.



105mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



105mm ohnisko, clona F4 (RAW)



105mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



105mm ohnisko, clona F8 (RAW)



105mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



105mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na maximálním zoomu se chromatická aberace opět vrací v plné síle. Tato optická vada je docela problémem.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.