Sony NEX-5: netradiční minimalista
Velkou konkurencí zrcadlovek jsou kompakty s výměnnými objektivy. My dnes otestuje Sony NEX-5, který disponuje APS-C čipem Exmor HD CMOS. Vyzkoušeli jsme tento malý fotoaparát se základním 18-55mm i 16mm pancake objektivem.
Kapitoly článku:
- Sony NEX-5: netradiční minimalista
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - 16mm pancake
- Galerie ilustračních snímků - 18-55mm objektiv
- Závěr
Nyní se ještě podíváme na zoomový 18-55mm objektiv.
I zoomový objektiv nabízí dostatečně širokoúhlé ohnisko. Kresba je slušná, na hranách si ale lze všimnout mírné chromatické aberace. K dispozici máte i RAW soubor.
Zde bylo nutné zapnout středové ostření, abych zaostřil přesně tam, kam jsem chtěl. Fotoaparát na nejdelším ohnisku 55 (82) mm vyžaduje expoziční čas nejvíce 1/100 sekundy, což vede ke zvyšování citlivostí. V tomto případě je to ještě velmi nízkých ISO 500. Makro je rozumné, nijak nevybočující ze standardu třídy.
Detaily i ostrost fotografie jsou dobré, výjimkou jsou již tradičně rohy, které oběma objektivům dělaly problémy. Můžete si stáhnout RAW soubor.
V tomto případě byla tabule dost velká, takže bylo nutno snímat z větší vzdálenosti a k příliš výraznému rozostření pozadí nedošlo.
Zde se automatika poněkud nechala ošálit tmavým podvozkem. Na některých místech tak dochází k přepalům.
Na tomto snímku se muselo trochu bojovat se světlou oblohou. Ostrost vagónu je velmi dobrá, pravá polovina je poněkud slabší.
Světlá obloha se projevila ve fialových konturách kolem listů a větví. Jinak je snímek velmi detailní a bez problémů. Z RAW souboru si sami můžete zkusit, co se z přepalů dá ještě zachránit.
Snímek potěší slušnými detaily, při citlivosti ISO 200 nedochází k žádnému patlání, takže kresba je dostatečná. I zde je k dispozici RAW snímek.
Od fotoaparátu sice nemůžete čekat dech beroucí makro, ale pro základní použití postačí. Minimálně květiny se s NEX-5 a základním 18-55mm objektivem fotí dobře.
Autofokus měl tendenci ostřit na přední kolo, proto jsem využil manuální ostření, abych měl ostré spíše přední světla. Šum je při citlivosti ISO 1600 sice vidět, má ale rozumnou strukturu a není zas tak obtěžující. Navíc při rozlišení přes 14 megapixelů se šum ve výsledku snadno schová. Toto je poslední snímek, k němuž si můžete stáhnout i RAW verzi.
Budova vzadu je krásně detailní i ostrá, platí to i o stromech. Snímek je trochu tmavší, než by měl být.
Vzhledem k nedostatku světla nepřekvapí citlivost ISO 1600 a čas 1/60 sekundy. Šum je patrný, ale jak již prokázaly jiné snímky, této citlivosti se ještě pro běžnou použitelnost bát nemusíte.
I zoomový objektiv nabízí dostatečně širokoúhlé ohnisko. Kresba je slušná, na hranách si ale lze všimnout mírné chromatické aberace. K dispozici máte i RAW soubor.
Zde bylo nutné zapnout středové ostření, abych zaostřil přesně tam, kam jsem chtěl. Fotoaparát na nejdelším ohnisku 55 (82) mm vyžaduje expoziční čas nejvíce 1/100 sekundy, což vede ke zvyšování citlivostí. V tomto případě je to ještě velmi nízkých ISO 500. Makro je rozumné, nijak nevybočující ze standardu třídy.
Detaily i ostrost fotografie jsou dobré, výjimkou jsou již tradičně rohy, které oběma objektivům dělaly problémy. Můžete si stáhnout RAW soubor.
V tomto případě byla tabule dost velká, takže bylo nutno snímat z větší vzdálenosti a k příliš výraznému rozostření pozadí nedošlo.
Zde se automatika poněkud nechala ošálit tmavým podvozkem. Na některých místech tak dochází k přepalům.
Na tomto snímku se muselo trochu bojovat se světlou oblohou. Ostrost vagónu je velmi dobrá, pravá polovina je poněkud slabší.
Světlá obloha se projevila ve fialových konturách kolem listů a větví. Jinak je snímek velmi detailní a bez problémů. Z RAW souboru si sami můžete zkusit, co se z přepalů dá ještě zachránit.
Snímek potěší slušnými detaily, při citlivosti ISO 200 nedochází k žádnému patlání, takže kresba je dostatečná. I zde je k dispozici RAW snímek.
Od fotoaparátu sice nemůžete čekat dech beroucí makro, ale pro základní použití postačí. Minimálně květiny se s NEX-5 a základním 18-55mm objektivem fotí dobře.
Autofokus měl tendenci ostřit na přední kolo, proto jsem využil manuální ostření, abych měl ostré spíše přední světla. Šum je při citlivosti ISO 1600 sice vidět, má ale rozumnou strukturu a není zas tak obtěžující. Navíc při rozlišení přes 14 megapixelů se šum ve výsledku snadno schová. Toto je poslední snímek, k němuž si můžete stáhnout i RAW verzi.
Budova vzadu je krásně detailní i ostrá, platí to i o stromech. Snímek je trochu tmavší, než by měl být.
Vzhledem k nedostatku světla nepřekvapí citlivost ISO 1600 a čas 1/60 sekundy. Šum je patrný, ale jak již prokázaly jiné snímky, této citlivosti se ještě pro běžnou použitelnost bát nemusíte.