Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-5R: fázový posun k lepšímu?

15.11.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony nedávno uvedlo nový NEX s označením NEX-5R. Navazuje na starší model NEX-5N, přináší však hybridní zaostřování, podporu bezdrátového Wi-Fi připojení a novinkou je opět o něco vylepšená ergonomie. Jak si povede v testu?

Noční scéna


K nočnímu focení je Sony NEX-5R dobře uzpůsoben. Můžete využít až 30sekundovou expozici, případně bulb režim. Autofokus sice není bleskurychlý, ale v těchto podmínkách je poměrně spolehlivý a za předpokladu aspoň nějakých jasných linií i v noci dobře ostří.




expoziční čas 20 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 31 (46) mm, klikněte pro zvětšení



Při dlouhém expozici se snadno dosahují zajímavé světelné efekty. Míra detailů je dobrá, šum nízký. Se setovým objektivem ale nečekejte nějak výrazné hvězdy kolem světel. K dispozici je i RAW snímek. Podíváme se také na různé citlivosti, vlevo je JPEG, vpravo pak konverze z RAWu bez odšumování.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 100 je naprosto bez problémů, detaily jsou dobré a šum velmi nízký.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Ani u citlivosti ISO 200 nejsou problémy. Šum je nízký a odšumování v JPEGu pak přijatelné.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 je také ještě v pořádku. V RAWu je lehký jasový šum, v JPEGu je už odšumování ve stínech trochu silnější.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 800 začíná růst barevný šum v RAWu. JPEG už vykazuje silnější odšumování a ztrátu jemných detailů. Ty výraznější stále zůstávají.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 není o moc horší. Šum trochu vzrostl, výraznější je spíše jeho barevná složka v RAWu.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



Tady už je šum výraznější, RAW hraje hodně barevným šumem, JPEGy už ztrácejí barvy. Stále je to ještě použitelné.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)





ISO 6400 (multiexpozice, režim Ručně držený soumrak)





ISO 6400 (multiexpozice, režim Redukce rozmazání pohybu)



ISO 6400 je ještě s výhradami použitelné. Multiexpozice sice zahlazuje jasový šum, ale musíte počítat také se sníženou ostrostí snímků.




ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 12800 je už nad síly čipu. RAW je plný barevných fleků a JPEG je díky jeho potlačování značně neostrý. Silné detaily jsou ale překvapivě dobře viditelné.




ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 překvapivě dobře zachovává výrazné detaily, zbytek se ale topí v šumu. Radím nepoužívat.


Standardní scéna


Nebudou chybět ani standardní snímky.




expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (45) mm, klikněte pro zvětšení



Na tomto snímku silně spolupracovala technologie DRO na prosvětlení stínů. Ty tak nejsou úplně černé, na druhou stranu v nich samozřejmě nečekejte detailní kresbu. Je tam více šumu. Vzhledem k opravdu velmi nepříjemným podmínkám dopadl snímek dobře. Můžete se podívat i na RAW. Tam uvidíte, že dynamický rozsah čipu je opravdu velmi dobrý.




expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 29 (43) mm, klikněte pro zvětšení



Tady nelze mít vážnější námitky až na silný moaré efekt na šedé stěně mlýnů. Ta je tvořena tenkými pruhy, které dokážou pěkně zmást Bayerovu masku a interpolaci.




expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Uprostřed je kvalita obrazu dobrá, směrem k rohům se však ostrost trochu snižuje. Úhel záběru je standardní pro tuto třídu objektivů.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.