Sony NEX-C3: drobek s velkým srdcem
Vzhledem k velké popularitě CSC fotoaparátů jsme sáhli po přístroji ze stáje Sony, a to levném modelu NEX-C3. Fotoaparát nabízí 16MPx Exmor CMOS čip, hardwarové HDR, HD video a lehce přepracovanou ergonomii. K testu jsme měli standardní 18-55mm objektiv.
Kapitoly článku:
Sony NEX-C3 je vybaven APS-C čipem (23,5×15,6 mm) Exmor CMOS. Jeho rozlišení lehce přesahuje 16 megapixelů. V dnešní době jde tedy o standardní rozlišení u takto velkých čipů. My se nyní podíváme jak si stojí v otázce digitálního šumu. RAWy byly převedeny pomocí Camera Raw 6.5 a Image Data Converter v.4. U obou programů bylo odšumování stáhnuto na minimum.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (RAW - Camera Raw 6.5)
ISO 200 (RAW - Image Data Converter v.4)
ISO 200 je krásně čisté bez šumu. Snímek převedený přes Camera Raw 6.5 vykazuje vyšší ostrost a lehce vyšší jasový šum.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (RAW - Camera Raw 6.5)
ISO 400 (RAW - Image Data Converter v.4)
Ani s citlivostí ISO 400 nejsou žádné problémy. Vše je hladké a čisté.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (RAW - Camera Raw 6.5)
ISO 800 (RAW - Image Data Converter v.4)
ISO 1000 (multiexpozice)
ISO 800 už v RAWu vykazuje mírný nárůst jasového šumu. JPEG je i nadále poměrně hladký, nicméně odšumování je na něm už trochu vidět v občasných jemných hrudkách. Multiexpozice i při trochu vyšší citlivosti ukazuje naprostou absenci šumu, ostrost je jen trochu nižší, soudržnost linií je ale vynikající.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (RAW - Camera Raw 6.5)
ISO 1600 (RAW - Image Data Converter v.4)
ISO 1600 se už začíná se šumem trochu trápit. Barevný šum lehce vylézá, jasový je výraznější. JPEGy lehce začínají ztrácet ostrost, barvy jsou však i nadále v pořádku.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (RAW - Camera Raw 6.5)
ISO 3200 (RAW - Image Data Converter v.4)
ISO 3200 však vypadá ještě překvapivě dobře. Šum je sice v RAWu dost výrazný a JPEG už také nemá ostrosti právě na rozdávání, pro nenáročné a nouzové použití je to ale stále dostatečné.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (RAW - Camera Raw 6.5)
ISO 6400 (RAW - Image Data Converter v.4)
Další navýšení citlivosti už viditelně ovlivňuje i ostrost RAWů. JPEGy si nicméně i nadále drží barvy, hrudky jsou však docela patrné, některé detaily už mizí.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (RAW - Camera Raw 6.5)
ISO 12800 (RAW - Image Data Converter v.4)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 ale už nevypadá moc dobře. RAWy hrají všemi barvami, JPEG je flekatý, hrudkovaný a neostrý. Dále se podíváme na zachování detailů při různých citlivostech. Nyní jen JPEG a konverze přes Camera RAW 6.5.
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
Přibližně do citlivosti ISO 800 jsou snímky bez problémů, RAW je bez výraznějšího šumu a JPEGy nejsou agresivně odšumováné. Od ISO 1600 ale odšumování začíná poněkud růst a ISO 3200 je už poměrně neostré. Další citlivosti zvyšují barevný šum v RAWu a JPEGy se ještě více rozmývají. ISO 12800 začíná flekatět, postrádat barvy a ostrost je špatná.
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
Zde vidíte, že do citlivosti ISO 1600 je šum poměrně mírný. Od ISO 3200 ale začíná být barevný i jasový šum mnohem výraznější a projevuje se to i na flekatosti JPEGů.