Sony NEX-C3: drobek s velkým srdcem
Vzhledem k velké popularitě CSC fotoaparátů jsme sáhli po přístroji ze stáje Sony, a to levném modelu NEX-C3. Fotoaparát nabízí 16MPx Exmor CMOS čip, hardwarové HDR, HD video a lehce přepracovanou ergonomii. K testu jsme měli standardní 18-55mm objektiv.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
K rychlostním testům byla použita SDHC karta SanDisk Extreme s kapacitou 4 GB a přenosovými rychlostmi až 30 MB/s, což by mělo zaručit velmi rychlé zapisování dat.
- První snímek - 1,65 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 až 0,45 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,4 až 0,8 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG, RAW, RAW+JPEG - 0,85 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,95 sekundy
- Prodleva mezi snímky s HDR - 6,9 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,45 fps
- Sekvenční snímání RAW - 2,5 fps (po 8 snímcích klesá na 0,95 fps)
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,45 fps (po 6 snímcích klesá na 0,75 fps)
- Sekvenční snímání pr. rychlosti JPEG - 5,25 fps (po 23 snímcích klesá na 1,75 fps)
- Sekvenční snímání pr. rychlosti RAW - 4,8 fps (po 6 snímcích klesá na 1,0 fps)
- Sekvenční snímání pr. rychlosti RAW+JPEG - 5,65 fps (po 5 snímcích klesá na 0,75 fps)
Ostření je velmi rychlé pokud je předostřeno (fotoaparát předostřuje automaticky), nicméně občas se rozhodne ostřit úplně od začátku, a to už nějakou dobu zabere. Prodlevy mezi snímky jsou relativně krátké, zrcadlovky ale bývají rychlejší. Sekvenční snímání dosahuje udávaných rychlostí až cca 5,5 fps, RAW buffer je ale jen průměrný s kapacitou na cca 6 RAWů.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé je lehce nadprůměrné. Dá se na něj vcelku spolehnout, občas je ale dobré mu trochu pomoci. Ve stínech tedy občas produkuje studené snímky, v interiéru pak občas ladí fotografie lehce nazelenale nebo do červena. Tyto ústřelky ale nejsou moc časté a ani výrazné.
automatické |
denní světlo |
stín |
oblačno |
žárovky |
zářivky |
blesk |
9900 K |
2500 K |
vlastní |
Fotoaparát dále podporuje obrovské množství obrazových efektů, které dovolí fotografiím dát netradiční nádech.
dětský fotoaparát |
posterizace barevná |
posterizace ČB |
pop artové barvy |
retrofotografie |
částečná barva (žlutá, červená, zelená,modrá) |
high key |
vysoce kontrastní monochromatická |
Najdeme zde i několik běžnějších barevných ladění snímků.
standard |
živé |
portrét |
krajina |
západ slunce |
černobílá |
Můžete nastavit i ostrost, kontrast a saturaci barev.
kontrast -3 |
kontrast +0 |
kontrast +3 |
Hrátky s kontrastem dokážou fotografii krásně oživit, ale stinnou stránkou je výrazná ztráta dynamického rozsahu. Pokud chcete JPEGy dále upravovat, může být vyšší kontrast pořádným plácnutím přes prsty.
ostrost -3 |
ostrost +0 |
ostrost +3 |
Zvyšování ostrosti lehce třepí hrany, takže bych to nepřeháněl a spíše doostřoval až v počítači. Není však důvod ostrost zbytečně moc snižovat.
Optický a digitální zoom
Dále se podíváme na projev 3,1× optického zoomu základního setového objektivu.
Smogová situace zapříčinila lehce snížený kontrast, takže trochu rozmyté stromy jsou zčásti i záležitostí počasí. Detailnost v prostředku obrazu je slušná, ale směrem k rohů ostrost přeci jen o něco klesá a objektiv by určitě mohl předvádět i lepší výsledky.
Přiblížení je standardní na svou třídu objektivů. Detaily jsou přiměřené, opět je díky smogu trochu horší kontrast a místy i ostrost.
expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82,5) mm + 10× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát nabízí až 10× digitální zoom, což ale nemá v praxi moc dobré využití. Pokud už chcete využívat tuto formu přibližování, nepřehánějte to.
Protisvětlo
Focení v protisvětle umí být u mnoha fotoaparátů problematické, takže se nyní podíváme, jak si s ním poradí Sony NEX-C3.
Odlesky objektivu nejsou výrazným problémem. I když se občas vyskytují, většinou se snímky obejdou i bez nich, což je dobře. Ve větvích je vidět střední množství chromatické aberace.
Už tradičně mě Sony potěšilo velmi účinným režimem DRO, který softwarově prosvětluje snímky a zároveň stahuje jasy. Přitom v prosvětlených částech není znát příliš velký úbytek ostrosti nebo nárůst šumu. Velmi dobrá práce. Můžete si stáhnout RAW snímek. Opět potrápí silnější chromatická aberace.
Hardwarové HDR zachází s jasy ještě o něco lépe, byť rozdíl mezi HDR a DRO není tak velký, jak bych čekal. Můžete si však všimnout trochu lepší prokreslenost tenkých větví i prosvětlených stínů.
Ani na nejdelším ohnisku jsem nezaznamenal odlesky objektivu, což chválím. Aberace je patrná na hranách mimo hloubku ostrosti.