Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony NEX-C3: drobek s velkým srdcem

22.11.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Vzhledem k velké popularitě CSC fotoaparátů jsme sáhli po přístroji ze stáje Sony, a to levném modelu NEX-C3. Fotoaparát nabízí 16MPx Exmor CMOS čip, hardwarové HDR, HD video a lehce přepracovanou ergonomii. K testu jsme měli standardní 18-55mm objektiv.

Měření rychlosti


K rychlostním testům byla použita SDHC karta SanDisk Extreme s kapacitou 4 GB a přenosovými rychlostmi až 30 MB/s, což by mělo zaručit velmi rychlé zapisování dat.
  • První snímek - 1,65 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 až 0,45 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,4 až 0,8 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG, RAW, RAW+JPEG - 0,85 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,95 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s HDR - 6,9 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,45 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 2,5 fps (po 8 snímcích klesá na 0,95 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,45 fps (po 6 snímcích klesá na 0,75 fps)
  • Sekvenční snímání pr. rychlosti JPEG - 5,25 fps (po 23 snímcích klesá na 1,75 fps)
  • Sekvenční snímání pr. rychlosti RAW - 4,8 fps (po 6 snímcích klesá na 1,0 fps)
  • Sekvenční snímání pr. rychlosti RAW+JPEG - 5,65 fps (po 5 snímcích klesá na 0,75 fps)

Ostření je velmi rychlé pokud je předostřeno (fotoaparát předostřuje automaticky), nicméně občas se rozhodne ostřit úplně od začátku, a to už nějakou dobu zabere. Prodlevy mezi snímky jsou relativně krátké, zrcadlovky ale bývají rychlejší. Sekvenční snímání dosahuje udávaných rychlostí až cca 5,5 fps, RAW buffer je ale jen průměrný s kapacitou na cca 6 RAWů.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé je lehce nadprůměrné. Dá se na něj vcelku spolehnout, občas je ale dobré mu trochu pomoci. Ve stínech tedy občas produkuje studené snímky, v interiéru pak občas ladí fotografie lehce nazelenale nebo do červena. Tyto ústřelky ale nejsou moc časté a ani výrazné.


automatické



denní světlo

stín



oblačno

žárovky



zářivky

blesk



9900 K

2500 K

vlastní

Fotoaparát dále podporuje obrovské množství obrazových efektů, které dovolí fotografiím dát netradiční nádech.


dětský fotoaparát



posterizace barevná

posterizace ČB



pop artové barvy

retrofotografie



částečná barva (žlutá, červená, zelená,modrá)

high key

vysoce kontrastní monochromatická

Najdeme zde i několik běžnějších barevných ladění snímků.


standard



živé

portrét



krajina

západ slunce

černobílá

Můžete nastavit i ostrost, kontrast a saturaci barev.


kontrast -3



kontrast +0

kontrast +3
 

Hrátky s kontrastem dokážou fotografii krásně oživit, ale stinnou stránkou je výrazná ztráta dynamického rozsahu. Pokud chcete JPEGy dále upravovat, může být vyšší kontrast pořádným plácnutím přes prsty.


ostrost -3



ostrost +0

ostrost +3
 

Zvyšování ostrosti lehce třepí hrany, takže bych to nepřeháněl a spíše doostřoval až v počítači. Není však důvod ostrost zbytečně moc snižovat.


Optický a digitální zoom


Dále se podíváme na projev 3,1× optického zoomu základního setového objektivu.




expoziční čas 1/500 s, clona F5,8, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Smogová situace zapříčinila lehce snížený kontrast, takže trochu rozmyté stromy jsou zčásti i záležitostí počasí. Detailnost v prostředku obrazu je slušná, ale směrem k rohů ostrost přeci jen o něco klesá a objektiv by určitě mohl předvádět i lepší výsledky.




expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82,5) mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je standardní na svou třídu objektivů. Detaily jsou přiměřené, opět je díky smogu trochu horší kontrast a místy i ostrost.




expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82,5) mm + 10× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát nabízí až 10× digitální zoom, což ale nemá v praxi moc dobré využití. Pokud už chcete využívat tuto formu přibližování, nepřehánějte to.


Protisvětlo


Focení v protisvětle umí být u mnoha fotoaparátů problematické, takže se nyní podíváme, jak si s ním poradí Sony NEX-C3.




expoziční čas 1/1250 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Odlesky objektivu nejsou výrazným problémem. I když se občas vyskytují, většinou se snímky obejdou i bez nich, což je dobře. Ve větvích je vidět střední množství chromatické aberace.




expoziční čas 1/1250 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Už tradičně mě Sony potěšilo velmi účinným režimem DRO, který softwarově prosvětluje snímky a zároveň stahuje jasy. Přitom v prosvětlených částech není znát příliš velký úbytek ostrosti nebo nárůst šumu. Velmi dobrá práce. Můžete si stáhnout RAW snímek. Opět potrápí silnější chromatická aberace.




expoziční čas 1/1250 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR zachází s jasy ještě o něco lépe, byť rozdíl mezi HDR a DRO není tak velký, jak bych čekal. Můžete si však všimnout trochu lepší prokreslenost tenkých větví i prosvětlených stínů.




expoziční čas 1/1250 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (82,5) mm, klikněte pro zvětšení



Ani na nejdelším ohnisku jsem nezaznamenal odlesky objektivu, což chválím. Aberace je patrná na hranách mimo hloubku ostrosti.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.