Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

22.11.2011, Milan Šurkala, recenze
Dnešní recenzi budeme věnovat základnímu setovému objektivu pro systém Sony NEX. Jde o 18-55mm verzi se standardní světelností F3,5-5,6 s optickou stabilizací. Pyšní se lesklým kovovým povrchem a slibuje dobré výkony u videa.
Zajímavé bude sledovat i úroveň kresby. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost.


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F4

18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8

18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16

18mm ohnisko, clona F22
 

Objektiv má na nejširším ohnisku vskutku velmi zvláštní charakter. Na snímcích vidíte, že jsou rohy ostré, nicméně praxe vypadá trochu jinak, než by bylo možné odvodit z těchto obrázků. Skutečnost je taková, že ostrost postupně klesá, kousek od rohů je už opravdu velmi špatná, ale samotné růžky překvapivě získávají mnohem vyšší ostrost.




ukázky výřezu pravé spodní poloviny snímku (vlevo nahoře je vlastně střed snímku, vpravo dole je pravý dolní roh původního snímku)



Sami vidíte, že ostrá je jen malá centrální část fotografie a pak, překvapivě, rohy. Pokračujeme středním 24mm ohniskem.


24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6

24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11

24mm ohnisko, clona F16

24mm ohnisko, clona F25

Na nižších clonách si můžete všimnout lehké rohové neostrosti a střední chromatické aberace. S přicloněním se ostrost zlepšuje a aberace poněkud mizí, ale vše se spraví v momentě, kdy se už zase celý snímek maže difrakcí.


36mm ohnisko, clona F4,5



36mm ohnisko, clona F5,6

36mm ohnisko, clona F8



36mm ohnisko, clona F11

36mm ohnisko, clona F16

36mm ohnisko, clona F29

Ohnisko 36 milimetrů sice vykazuje také rohovou neostrost, ale není až tak výrazná. Mnohem horší je to s chromatickou aberací, která je silná a dost viditelná. Na kácení linií si také můžete všimnout velmi silného poduškovitého zkreslení.


55mm ohnisko, clona F5,6



55mm ohnisko, clona F8

55mm ohnisko, clona F11



55mm ohnisko, clona F16

55mm ohnisko, clona F22

55mm ohnisko, clona F32

Pouze nejdelší ohnisko je bez chromatické aberace. Rohy jsou opět trošku neostré, ale viděl jsem v tomto i mnohem horší objektivy. Od clony F11 jsou výsledky slušné, výše ale pomalu nastupuje difrakce. Totéž vyzkoušíme při ostření na větší vzdálenosti.


18mm ohnisko, clona F3,5



18mm ohnisko, clona F4

18mm ohnisko, clona F5,6



18mm ohnisko, clona F8

18mm ohnisko, clona F11



18mm ohnisko, clona F16

18mm ohnisko, clona F22
 

Středová ostrost je nejlepší zhruba u clony F5,6. S rohy je to horší, zejména u těch spodních. Naopak horní jsou docela dobré i při otevřené cloně.


25mm ohnisko, clona F4



25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F8



25mm ohnisko, clona F11

25mm ohnisko, clona F16

25mm ohnisko, clona F25

Středová ostrost je v pořádku, rohy jsou neostré téměř na všech clonách, nicméně od zhruba F8 jsou přijatelné.


35mm ohnisko, clona F4,5



35mm ohnisko, clona F5,6

35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11

35mm ohnisko, clona F16

35mm ohnisko, clona F29

I na těchto snímcích je vidět, že středová ostrost je mnohem vyšší než ta rohová. Rohy totiž nejsou dostatečně ostré na žádné cloně. U F11 lze vidět lehký nástup difrakce.


55mm ohnisko, clona F5,6



55mm ohnisko, clona F8

55mm ohnisko, clona F11



55mm ohnisko, clona F16

55mm ohnisko, clona F22

55mm ohnisko, clona F32

Nejdelší ohnisko jde objektivu asi nejlépe. Ačkoli ani zde nejsou všechny rohy právě ostré, dobrá je alespoň hranová ostrost. Při cloně okolo F8 je kresba solidní.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.