Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)

18.3.2013, Milan Šurkala, recenze
Součástí setu fotoaparátu Sony NEX-6 se stal nový powerzoom objektiv Sony E 16-50mm 3.5-5.6 OSS. Nabídne malé rozměry ve stylu pancake objektivů, elektronické zoomování a širokoúhlejší záběr daný 24mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.
Sony E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS rozhodně není jen tak nějak obyčejným objektivem. Překvapí malými rozměry, díky čemuž s fotoaparátem NEX-6 tvořil poměrně kompaktní kombinaci. Do každé kapsy sice nevleze, ale v zimní bundě by neměl být problém. Vůči mechanicky skládacím objektivům (např. od Olympusu nebo Samsungu) má trochu výhodu v rychlejším startu, neboť se vysune sám, to ale platí při plně vypnutém přístroji. Mechanicky zasouvací konkurenci totiž můžete nechat odjištěnou a pak už se toto Sony stává naopak pomalejším. Zoomování je tedy elektronické, do úrovně mechanické vazby mu samozřejmě něco chybí, ale na poměry elektronického zoomování to Sony zvládlo velmi dobře.

Chválit lze velmi širokoúhlou ohniskovou vzdálenost 24 mm (po přepočtu), to běžné setové objektivy nenabídnou. Při testech v recenzi bych dokonce řekl, že má dokonce ještě širší (resp. kratší), cca 22mm ohniskovou vzdálenost. Na druhou stranu končí na 75 mm, což je méně než u konkurence a smířit se musíte také s poněkud horším průběhem světelnosti, ačkoli hraniční hodnoty jsou stejné. Stabilizace moc výkonu nepobrala a moc mě nepřesvědčilo ostření.

Praktické měření ukázalo, že je sice rozumně rychlé (cca 0,35 sekundy), pocitově ale působí často mnohem pomaleji a nezřídka přeostřuje celý ohniskový rozsah a pak čekejte více než sekundu. To je ale také záležitost fotoaparátu a Sony NEX-6 s nynější verzí firmwaru prostě nefunguje úplně ideálně. Navíc při makru trpí na back focus, což je vzhledem ke konstrukci (fázové detektory na čipu) docela zvláštní.

Ono obecně ani schopnosti makra nejsou nijak přesvědčivé, mezi setovými objektivy patří k podprůměru. Naopak potěší docela příjemný bokeh. Sony NEX-6 umí korigovat některé optické vady objektivu a zkreslení dokonce ani nelze vypnout. Patrně je to tím, že objektiv trpí na opravdu velmi výrazné sférické zkreslení a vinětace snad ani nemůže být horší (nic tmavšího než černá už neexistuje). Díky korekci zkreslení se ale linie narovnají a černé rohy jsou tak oříznuty. V RAWu nicméně dostanete nekorigovaný obraz, který vás skutečně více než nemile překvapí. V JPEGu, to je doslova úplně jiný objektiv.

Chválím minimální chromatickou aberaci, naopak rohy jsou u širších ohniskových vzdáleností horší a obecně snímky se širšími úhly záběru na tom opticky nejsou nejlépe. Naopak středová ostrost je solidní v celém ohniskovém rozsahu, na větším zoomu jsou pak snímky dobré celoplošně, což platí zejména po mírném přiclonění. V protisvětle se objektiv projevuje různě, odlesků je docela málo, lze je často někam uklidit, občas ale vyskočí a fotku umí zkazit.

Tento powerzoom objektiv je objektiv dvou tváří. V RAWu se rozhodně neobejdete bez profilů objektivu (např. v Camera Raw), pokud ale fotíte do JPEGu, bude vás zlobit jen pár optických nedostatků na širších ohniskových vzdálenostech.

Objektiv je vhodný pro:

1, Focení dobře prokreslených snímků zejména v ohniskovém rozsahu 30-50 mm (reálných) po jemném přiclonění.
2, Natáčení videosekvencí.