Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony SLT-A58: silný základ

7.1.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Jedním z nejlevnějších APS-C fotoaparátů na trhu je Sony SLT-A58. Dnes jej otestujeme a vyzkoušíme, jak si povede nový 20MPx Exmor APS-C snímač i inovovaný setový objektiv 18-55mm F3,5-5,6 SAM II.

Autofokus, ostření


Sony SLT-A58 má 15bodový autofokus, z čehož tři body jsou křížové. Těchto 15 bodů je ale hodně netěsnáno doprostřed, takže do rohových oblastí není možné ostřit a rekompozice je často nutností. Výběr ostřících bodů je možné provést čtyřmi způsoby. Nejprve je tu 15bodová automatika, která vybírá některé z těchto bodů. Většinou vybírá správně, nemám k ní tedy větší výhrady. Dále je tu zónové ostření, kdy si vyberete jednu ze tří zón (prostředek, levou nebo pravou stranu) a autofokus už si ve vybrané zóně najde nejlepší AF bod. Třetí režimem je bodové ostření a pak uživatelský výběr jednoho z 15 AF bodů.

K těmto režimům lze zapnout i detekci tváří, která mě potěšila slušnou rychlostí a také dobrou úspěšností. Dále tu najdete tři různé režimy doostřování. Jako první je tu AF-S, což je klasické jednorázové zaostření v momentě namáčknutí spouště. AF-A je mixem mezi statickým a průběžným doostřováním. Pokud se tedy změní scéna, přeostří. AF-C je pak klasické průběžné doostření, ale v zásadě jsem si nevšiml zásadnějších rozdílů od AF-A, snad jen to, že je lépe schopno pracovat i za špatného světla, kdy AF-A už raději nepřeostřuje a chová se spíše jako AF-S.

Manuální ostření MF je díky focus peakingu snadné, přijatelně funguje i za slabšího světla a to už musí být opravdu dost tma (např. stín v pokoji osvětleném slabou žárovkou), aby měl s určením hran problémy. Každopádně čím větší tma, tím více pixelů focus peakingu je v obraze na nesmyslných místech (šum) a naopak méně na skutečných hranách. Druhou možností je nechat si zvětšit náhled na displeji (k tomu je nutno nastavit správně chování tlačítka náhledu hloubky ostrosti). Díky tomu přesně uvidíte, kam ostříte, ale zase je nutno počítat s vyšším šumem v obraze. V hůře osvětlených denních interiérech už hraje obraz všemi barvami, stále je ale vcelku snadné rozeznat rovinu zaostření.


Nastavení expozice, automatika


Asi vás nepřekvapí, že tu najdete režim automatiky, priority clony, času a plný manuál včetně podpory bulb režimu. Expozici lze měřit třemi způsoby, najdete tu měření vícesegmentové, se zdůrazněným středem a bodové. U Sony jsem zvyklý na trochu stabilnější výsledky. Na displeji vypadají být v pořádku, v počítači se ale ukáže, že fotoaparát má tendenci lehce přeexponovávat a jedna dvě třetiny EV do minusu by skoro nikdy neuškodily. V lese dochází často k přepalováním větviček, na obloze také často najdete lehké přepaly. Na druhou stranu se tak dosáhne nižšího šumu a v RAWu můžete leccos zachránit. Pokud fotíte do JPEGu, lehkou zápornou korekci vám (občas) doporučím. Naopak v HDR režimu doporučím občas zkusit jít s expozicí nahoru.

K dispozici je funkce DRO, která prosvětluje stíny. Pracuje hezky a určitě není na škodu ji používat (v podstatě se snaží ze zdrojového RAW soubory vytřískat co nejvíce). Nechybí ani hardwarové HDR s rozdíly expozic 0,5 až 3 EV (celkový navýšený rozsah o 1 až 6 EV). Zajímavostí je podpora elektronické přední závěrky. Začátek expozice se tedy nijak neprojeví a závěrka udělá zvuk jen na konci. U dlouhých expozic to působí zvláštně. Zmáčknete spoušť, vypadá to, že se nic neděje a ono se už dávno fotí. Sníží se také roztřesení fotoaparátu. Tuto funkci lze samozřejmě vypnout a fotit klasicky s plně mechanickou závěrkou.


Sony SLT-A58 světelnost objektivu


Expoziční časy mohou být od 1/4000 sekundy do 30 sekund, citlivosti pak mají rozsah od ISO 100 do ISO 12800 po 1EV krocích a maximem je pak ISO 16000. K dispozici je rovněž šestiexpozice pro snížení šumu a ta je k mání od ISO 100 do ISO 25600, rovněž po 1EV krocích. Pokud jde o světelnost, ta má u 18-55mm F3,5-5,6 SAM II objektivu tradiční hodnoty na tuto třídu, tedy F3,5 na nejširší a F5,6 na nejdelší ohniskové vzdálenosti. Průběh světelnosti se nijak neliší od předchůdce. Maximální hodnota irisové clony je F22 až F36 dle zoomu. Průběhem patří spíše k podprůměru. Přijde mi, že automatika trochu málo cloní, v zájmu lepší kresby by občas mohla s clonou lehce nahoru (tak o 1/3 až 2/3 EV).

Fotoaparát podporuje korekci expozice od -3 EV do +3 EV. Expoziční bracketing může vyfotit tři snímky s rozdílem expozic 1/3, 2/3, 1, 2 nebo 3 EV. K dispozici je jak focení sériovým snímáním (všechny tři snímky bracketingu na jedno zmáčknutí spouště) nebo jednorázovým po každém zmáčknutí spouště se vyfotí jeden jinak exponovaný snímek z bracketingové série).


Expoziční a fotografické režimy


Nyní se podíváme na fotografické režimy, které jsou dostupné na horním fotografickém kolečku.


Sony SLT-A58 ovládací kolečko

  • P (Program AE) - Expoziční automatika. Fotoaparát volí clonu (od F3,5 do F22 na široké až od F5,6 do F36 na nejdelší ohniskové vzdálenosti), na starosti má i expoziční čas od 1/4000 sekundy do 30 sekund. Citlivost lze nechat na automatice (ISO 100 až ISO 3200) nebo ji můžete nastavit manuálně (ISO 100 až ISO 12800 po 1EV krocích, ISO 16000). K dispozici je i šestiexpozice od ISO 100 do ISO 25600 po 1EV krocích, v takovém případě je nutno vypnout RAW. Máte možnost využít i programový posun, voličem na gripu lze upravit clonu a dle toho fotoaparát změní čas. Korekce expozice má rozsah od -3 EV do +3 EV.
  • A (Priorita clony) - Totožné s P, akorát uživatel vždy volí clonu ve výše uvedeném rozsahu.
  • S (Priorita času) - Totožné s P, akorát uživatel musí vybrat expoziční čas v uvedeném rozsahu.
  • M (Manuál) - Fotograf volí clonu i čas ve výše uvedeném rozsahu, navíc má k dispozici i bulb režim. K dispozici je kompletní nastavení ISO citlivosti, tedy včetně automatiky. Chybí už jen korekce expozice. Ve všech PASM režimech odpovídá zobrazení LCD displeje / OLED hledáčku nastavené expozici (při podexpozici je tedy obraz tmavý)
  • Videosekvence - Režim videosekvencí s možností upravovat expozici (režimy priority clony, času i manuálu, vše lze upravovat i během natáčení). V těchto režimech je ale nutné využít manuálního ostření, v režimu P lze použít i autofokus. Priorita času a manuál nabízí až 1/4sekundovou expozici pro jednotlivé snímky videosekvencí.
  • Sekvenční snímání, priorita telezoomu - Snímky jsou 2× digitálně zazoomované (5MPx rozlišení), rychlost sekvenčního snímání teoreticky až 8 fps.
  • Obrazový efekt - Máte na výběr z mnoha barevných ladění (ta lze zapnout např. i v PASM režimech)
  • Panoramata - Standardní a širokoúhlá (tzn. širokoúhlejší než standardně širokoúhlá), lze snímat i na výšku a vylepšit tak rozlišení.
  • SCN - Několik scénických režimů
  • Bez blesku - Automatika s vypnutým bleskem.
  • Automatika
  • iAuto+ - Automatika s multiexpozičními režimy, umí i záznam do RAWu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.