Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Souboj ultrazoomů: FZ5, Z5 a Z740

2.5.2005, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Na poli EVF zrcadlovek s vícenásobným zoomem se nedávno objevila dvojice modelů, které jsou si navzájem více než konkurenční. Jde o modely Konica Minolta DiMAGE Z5 a Panasonic Lumix FZ5. Oba poskytují až dvanáctinásobné optické přiblížení, patří do pětimegapixelové kategorie a jsou vybaveny stabilizací obrazu. K tomuto souboji jsme jako alternativu přidali zcela nový ultrazoom od Kodaku Z740, který ovšem stabilizací nedisponuje a jeho objektiv je desetinásobný optický zoom, na druhou stranu je přibližně o necelé 3 tisíce levnější než uvedená dvojice.
Kapitoly článku:
  1. Souboj ultrazoomů: FZ5, Z5 a Z740
  2. Testovací fotografie
  3. Závěr
Nejprve si v krátkosti představíme všechny zúčastněné v testu a upozorníme vás na zajímavé parametry nebo funkce a poté vám přiblížíme v jakých "kategoriích" jsme naší trojici testovali a který model jak uspěl.




Konica Minolta DiMAGE Z5

Minolta je vybavena 1/2,5" snímačem, který obsahuje pět milionů efektivně využitelných obrazových buněk. Maximální rozlišení snímků je tedy 2560 x 1920 bodů. Citlivost lze manuálně nastavit na hodnotách 50, 100, 200 a 320 ISO. Rozsah citlivosti snímače je nejmenší ze všech testovaných modelů. Snímky se ukládají pouze v JPEGu, a to na paměťové karty Secure Digital (případně MultiMediaCard).

Objektiv GT APO je složený z třinácti elementů včetně dvou asférických v deseti skupinách a má rozsah ohniskových vzdáleností od 5,83 do 69,9 milimetrů, což odpovídá 35 – 420 mm pro 35mm kinofilm při světelnosti od F2,8 do F4,5. Tento dvanáctinásobný optický zoom můžete ještě doplnit o maximálně čtyřnásobné digitální přiblížení. V režimu Super Makro můžete snímat objekty již ze vzdálenosti jednoho centimetru od objektivu, ve standardním Makru pak z deseti centimetrů, jinak optika ostří od šedesáti centimetrů. Model je vybaven technologií Anti-Shake, tedy stabilizací obrazu pomocí posunu snímače. Model pochopitelně nabízí clonovou prioritu, prioritu času a manuální nastavení clony a času. Oproti Panasonicu má Minolta menší rozsah závěrky: od 1/1000 pouze do 4 sekund.

Tento model má kvalitní sekvenční režim: v režimu UHS nasnímáte 20 snímků o velikosti 1024 × 768 rychlostí přibližně deseti snímků za sekundu. V režimu progresivního snímání uloží fotopřístroj po uvolnění tlačítka spouště závěrky několik posledních pořízených snímků ze série. V nejvyšším rozlišení pak nafotíte šest fotografií za sebou rychlostí přibližně 2,2 snímků za sekundu. Model je napájen čtveřicí AA baterií. Nepřehlédnutelný je design modelu, ale řadu zájemců si získá Z5-ka i velmi kvalitním videozáznamem (640 x 480 bodů rychlostí 30 snímků za sekundu, délka omezená pouze kapacitou karty) nebo Makrem. Další informace najdete v této recenzi.


Pořízení prvního snímku2,6 s
Snímek s namáčknutím spouště<0,1 s
Snímek bez namáčknutí 0,2 s


Panasonic Lumix DMC-FZ5

Panasonic disponuje pětimegapixelovým CCD snímačem (typu 1/2,5") , proto s ním pořídíte snímky v těchto šesti rozlišeních 2560 x 1920, 2048 x 1536, 1920 x 1080, 1600 x 1200, 1280 x 960 a 640 x 480 bodů. Rozsah citlivosti je od 80 do 400 ISO. Leica DC Vario-Elmarit je dvanáctinásobným optickým zoomem, který má rozsah ohniskových vzdáleností od 36 do 432 mm při výborné světelnosti od F2,8 do F3,3. Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu (Mega O.I.S. - Optical Image Stabilizer). Devítibodový autofocus zaostřuje v režimu Makro ze vzdálenosti pěti centimetrů, jinak od padesáti cm.

I FZ5-ka má sekvenční režim: nasnímáte v maximálním rozlišení rychlostí až tří snímků za sekundu sérii sedmi fotografií za sebou. Model FZ5-ky má horší elektronický hledáček (rozlišení 114 000 pixelů), což alespoň trochu vykompenzuje ostrý obraz poskytovaný 1,8" LCD displejem na zadní straně. Také tato novinka nabízí kontrolu nad expozicí díky manuálnímu nastavení clony a času, k dispozici jsou i režimy s prioritou clony nebo času a také devět scénických režimů (například Portrét nebo Sport). Trefit expozici vám pomůže také histogram. Rozsah závěrky se pohybuje od 1/2000 do osmi sekund. Velmi podprůměrné jsou parametry videozáznamu: maximální rozlišení je pouze 320 x 240 bodů. Jako jediný z naší trojice používá za zdroj energie li-ion akumulátor, což může příznivcům "tužkovek" vadit. Naopak FZ5-ka měla nejlepší objektiv, co se týká jeho světelnosti, ale také jsme na snímcích téměř nepozorovali soudkovitost ani poduškovitost. V praxi skutečně Panasonic ostřil nejrychleji při snímání v interiéru. Podrobnější informace o tomto modelu přineseme příští týden v připravované recenzi.



Pořízení prvního snímku2,3 s
Snímek s namáčknutím spouště<0,1 s
Snímek bez namáčknutí 0,3 s


Kodak EasyShare Z740

Také tento model patří do pětimegapixelové kategorie. Maximální rozlišení snímku je 2576 x 1932 bodů. Model na rozdíl od předcházející dvojice nenabízí stabilizaci obrazu, ovšem v rozsahu citlivosti se nemá za co stydět: manuálně ji lze nastavit v rozsahu od 80 až do 800 ISO (i když maximální hodnota je dostupná pouze v nejnižším rozlišení). Především Z5-ka má co závidět. Navíc jak uvidíte v části Testovací fotografie, tak šum byl i při hodnotě 400 ISO minimální.

Objektiv tohoto modelu je "pouze" desetinásobný optický zoom, kdy rozsah ohniskových vzdáleností je od 6,32 do 63,2 milimetrů (v přepočtu od 38 do 380 milimetrů) při také velmi dobré světelnosti od F2,8 do F3,7. V režimu Makro lze ovšem zaostřit až ze vzdálenosti 12 centimetrů, běžně optika ostří ze 60 centimetrů. Model také zvládá ozvučený videozáznam: v rozlišení 640 x 480 bodů, ovšem pouze maximální rychlostí 13 snímků za sekundu. Opět jsou k dispozici režimy s prioritou clony nebo času a manuální nastavení obou parametrů expozice. Využít můžete ještě osmnáct scénických režimů. Rychlost závěrky se pohybuje od 8 do 1/1700 sekundy. Výhodou tohoto modelu je, že je vybaven vnitřní pamětí o kapacitě 32 MB (použít lze i SecureDigital karty případně MultiMedia Card).


Pořízení prvního snímku3,8 s
Snímek s namáčknutím spouště<0,2 s
Snímek bez namáčknutí 0,5 s


Jak nám prozrazují tabulky pod jednotlivými kapitolami, tak nějrychlejší náběh měla FZ5-ka, ovšem náskok před druhou Z5-kou odpovídá spíše statistické chybě. Nejdéle se probouzel až do pořízení první expozice Kodak, který měl také o něco větší zpoždění spouště. U modelů FZ5 a Z5 jsou rozdíly zcela nepatrné, a tak rychlost provoz určitě nebude rozhodovat při nákupu.

U všech fotopřístrojů jsme hodnotili:
  • obrazový výkon (šum, aberace, vinětace, soudkovitost, poduškovitost, blesk, kalibrace teploty bílé)
  • rychlost provozu
  • energetickou náročnost


    Energetická náročnost:

    Testovali jsme energetickou náročnost při největším zatížení, tedy při neustálém snímání s bleskem a se zapnutým LCD displejem (u modelů FZ5 a Z5 jsme vypnuli stabilizaci obrazu). Používali jsme Ni-MH AA baterie GP 2050 mA. Jak se můžete sami přesvědčit v níže uvedené tabulce, tak nejlépe si vedla DiMAGE Z5, která vydržela uvedené zátěžové snímání více než hodinu. Oproti předcházející "žravé" Z3 tak došlo k výraznému zlepšení. Ani model Lumix FZ5 si nevedl špatně a dosažený výsledek patří k lepšímu průměru. Naopak Kodak napájí pouze dvojice baterií, a tak v tomto souboji Z740-ka skončila na třetím místě.

    Konica Minolta DiMAGE Z572 minut
    Panasonic Lumix FZ558 minut
    Kodak EasyShare Z740 45 minut