Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II VC LD Aspherical

8.9.2015, Milan Šurkala, recenze
Otestovali jsme po vás také oblíbený světelný základní objektiv Tamron 17-50mm F2,8 VC. Ten je oblíbenou alternativou setových objektivů díky své konstantní světelnosti F2,8. Jaký tedy bude v praxi?

Autofokus, ostření


Jak jsme již hovořili v předchozí kapitole, objektiv nabídne relativně hlučný autofokus a manuální ostření. Bohužel tu chybí možnost manuálního doostření po autofokusu, takže pokud chcete manuálně změnit zaostření (pootočit kroužkem), musíte mít přepínač na hodnotě MF. Z toho vyplývá i to, že kroužek se při ostření autofokusem sám otáčí. Ostření je ale vnitřní, takže objektiv se při ostření neprodlužuje a ani neotáčí předním členem (pouze ostřícím kroužkem). Jak jsme již naznačili, při manuálním ostření mi u testovaného kusu nevyhovovat chod kroužku, který měl nepříliš pravidelný chod, měl tendenci se trochu kousat.

Rychlost ostření byla slušná. Z nekonečna na půl metru to objektivu trvalo obvykle okolo 0,45 sekundy, z minima na dva metry pak trochu déle, zhruba 0,55 sekundy. Občas se ale stávalo, že při tomto rychlém přeostřování na velkou vzdálenost bylo zaostřeno lehce vedle. Malé doostřování je dílem okamžiku, obvykle je přesné, tady není co vytýkat.


Tamron SP 17-50mm F2.8 II VC ostřící vzdálenosti


Výrobce hovoří, že minimální ostřící vzdálenost má činit 29 cm od čipu. V testu jsem naměřil 26 až 27 centimetrů, což znamenalo 13 až 10 cm od přední čočky. Maximální přepočtené zvětšení dosahuje hodnoty 0,33× (reálné 0,22×), což na makro snímky (i ty nenáročné) zrovna nestačí.


Tamron SP 17-50mm F2.8 II VC zvětšení objektivu



Focení makra


Sami vidíte, že to s makrem není moc slavné. Zvětšení nestačí na nějaké přehnané detaily, na to tu jsou jiné objektivy. Při plně otevřené cloně a krátké snímací vzdálenosti se připravte na slabší kresbu (je dobré trochu přiclonit).


Tamron SP 17-50mm F2.8 II VC makro kleště

expoziční čas 1/4 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Objektiv má konstantní světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu, což je výborné. Má tedy stejnou světelnost jako 16-50m F2,8 objektiv od Sony, ale začátek je trochu horší než vynikající Samsung 16-50mm F2,0-2,8. Dobře vidíte rozdíl světelnosti ve srovnání se základním setovým objektivem od Nikonu. Na začátku 2/3 EV, na konci dokonce 2 EV. Clona má 7 lamel a její maximální hodnota může být F32.


Tamron SP 17-50mm F2.8 II VC průběh světelnosti



Bokeh


Nyní si vyzkoušíme, jak pěkně bude objektiv mazat pozadí.


Tamron SP 17-50mm F2.8 II VC bokeh clona F2,8

expoziční čas 1/1,6 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 46 (69) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Při světelnosti F2,8 se dá očekávat malá hloubka ostrosti a objektiv skutečně ukazuje, že tomu tak je. Odlesky jsou plné, kulaté, bokeh krásně jemný.


Tamron SP 17-50mm F2.8 II VC bokeh clona F4,5

expoziční čas 1,6 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 46 (69) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



I po přiclonění jsou odlesky docela pravidelné a docela plné. Bokeh je i nadále docela jemný.


Stabilizace


Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu, kterou můžete vypnout nebo zapnout. Test proběhl se 75mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.



1/13 sekundy, bez stabilizace



1/13 sekundy, se stabilizací



1/125 sekundy, bez stabilizace



Při 1/20 sekundy se se stabilizací začaly ukazovat první lehce neostré snímky, ale těch bylo minimum. 1/15 sekundy a 1/13 sekundy ještě v nadpoloviční většině vykazovaly ostré snímky. Od 1/10 sekundy níže už byla úspěšnost pod polovinou. Pokud šlo o focení z ruky, pak se mi stejného nadpolovičního úspěchu dařilo dosáhnout při časech 1/50 a 1/60 sekundy. 1/80 sekundy byla ostrá téměř vždy. Výkon stabilizace je tedy zhruba okolo 1,7 EV. Není to mnoho, ale lepší než nic.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.