UMAX AstraPix XS1: Jak je to s muzikou za málo peněz?

Za aktuální cenu kolem pěti tisíc korun s DPH přináší UMAX na trh dvoumegový kompakt elegantního vzhledu, který kromě fotografování a nahrávání videa umožňuje přehrávat i audio, a to ve formátu MP3. V této cenové a "megapixelové" kategorii samozřejmě nemůžeme od výrobce očekávat zázraky. I tak přístroj slibuje mnohé - kompletně české menu, což není právě obvyklá záležitost, ozvučené video omezené jen velikostí SD karty, diktafon a uvedené empétrojky. Jak o tomto produktu říká jeho výrobce: "Proč si neudělat radost k Vánocům?" Takže, udělat si či neudělat radost po vánocích zrovna tímto UMAXem? Na to by měla odpovědět tato recenze.
Ovládání fotoaparátu je, jak uvádějí reklamní slogany, skutečně snadné, a to nejen kvůli českému menu, ale dílem i proto, že zde není mnoho co nastavovat. Vše podstatné je dostupné v jednom či dvou krocích. Ovládání probíhá pomocí pěti do kříže uspořádaných tlačítek, dalších dvou tlačítek pro zapnutí LCD a vstupu do Menu, a konečně třípolohového přepínače mezi režimy Audio/Rec/Play. Indikaci nabíjení, ukládání na kartu a nabíjení blesku obstarává jedna oranžová a jedna zelená led dioda, obě situované vedle průhledového hledáčku. Zmíněným třípolohovým přepínačem volíme režim Play, v němž se prohlížejí fotografie, videa a přehrává audiostopa z diktafonu, režim Rec je k fotografování, točení videa a nahrávání zvuku. V režimu Audio lze přehrávat soubory MP3 - o tom ještě bude řeč.

První věc, které jsem si stran ovládání povšiml, byla skutečnost, že na testovaném přístroji tlačítko UP "zabralo" až na čtvrtý pokus, někdy se nechytlo vůbec. Zda jde o specialitu testovaného kusu nebo o obecný jev, neodvážím se soudit. Při jeho stlačení ze všech sil je vše v pořádku, ostatní tlačítka však reagují o poznání lépe. Jinak ale v ovládání převažují klady. Ovládání blesku, komprese, přepínání mezi režimy Jeden snímek, Noční scéna, Samospoušť, Série snímků, Video a Diktafon jsou v módu "Rec" proveditelné přímo, v jednom kroku. Škoda jen, že pro změnu korekce expozice je nutné se ponořit hlouběji do menu.

Všechny volby, automatické vypnutí displeje a připojení a odpojení od počítače provází pozoruhodné elektronické štěbetání, které lze v menu vypnout. Hodila by se zvuková indikace otevření závěrky, protože přístroj se na každý snímek dlouho chystá a ještě déle jej ukládá, přičemž displej zčerná, takže nevíte, jestli běžec už ze záběru neodběhl.

Tělo fotoaparátu jsme již naťukli na předcházející stránce, takže ještě dodám, že je designováno k držení přístroje jednou rukou, vybrání pod objektivem eliminuje "nosový problém" při pohledu optickým hledáčkem a šikovné výstupky pro palec na zadní straně aparátu zabraňují klouzání hladkého těla ve zpocené ruce. :) I když má aparát na spodní straně závit pro stativ, je příliš krátký a šroub nelze zcela utáhnout, takže UMAX na stativu "blemcá" při sebemenším vánku a navíc nesedí zcela rovně. Není to však nějaká zásadní vada - AstraPix XS1 není míněn jako stativový fotoaparát.

Průhledový hledáček má podle návodu pokrývat 80 procent fotografované scény, v praxi se zdá, že jeho záběr je poněkud větší. Vzhledem k tomu, že celá optika je "pasivní" tj. nic se v ní nepohybuje, je při použití digitálního zoomu nutné řídit se podle LCD, neboť hledáček (logicky) nezoomuje. Digitální zoom je podle mého názoru nepoužitelný, tím se však AstraPix XS1 nijak neliší od ostatních digitálů.

Malinký objektiv není chráněn proti znečištění a poškrábání žádnou krytkou ani zatažitelnou lamelou, zato je však zapuštěn dost hluboko v tubusu - to se osvědčilo proti vodním kapkám při focení v dešti. Ohnisková vzdálenost je v přepočtu na kinofilm 50mm, což by mělo odpovídat normálnímu lidskému vidění. Ostřit není možné, Fix Focus funguje od od 1,6m do nekonečna. Světelnost objektivu je F/2,8, objektiv je celoskleněný.

Spoušť bychom marně namačkávali ve snaze získat náhled fotografie - má jen jednu polohu a vzhledem k fix focusu je to celkem pochopitelné. Prodlevu spouště jsem při primitivním pokusu s focením stopek při zapnutém blesku určil na 1 sekundu a 17 setin. Výrazně delší je ukládání vyfoceného do paměti - při nejvyšší kvalitě snímku je to kolem šesti vteřin.

Automatické měření expozice funguje v rámci možností spolehlivě. Přístroj má kromě standartního jediný kreativní režim - Noční snímek. Vzhledem k plné automatice toho o expozici nelze mnoho dodat, snad jen konstatovat poněkud naddimenzovanou korekci expozice - viz část této recenze Praktické zkušenosti.

Blesk se dost dlouho nabíjí a moc daleko nedosvítí, lze jej víceméně použít jen na přisvícení předmětů v bezprostřední blízkosti fotoaparátu. Na druhé straně má nezvyklé, teplé zabarvení a noční snímky dostávají díky němu zvláštní atmosféru.

Zdá se, jako bychom se vyhýbali odpovědi na základní otázku: jak vlastně AstraPix XS1 fotí? Podle mého názoru to vzhledem k ceně a parametrům fotoaparátu není zase tak špatné. Nedoporučuji ovšem používat interpolaci na 3 Mpix - nepřibude ani jediný bit obrazové informace a interpolační software fotoaparátu není žádný zázrak.

XS1 disponuje 14 MB vestavěné flash paměti, kterou lze rozšířit osazením SD karty. Fotoaparát ukládá fotografie jako JPEGy s minimální kompresí 1:4 a s maximální 1:20, bezztrátové formáty nepodporuje. Pokud dáte do přístroje SD kartu se snímky z jiného fotoaparátu, XS1 je často neumí přečíst.

Dostáváme se k další funkci našeho přístroje, a to je MP3 přehrávač. Možná do fotografické recenze tato pasáž tak úplně nepatří, ale když už výrobce svůj produkt touto funkcí vybavil, zaslouží si také pár řádků. Při posuzování MP3 přehrávače jsem jako referenční sluchátka použil KOSS R/30S, nemaje příliš důvěry v přiložené "pecky" - miniaturní sluchátka do uší. S referenčními sluchátky byl zvuk přístroje mizerný, kupodivu s uvedenými "peckami" se o poznání zlepšil.

Když jsme u sluchátek, je nutné se zmínit o tom, že jejich kabel je společný s videovýstupem. To znamená, že do fotoaparátu zastrčíte jediný nestandardní jack, z nějž vede jeden kabel ke sluchátkům a druhý na TV cinch. Smysl tohoto ustrojení mi uniká. Pokud půjdete s přístrojem ven a budete si do sluchátek pouštět hudbu, potáhnete za sebou výstup na televizi. Otázkou je, jestli by jeden jack navíc skutečně o tolik zvedl výrobní náklady.

Při testování audio přístrojů používám obvykle skladbu Freaky od pražských Soil, která se vyznačuje velkým dynamickým rozsahem a širokým rozpětím basů (neodpustím si zde poznámku - je vůbec možné, že existuje tak úžasná hudba?) Zvuk iks-es-jedničky je posazen převážně mezi středy a výšky, hudba zní ploše, výšky se občas nepříjemně zaříznou do uší. Z hlubších tónů nezbude ve výsledku téměř nic. Celkově zvuk připomíná laciné tranzistorové rádio. Musíme však mít na paměti, že AstraPix XS1 je především fotoaparát a MP3 přehrávač je jen přidanou hodnotou.

Audiofunkcí je minimum, lze možné přecházet mezi skladbami, zapnout opakování - a to je vše. Nelze skladby převíjet, přístroj neumí číst ID3 tagy, zato však zobrazí prvních 8 znaků ze jména MP3 souboru. Na paměťové kartě musí být zvukové soubory uloženy ve složce pojmenované MP3, jinak je přístroj nenajde a nepřehraje. Nevýhodu spatřuji v tom, že během přehrávání empétrojek není možné vypnout LCD displej, který tak spotřebovává drahocennou energii.

V balení naleznete kromě přístroje samého kožené pouzdro, zmíněný "dvojhlavý" kabel, trafo, USB kabel, CD se softwarem a útlou příručku, další manuál na CD je skutečně podrobný. Jako obrazový software je přiložen Photo Manager 2.10.
Autor: Michal Spáčil
Začínal v roce 1995 jako novinář se zájmem o IT, po dokončení právnické fakulty působil jako tiskový mluvčí Ústavního soudu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. V letech 2003-2004 byl v redakčním týmu Digimanie.cz. Nyní pracuje jako právník ve veřejné správě a kromě občasných příspěvků pro naše magazíny píše i do odborných periodik o právních vztazích k nemovitostem a o aktuální judikatuře.