Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?

17.11.2014, Milan Šurkala, recenze
Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.
Znovu se podíváme i na scénu s mlýny, kde budeme sledovat problematiku moaré efektu a to, co vše jsou fotoaparáty s danými objektivy vykreslit.


AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II


Začínáme tedy klasickým setovým objektivem 18-55mm F3,5-5,6 VR II, konkrétně tedy novější skládací verzí.




Nikon D7000 (16 MPx) + 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení



Moaré efekt jde vidět, v nižších částech šedé plochy je objektiv schopen vykreslit čáry, ale ani zde nechybí barevné proužky.




Nikon D3300 (24 MPx) + 18-55mm objektiv, klikněte pro zvětšení



24MPx senzor v D3300 je s tímtéž objektivem krásně schopen vykreslit čáry až nahoru bez většího moaré efektu. Detaily jsou skutečně znatelně lepší.


D7000 při 16 MPx

D3300 při 24->16 MPx

D3300 při 24 MPx

Tentokrát se můžete podívat na tři snímky. Vpravo je výsledek z 24MPx D3300. Nikde žádný moaré efekt, fotoaparát s objektivem krásně dokáže vykreslit všechny čáry. Vlevo je D7000 s 16MPx senzorem a tímtéž objektivem. Jak je vidět, čáry dokáže jakž takž vykreslit ve spodních částech snímku, nahoře ale vzniká výrazný moaré efekt. Uprostřed je pak 24MPx snímek z D3300 zmenšený na 16 MPx. Jak je vidět ve srovnání s 16MPx senzorem, i v horních částech snímku nabídne méně moaré efektu a lepší kresbu. Šikmé části nicméně korektně vykreslí jen při 24 megapixelech.


AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G VR


Druhým testovaným objektivem je ultrazoom 18-140mm F3,5-5,6 VR. Jak je známo, ultrazoomové objektivy jsou často kompromisní. Uvidíme, zda je to případ také tohoto objektivu.




Nikon D7000 (16 MPx) + 18-140mm objektiv, klikněte pro zvětšení



16MPx senzor znovu trpí na moaré efekt, ten je jakousi smíchaninou korektně zobrazených vodorovných čar a barevných proužků.




Nikon D3300 (24 MPx) + 18-140mm objektiv, klikněte pro zvětšení



Na senzoru s vyšším rozlišením jsou nižší linie opět dobře vykreslené, tentokrát už ale v horních řádcích vzniká moaré efekt. Ne tak moc jako u 16MPx senzoru, ale vzniká.


D7000 při 16 MPx

D3300 při 24->16 MPx

D3300 při 24 MPx

24MPx snímek je dlouhou dobu v pořádku, nahoře už ale objektiv přestával stačit, neuměl kreslit dostatečně ostře a vzniká moaré. U 16MPx snímku je moaré v podstatě odshora až dolů. Snímek zmenšený z 24 MPx na 16 MPx je výrazně kvalitnější než ten z nativního 16MPx senzoru, ale ani jemu se moaré nevyhýbá.


AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR


Třetím objektivem v testu je telezoom Nikkor 55-200mm F4,0-5,6 VR. Ten má podstatně delší základní ohniskovou vzdálenost, takže snímek bude znatelně více přiblížený.




Nikon D7000 (16 MPx) + 55-200mm objektiv, klikněte pro zvětšení



Díky delší ohniskové vzdálenosti nepřekvapí, že i na 16MPx senzoru jsou všechny linie bez problémů vykreslené.




Nikon D3300 (24 MPx) + 55-200mm objektiv, klikněte pro zvětšení



24MPx senzor už nemá s vykreslováním vůbec žádné problémy, vše je detailní a dostatečně ostré. Podívejme se tedy na výřezy.


D7000 při 16 MPx

D3300 při 24->16 MPx

D3300 při 24 MPx

Zde je docela jasně vidět, že 24MPx senzor dává znatelně více detailů, což jde vidět na jednotlivých větvičkách stromů. Po zmenšení na 16 MPx je i tak vidět jasně kontrastnější kresba ve srovnání s 16MPx senzorem.


AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G


No a jako poslední tu od Nikonu máme pevný 35mm F1,8 objektiv. Oproti 18-55mm a 18-140mm objektivům, které byly testovány při 32 mm, bude tento objektiv nabízet trochu delší ohniskovou vzdálenost, ale ne výrazně.




Nikon D7000 (16 MPx) + 35mm objektiv, klikněte pro zvětšení



Nižší patra jsou opět vykreslena, ale poměrně rychle se začíná objevovat moaré efekt a kresba čar začíná zanikat.




Nikon D3300 (24 MPx) + 35mm objektiv, klikněte pro zvětšení



S 24MPx senzorem se nic takového neděje a teprve kousek od střechy budovy mlýnů se začínají line trochu slévat, zatím bez barevných artefaktů.


D7000 při 16 MPx

D3300 při 24->16 MPx

D3300 při 24 MPx

I na tomto posledním snímku jde vidět jasná převaha 24MPx senzoru nad starší 16MPx verzí. I po zmenšení 24MPx obrazu na 16 MPx je kresba znatelně lepší bez tolika barevných změn.


Nikon D7000 (16 MPx)


Znovu se mrkneme i na to, kdo že tedy skutečně limituje rozlišení. U Samsungu NX11 se ukázalo, že na vyšším rozlišení objektivy podávají lepší výsledky, ale i přesto se na 14,6MPx rozlišení (které mělo být limitem) výsledky lišily. Jak to bude u D7000 s 16MPx senzorem? Použita byla 32mm ohnisková vzdálenost, pevný objektiv pak byl trochu přiblížen, protože má pevných 35 mm. Proto nejsou výsledky úplně přesné a berme je jen orientačně.


18-55mm @ 32 mm

18-140mm @ 32 mm

35mm @ 35 mm

Znovu je zajímavé sledovat, že i když 16MPx rozlišení v prvních testech vypadalo jako ta hlavní brzda a to, co způsobuje malé množství detailů, i tak 18-140mm objektiv byl slabší a nabídnul trochu méně detailů než 18-55mm a 35mm objektiv. Zajímavé je i to, že 18-55mm objektiv překonává pevný 35mm objektiv, který měl dokonce výhodu v trochu delší ohniskové vzdálenosti!


Nikon D3300 (24 MPx)


Ještě se na totéž podíváme u 24MPx fotoaparátu Nikon D3300. Který objektiv dokáže nabídnout nejlepší detaily?


18-55mm @ 32 mm

18-140mm @ 32 mm

35mm @ 35 mm

Je to zvláštní, ale i tady se ukazuje, že nový setový objektiv 18-55mm má kapánek detailnější kresbu než pevné 35mm sklo. Linie jsou o něco celistvější (nahoře) a mají menší tendenci vytvářet moaré. Jak je vidět, 18-140mm objektiv této dvojici nestačí a moaré u něj začíná mnohem dříve.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.