www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy

Zkusili jsme: Lightroom Mobile nyní umí 16bitové HDR RAWy
, , recenze
Společnost Adobe vydala aktualizaci své mobilní aplikace Lightroom Mobile. Hlavní novinkou je třetí fotografický režim nazvaný High Dynamic Range. Výsledkem je HDR RAW s 16bitovou barevnou hloubkou. Podívejte se s námi na výsledky.



reklama
Pokud rádi fotíte telefonem, patrně využíváte i jiné než výrobcem dodané aplikace. Jednou z populárních možností je Adobe Lightroom Mobile, který dostává novou aktualizaci. Ta ke stávajícím režimům Automatic a Professional přidává třetí High Dynamic Range. Ten jednoduše vyfotí sérii fotografií s různou expozicí a tu uloží ve formě 16bitového RAWu (DNG souboru). Výsledkem je, že zatímco 12MPx RAWy z iPhonu mají zhruba okolo 12 MB, HDR RAWy mají v průměru okolo 43 MB.





Na telefon je to opravdu hodně dat. Funkci jsme dnes už vyzkoušeli a na dvou scénách budete moci sami posoudit výsledky. Snímky níže jsou převedeny přes desktopový Camera Raw s nastavením všeho na nulové hodnoty, nevypadají tedy příliš vábně. Mobilní Lightroom totiž do RAWů zanáší informaci o prosvětlení stínů a stažení jasů včetně dalších modifikací, takže při otevření v Camera Raw vypadají lépe než by měly. Test proběhl s telefonem Apple iPhone SE.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Pokud vypnu automatické úpravy Lightroom Mobile, jsou oba snímky velmi tmavé a z nového HDR režimu ještě o něco tmavší. Výhodou HDR snímku je mnohem nižší šum, ale klesla trochu i ostrost. Co se ale stane, když v Camera Raw projasním stíny (+100) a stáhnu jasy (-50)?




klasický režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -50), klikněte pro zvětšení



Nyní už fotografie vypadají mnohem lépe. Jak je vidět, dynamický rozsah senzoru jednoduše nestačí k tomu, aby zachránil obrovský přepal v obloze, zatímco s HDR režimem v tom není žádný problém. Pokud se podíváme do stínů, uvidíme dokonce menší šum.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Zde to vidíte v lepším náhledu. HDR režim má lepší stíny (méně šumu) i podstatně více kresby v jasech (tam je to částečně dáno i tmavší expozicí celého snímku). Můžete si stáhnut klasický RAWHDR RAW.




klasický režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení





HDR režim (bez automatických úprav), klikněte pro zvětšení



Tady máme druhý snímek. Ve výchozím stavu mezi nimi není na první pohled moc velký rozdíl, přesto si lze všimnout menšího přepalu u HDR a při podrobnějším zkoumání také menšího šumu. Znovu jsem v Camera Raw vzal oba RAWy, stáhnul jasy a prosvětlil stíny.




klasický režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení





HDR režim (stíny +100, jasy -75), klikněte pro zvětšení



V otázce přepalů je mezi snímky obrovský rozdíl, HDR zde opravdu dovoluje vytahovat nevídané. Podívejte se ale i na prosvětlené stíny. Tam je znovu vidět obrovský rozdíl v šumu, který je u výchozího snímku dost vysoký, zatímco v HDR režimu je šumu mnohem méně a kresba je celistvější.




klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení





klasický režim (vlevo), HDR režim (vpravo), klikněte pro zvětšení



Opět si můžete stáhnout klasický RAWHDR RAW a sami si můžete s těmito snímky trochu pohrát. Přesto má ale HDR režim i své stinné stránky. Zatímco stíny jsou mnohem celistvější a méně zašuměné, opak platí pro jasy, kde je šumu naopak často více. Všimněte si to např. kolem stromů v prostředku obrazu. Tam je klasický RAW velmi výrazně lepší, na druhou stranu se zde dá další odšumění provést více než snadno. Chválím také to, že jsem nezaznamenal problémy se skládáním pohybu.

Nová funkce je k dispozici pro telefony a tablety s operačním systémem iOS a podporou RAWů (tedy iPhone 6S, iPhone 7, u obojího včetně Plus verzí, iPhone SE a iPad Pro 9.7") nebo u Androidu pak jde o Samsung Galaxy S7 , S7 edge, Google Pixel a Pixel XL.

Apple iPhone SE 64GB
lze pořídit v  e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Nejnovější články
Canon uvádí video telezoom CN-E 70-200mm T4.4 Canon uvádí video telezoom CN-E 70-200mm T4.4
Společnost Canon rozšiřuje nabídku video objektivů o telezoom CN-E 70-200mm T4.4 L IS KAS S, který bude kompatibilní i s telekonvertory. K objektivu bude dodávána i servo jednotka pro motorizované ovládání zoomu nebo ostření.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Nabíječka a externí baterie Sony NPA-MQZ1K pro fotoaparáty Sony Nabíječka a externí baterie Sony NPA-MQZ1K pro fotoaparáty Sony
Fotoaparáty Sony občas nemají moc vysokou výdrž na baterii, což se týká zejména řady A7. Výrobce proto přichází s nabíječkou NPA-MQZ1K, která je schopna nabíjet až 4 baterie najednou nebo sloužit jako externí napájení.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala
Manfrotto uvádí stativovou hlavu Nitrotech N8 pro video Manfrotto uvádí stativovou hlavu Nitrotech N8 pro video
Společnost Manfrotto uvedla na trh novou stativovou hlavu Nitrotech N8. Ta je primárně určena pro profesionální natáčení videa. Hladkému pohybu při práci zde pomáhá plynová vzpěra plněná dusíkem.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Portrétní objektiv Fujinon GF 110mm F2 WR a nová roadmapa Portrétní objektiv Fujinon GF 110mm F2 WR a nová roadmapa
Novinkou ve výrobním programu Fujifilmu je středoformátový portrétní objektiv Fujinon GF 110mm F2 R LM WR. Po přepočtu dává 87 milimetrů. Spolu s dobrou světelností má dle výrobce nabídnout velmi jemný bokeh.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 24mm f/2.8 STM Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
Canon nabízí pro své APS-C zrcadlovky také tenký pancake s 24mm ohniskovou vzdáleností, což dává po přepočtu 38 milimetrů. Tento objektiv potěší i nízkou cenou, ale jaké budou optické kvality? To vyzkoušíme v naší recenzi.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  1 komentář