Zoner Photo Studio 17 v testu

3.12.2014, Milan Šurkala, recenze
Zavítáme i do vod softwaru a dnes se podíváme na oblíbené Zoner Photo Studio, které přišlo na trh už ve verzi 17. Vývojáři vylepšili RAW modul, zapracovali i na vkládání klíčových slov. Jaká bude nová verze tohoto programu?

Import

Prvním modulem, který v ZPS17 najdete, je pochopitelně Import. Již dle názvu je jasné, že slouží k importu snímků do počítače. V pravém sloupci je jen nutné vybrat zdroj, cíl a názvosloví, podle kterého se budou vytvářet složky, případně soubory (tedy názvy souborů na disku po importu). Aplikace však spadla, pokud jsem chtěl nahrát snímky z mobilního telefonu jako z externího zařízení. Bylo nutné zmáčknout ikonku napravo a ke složce s fotografiemi v mobilu se doklikat přímo a vytvořit cestu "E:...". Pak už i import z mobilního telefonu fungoval naprosto bez potíží.

Zoner Photo Studio 17 Import

klikněte pro zvětšení

Vývojáři slíbili rychlé načtení náhledů a v tomto musím souhlasit, opravdu je to dost svižné a okamžitě vidíte, které snímky vlastně na paměťové kartě jsou a co se bude kopírovat nebo přesouvat. Aplikace pak sama přejde do modulu Správce.

Správce

Také Správce se dočkal několika užitečných úprav. V režimu Průzkumníku se nad histogram dostal náhled snímku, který se chová stejně jako samotný režim Náhled. Tedy kliknutím na obrázek se zvětší náhled na 1:1 a lze velmi snadno posoudit ostrost fotografií a jiné parametry. Např. si můžete zobrazit přepaly a podpaly.

Zoner Photo Studio 17 Správce 1

klikněte pro zvětšení

V postranním panelu je možné popisovat současně více snímků. Můžete přidávat klíčová slova, a to pro všechny snímky najednou. Pokud už nějaký snímek měl klíčová slova, zůstanou mu a připíšou se nová pro zvolený výběr. Ve vybrané sérii se pak slova, která jsou jen u některých snímků, ukazují s hvězdičkou. Pokud hvězdičku vymažete, toto klíčové slovo se automaticky připíše i k ostatním snímkům. Využít lze i našeptávač klíčových slov, ale nevládne zrovna bohatou slovní zásobou.

Zoner Photo Studio 17 se také konečně zbavilo hodnocení pomocí čísel a zavedlo hvězdičky, kde je naprosto jasné, že více hvězdiček je lépe. U pětistupňového hodnocení pomocí čísel se vám může plést bodové a školní hodnocení. Takže krok jednoznačně kupředu. Hodnotit můžete i stiskem kláves. Fungují i čísla nad písmeny (+ěščř).

Zoner přidal podporu DLNA a možnost zobrazit si takto fotografie na televizi nebo jiném zařízení, které toto podporuje. V mém případě jsem to zkusil na mobilním telefonu s aplikací Zoner Photo Studio pro Android. Konfigurace byla okamžitá, stačilo v Katalogu kliknout na ikonku DLNA, v mobilu zapnout aplikaci a Wi-Fi a už to fičelo.

Zoner Photo Studio 17 Správce mapy

klikněte pro zvětšení

Příjemného vylepšení se dočkal i modul Mapa. Velmi snadno lze přepínat mezi mapami od Googlu a Mapy.cz. Nechybí samozřejmě možnost zobrazit si i satelitní mapy (Google) a mnoho různých map v Mapy.cz (není zde jen obecná mapa, ale i turistická, cyklomapa a zimní). Snímky s již přiřazenou GPS souřadnicí se automaticky zobrazí na mapě a naopak jednoduchým přetažením snímků na mapu jim lze tuto souřadnici rychle uživatelsky přiřadit.

Zoner Photo Studio 17 Správce, porovnání

klikněte pro zvětšení

Užitečnou funkcí je i modul Porovnat, kdy si vyberete dva až čtyři snímky, které můžete snadno mezi sebou porovnávat (kliknete do pole a pak na fotografii - ta se pak zobrazí v tomto poli, takto vyberete náhled pro každé pole). Díky tomuto lze dobře porovnat např. ostrost snímků a vybrat si ten lepší snímek. Osobně tento režim velmi rád používám v některých recenzích na porovnání různých výsledků. Další úpravou Katalogu je i indexace snímků na pozadí. Složku přiřadíte do katalogu a ona se už celá postupně naimportuje.

Jen ve zkratce se podíváme na jednotlivé menu nabídky. Jako první je tu Získat, která má na starosti importování snímků do Photo Studia, a to ať ze skeneru, snímáním obrazovky, z PDF souboru nebo dalšími způsoby.

Druhou nabídkou je Upravit. Zde pod položkami Vylepšit a Efekt najdete stejné možnosti, které pak uvidíme v Editoru. Dále jsou tu úpravy rozměrů, vkládání rámečků. Samozřejmě nechybí konverze souborů na jiný formát a někdy užitečné hromadné filtry, kdy stejné základní úpravy (barvy a jasu) můžete aplikovat na sérii fotografií, které se dávkově převedou.

Nabídka Informace zahrnuje práci zejména s metadaty (EXIFem), úpravu hodnocení, popisování snímků pomocí klíčových slov. Najdete tu i statistiky a hromadné přiřazování informací. Pro ty, kteří rádi organizují fotografie a dělají si v nich pořádek, je to velmi užitečná nabídka. Naopak ti, kteří organizaci nevyžadují a dávají důraz na editaci, sem mockrát nevkročí.

Následuje nabídka Organizovat. Zde se může hodit vyhledávání snímků podle různých informací, kterými mohou být jak klíčová slova, tak údaje v EXIFu včetně GPS souřadnic. Užitečné je i hromadné přejmenování, které nabízí rozsáhlé možnosti tvorby výsledných názvů pomocí složených závorek a písmen v nich. Na jednu stranu je dobré, že si názvosloví můžete takto přizpůsobit k obrazu svému, na druhou stranu je to kvůli závorkám trochu komplikovanější a méně přehledné. Hodně užitečná je i funkce synchronizování složek, která může být prováděna i na pozadí ve stanovený čas.

Zoner Photo Studio 17 Správce porovnání souborů

klikněte pro zvětšení

Jednou z novinek je také hledání duplicitních souborů. Bylo pro mě trochu překvapením, že hledá všechny duplicitní soubory a ne jen duplicitní fotografie a RAWy. Ve výsledcích to tak dělá trochu nepořádek, na druhou stranu se Zoner Photo Studio 17 dá využít i k jiným účelům než jen práci s fotografiemi (můžete najít duplicitní dokumenty i jiné soubory). Dobré je i to, že stačí zaškrtnout jeden soubor a nechat si automaticky označit všechny duplikáty v dané složce.