www.digimanie.cz
>
>

S rybím okem na Krétě: I.

S rybím okem na Krétě: I.
, , návod
Každý fotograf čas od času zatouží zobrazit svět jaksi netradičně, hravě, kreativně. Naše okolí tak sice nevypadá, ale co na tom. Jsou-li obrázky zajímavé a diváky baví, tak fotografie splnila svůj účel. Koneckonců - dokumentárních obrázků je všude dost, tak proč si tak trochu nepohrát…



reklama
Jednou z možností určených převážně majitelům DSLR je použít objektiv typu rybí oko (Fish eye). Tento objektiv dosahuje extrémně širokoúhlého záběru 180° výměnou ale za silné sférické zkreslení. Snímky jím pořízené mají proto zcela typický vzhled, který je obtížné dosáhnout v PC. Sférické zkreslení sice není problém napodobit, ale úhel záběru kolem 180° je problém. Podívejte se proto na pár obrázků a zkušeností nasbíraných při práci s tímto typem objektivu - konkrétně Canon EF 15 mm f/2.8 Fish eye - na řeckém ostrově Kréta.


Rybí oko je skvělá hračka. Zobrazuje snímky ve zvláštní perspektivě a tak mohou vzniknout zajímavé a netradiční obrázky. Na druhou stranu se s ním ale dá pořídit i hodně „solidních“ snímků.

My jsme tento objektiv používali ve spojení s full frame fotoaparátem Canon EOS 5D, jehož senzor velikosti kinofilmu dá teprve naplno vyniknout zornému úhlu a perspektivě rybího oka. Na DSLR s menším senzorem APS-C, které provedou ořez snímku, by samozřejmě efekt nebyl tak silný, i když na trhu je již objektiv typu rybí oko i pro menší senzory. Nabízí ho Nikon pod názvem Nikkor 10,5 mm DG a je určený k DSLR Nikon s menšími senzory velikosti APS-C. V každém případě ale rybí oka jsou k dispozici jen pro DSLR s výměnnými objektivy a majitelé kompaktních fotoaparátů jsou o tuto možnost ochuzeni.


Rybí oko Canon EF 15 mm f/2.8 Fish eye se podobně jako ostatní rybí oka vyznačuje pevnou neodnímatelnou sluneční clonou, vypouklou přední čočkou a absencí závitu na jakékoliv filtry. Dosahuje zorného úhlu 180° na úhlopříčce, 91° vertikálně a 142° horizontálně. Pyšní se i slušnou, i když na rybí oka vcelku standardní světelností f/2.8 a poměrně malými rozměry.


Co je to rybí oko (Fish eye)



Běžné objektivy drtivé většiny fotoaparátů mají nastavenu tzv. rectilineární projekci, která se projeví tím, že rovné hrany (přímky) ve scéně zachovají jako rovné hrany (přímky) na snímku. Aby běžný objektiv rectilineární projekce dosáhl, musí obraz v rozích natahovat – ředit. To je často vidět v rozích u extrémně širokoúhlých objektivů (méně než cca 24 mm), kde výměnou za udržení přímek dojde právě k natažení předmětů. Současně „zředění“ obrazu v rozích vede často k vinětaci (ztmavení) kresby v rozích.


Všimněte si deformovaného tvaru lampy v rohu obrazu. To je normální projev krátkých ohnisek (zde 17 mm), které výměnou za zachování přímek deformují tvar zejména blízkých předmětů v rozích kde obvykle též vinětují.


Cirkulární versus diagonální rybí oko



Rybí oko je speciální typ objektivu, který jednoduše řečeno tyto přímky nedodržuje. Přitom projekce rybím okem je také vcelku přirozená – zachovává totiž úhly. Pokud si svět kolem sebe představíte jako kouli, na kterou se promítá veškerý obraz, tak objektiv typu cirkulární rybí oko zachytí z této koule 180° všemi směry a na senzoru/filmu vytvoří kruhový obraz.


Objektiv typu cirkulární rybí oko z koule kolem vás zachytí 180° výřez všemi směry (polokouli) a na senzoru vytvoří kruhový obraz této polokoule.

Cirkulární rybí oka byly navrženy pro vědecké účely a tím, že zachytí polovinu koule (hemisféru), se hodí například na snímání celé oblohy. Pro běžné hrátky se hodí ale spíše tzv. diagonální rybí oko, což je objektiv, který obrazem vyplní celý senzor velikosti kinofilmu. Realizuje obdélníkový výřez obrazu produkovaného cirkulárním rybím okem a tím dosahuje zorného úhlu 180° jen diagonálně. Ořezem obrazu získaného cirkulárním rybím okem je možné plnohodnotně simulovat obraz získaný diagonálním rybím okem.


Cirkulární rybí oko vytvoří na senzoru obrazový kruh s černými okraji, kde je všemi směry vidět v úhlu 180° - zobrazí celou polokouli. Diagonální rybí oko sice vyplní celé políčko filmu/senzoru, ale provede výřez, a tím dosáhne zorného úhlu 180° jen na úhlopříčce, kde se dotýká zorného úhlu kruhového rybího oka. Vertikálně tak dosáhne zorného úhlu „jen“ kolem 90° a horizontálně kolem 140°.

Na trhu lze najít i speciální programy, které dokáží převést projekci realizovanou rybím okem na rectilineární projekci (fisheye-to-rectilinear conversion software). Ty z obrázku snímaného rybím okem vytvoří normální (korigovaný) snímek odpovídající ohnisku asi 12 až 13 mm. Vyžaduje to ale určité znalosti a dovednosti, které by fotograf měl uplatnit již při snímání obrázku na scéně.


Diagonální rybí oka vyplní celé políčko filmu/senzoru a hodí se proto na běžnou práci mnohem lépe než cirkulární rybí oka. Ty se používají zejména na vědecké účely – snímání oblohy atp.


Zobrazení produkované rybím okem



Deformace přímek obrazu je tím větší, čím blíže je přímka okraji obrazového pole. Vyplývá z toho, že chcete-li si „užít“ perspektivu rybího oka, je nutné linie snímku umísťovat blízko okraji. Naopak, pokud chcete deformaci přímek rybím okem co nejvíce potlačit a využít ho jen jako extrémně širokoúhlý objektiv, tak je nutné jednak vyhledávat záběry neobsahující přímky na krajích ale zejména udržovat přímky (např. horizont) přesně ve středu obrazového pole, kde deformace není žádná.




Všimněte si na sérii těchto tří obrázků, jak postupným sklápěním rybího oka dolů a tím umísťováním horizontu blíže hornímu okraji obrazového pole dochází ke stále většímu „zakřivování zeměkoule“. Vzhledem k tomu, že vertikální zorný úhel rybího oka na senzoru velikosti kinofilmu je asi 90°, tak na posledním obrázku míří objektiv již skoro kolmo dolů k zemi!


Přestože deformace přímek rybím okem je značná, dá se použít i jako běžný širokoúhlý objektiv za předpokladu, že blízko okrajů nejsou žádné přímky a že rybím okem budete fotografovat vodorovně. Dokonce se dá experimentovat i s panoramatickou fotografií složenou z více záběrů rybím okem s tím, že zorný úhel potom může dosáhnout snadno i více než 180°. Deformaci přímek u okrajů je přitom nutné vhodně v obraze ukrýt.


Poznáte, zda tento snímek je pořízen rybím okem či nikoliv? Je, a přestože je deformace přímek ukryta v obloze a v písku, kde není nijak patrná. Rybí oko se ale prozradí deformací stromů vlevo a zejména kolenem fotografa, které současně naznačuje polohu snímání – velmi nízko nad zemí, vodorovně a přestože to tak nevypadá, tak ve vzdálenosti jen asi 30 cm od stromu!


A takto to dopadne, když se mírně nadzvednete (stačí pár centimetrů) a skloníte fotoaparát dolů.


Ukryjete-li vhodně deformaci přímek, tak je možné s rybím okem snímat a složit i panorama. Na obrázku je panorama složené ze dvou snímků, čímž se zorný úhel dostal hodně nad 180. (klikněte pro zvětšení)

Příště se podíváme na praktickou práci s objektivy typu rybí oko.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejpopulárnější fotoaparáty
Nejnovější články
Olympus M.Zuiko Digital 30mm F3.5 Macro s 2,5× přepočteným zvětšením Olympus M.Zuiko Digital 30mm F3.5 Macro s 2,5× přepočteným zvětšením
Jednou z novinek letošní Photokiny byl také makro objektiv Olympus M.Zuiko Digital ED 30mm 1:3.5 Macro. Na Micro Four Thirds fotoaparátech slibuje nebývale vysoké 2,5× přepočtené zvětšení a rychlý autofokus.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  4 komentáře
Telezoom Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM Telezoom Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM
Full frame zrcadlovky od Canonu mohou použít novou generaci telezoom objektivu EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM. Ostřící motorek Nano USM byl optimalizován tak, aby byl vhodný i pro natáčení videosekvencí.
27.9.2016,  aktualita, Milan Šurkala
Panasonic vyvíjí Lumix GH5, umí 4K při 60p i 6K záznam Panasonic vyvíjí Lumix GH5, umí 4K při 60p i 6K záznam
Na letošní Photokině byl oznámen také vývoj nového CSC fotoaparátu Panasonic Lumix GH5. Ten by měl umět natáčet 4K video při 60 progresivních snímcích za sekundu. Tentokrát nebude chybět ani záznam 6K videa.
27.9.2016,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů
Venus Optics uvádí objektivy Laowa 15mm F2 a 7,5mm F2 Venus Optics uvádí objektivy Laowa 15mm F2 a 7,5mm F2
Společnost Venus Optics uvedla dva nové objektivy pro CSC fotoaparáty. Oba jsou extrémně širokoúhlé. Laowa 15mm F2 je určený pro full frame fotoaparáty, Laowa 7,5mm F2 je pak vhodný pro Micro Four Thirds přístroje.
27.9.2016,  aktualita, Milan Šurkala
Tokina Fírin 20mm F2 FE MF pro Sony A7 Tokina Fírin 20mm F2 FE MF pro Sony A7
Tokina rozšiřuje nabídku svých objektivů o full frame řadu Fírin určenou např. pro fotoaparáty Sony A7. Prvním zástupcem je velmi širokoúhlý model Fírin 20mm F2 FE MF, který vedle širokého úhlu záběru nabídne i velmi dobrou světelnost.
26.9.2016,  aktualita, Milan Šurkala