www.digimanie.cz
>
>

Úpravy fotografií v PC, 6.díl - jas

Úpravy fotografií v PC, 6.díl - jas
, , článek
V minulém díle seriálu jsme pracovali s vrstvami v Adobe Photoshopu a realizovali pomocí nich korekce jasu. Na závěr jsme zavedli pojem masky a popsali způsob, jak korekce provést jen v části snímku. Nyní uveďme několik velmi praktických tipů a triků, které vycházejí z popsané metody.



reklama
Prostým zkopírováním vrstvy s fotografií a nastavením vhodného režimu prolnutí je možné realizovat celou řadu úprav fotografií – zesvětlení, ztmavení i změnu kontrastu. Aplikováním masky a přechodu (gradientu) je navíc možné tyto úpravy provádět jen v části obrázku. Navíc, tato metoda je velmi obecná a pohodlná a nabízí překvapivé množství variant. Podívejme se na několik z nich.


Simulace šedého přechodového filtru



Jednoduchá aplikace masky, v které je černobílý přechod, nám umožní selektivně ovládat jas části obrázku. Při volbě prolnutí Násobit se tím de facto simuluje šedý přechodový filtr, který také ztmavuje jen část snímku. Na rozdíl od optického filtru je ale metoda opakovatelná a snadno se v PC hledá správná poloha a síla „filtru“ (přechodu). Skutečný optický filtr však dokáže opticky ztmavit vysoké jasy scény a tak je snáze vtěsnat do omezeného dynamického rozsahu digitálních fotoaparátů. To přirozeně filtr realizovaný maskou nedokáže. Kde již kresba není (je jen přepálená bílá), tak jakákoliv aplikace masky a přechodu již nikdy nepomůže. Filtr realizovaný pomocí masky upravuje již pořízený obrázek, kdežto skutečný šedý přechodový filtr přizpůsobuje světlo ze scény. V tom je a vždy bude podstatný rozdíl!





Tento obrázek má přepálenou oblohu a jakýkoliv pokus o ztmavení horní části již v obloze nikdy žádnou kresbu neobjeví. Optický filtr by oblohu ztmavil ještě před expozicí, a tak by byla velká šance v ní kresbu zachovat.


Simulace barevného přechodového filtru



Na podobném principu je založena i simulace barevného přechodového filtru. Do horní vrstvy se nevloží kopie snímku, ale celá se vyplní požadovanou barvou filtru. V masce se potom opět zrealizuje přechod (gradient), který určí, kde bude barevný filtr aktivní. Režim prolnutí je však nutné nastavit na Barva a můžete experimentovat i s režimem prolnutí Překrýt. Pro puntičkáře je možné horní vrstvu zadat také jako vrstvu výplně a sice typu „Plná barva“.



Původní obrázek pořízení v poušti má trochu zašedlý a nevýrazný písek.





Vyplněním horní vrstvy vhodnou „pískovou“ barvou a použití prolnutí Barva s maskou oživilo písek. Škoda opět jen lehce přepálené oblohy, kde opět není kresba. Pomohl by polarizační či přechodový filtr použitý ale při snímání.


Snížení kontrastu



Pokud bude horní vrstvě nastaven režim prolnutí Překrýt, Měkké světlo nebo Tmavé světlo, tak se kontrast výsledného obrázku zvýší. Často je ale naopak nutné kontrast obrázku snížit a tím lépe prokreslit hodně světlá a hodně tmavá místa. Jak toho dosáhnout?

Pomůže velmi jednoduchý trik a sice horní vrstvu invertovat (udělat z ní negativ). To se zařídí označením vrstvy a stiskem kláves Crtl+I. Negativní horní vrstva prolnutá s originálem v režimu Překrýt, Měkké světlo nebo Tmavé světlo kontrast sníží. Efekt je však velmi silný a tak bývá nutné snížit krytí horní vrstvy na cca 20-50%.


Ještě silnější efekt!



Snížit sílu efektu je velmi snadné nastavením nižšího krytí horní vrstvy. Jak ale naopak efekt ještě zesílit, když ani krytí 100% nestačí? Pomoc je opět velmi snadná. Stačí opět duplikovat horní vrstvu (Ctrl+J). Nová vrstva si odnese i režim prolnutí vrstvy pod ní a efekt se tak zdvojnásobí. A jen pro úplnost – pokud byste použily dvě stejné efektové vrstvy, každou s krytím 50%, je to stejné jako jedna vrstva s krytím 100%.


Romantická atmosféra



Vynikající trik, který ale nesluší automaticky všem fotografiím, je horní vrstvu mírně rozostřit. Je opět možné experimentovat s různými druhy prolnutí vrstev, v praxi bude asi nejrozumnější použít Měkké světlo nebo Překrýt. Díky rozostření horní vrstvy se tím tak zvýší kontrast ploch, ale nezvýší kontrast hran. V důsledku toho oko vyhodnotí fotografii jako lehce zamlženou, romantickou, tajůplnou, prostě ne tak dokumentárně ostrou jako normálně. Tímto jednoduchým trikem lze tak simulovat změkčující filtr



Tato fotografie byla pořízena za pošmourného jarního dne a postrádá kontrast.


Kontrast byl zvednut kopií vrstvy s režimem prolnutí Překrýt.


Horní vrstva byla ale rozostřena filtrem Gaussovské rozostření s poloměrem cca 4-8 bodů. Konkrétní hodnota poloměru záleží na velikosti fotografie.



A toto je výsledek.


Více efektů najednou



Pokud potřebujete kombinovat více efektů, není žádný problém dát nad sebe více vrstev a každé nastavit jiný režim prolnutí, jiné krytí a případně i jinou masku. Můžete tak zkombinovat kolik efektů chcete a každý může být díky masce aplikován v jiné části obrázku!


Svatební fotografie



Snad každý, kdo veřejně prohlásí, že rád fotografuje, se dříve či později octne jako dobrovolný či nedobrovolný fotograf na kamarádově svatbě. A i když kamarád tvrdí, že mu na fotografiích moc nezáleží, tak opak bývá pravdou. A pak je tady ještě nevěsta…

Výše popsaný „romantický trik“ právě velmi sluší svatebním fotografiím pořízených v exteriéru (parky, zahrady atd.). Bývá též vhodné horní vrstvu doplnit o masku a tou citlivě určit místa, kde se má efekt uplatnit v plné a síle a kde případně jen částečně či vůbec ne.



U této fotografie byl efekt dokonce použit dvakrát, třetí vrstva již ale jen s krytím 50%. Současně si všimněte, že v masce není použit přechod, ale ruční kresba, která vybrala jen vše okolo novomanželů. Do masky lze totiž normálně kreslit štětcem.



No a toto je výsledek.


Přisvětlení stínů



Trochu jiný problém se objeví, když není možné najít žádnou ucelenou část obrázku, kde je možné aplikovat masku provedenou jednoduchým přechodem. Pokud jsou například tmavé tóny (tzv. stíny) v obrázku příliš rozházeny v ploše, žádná jednoduchá maska nepomůže. Pomůže ovšem nástroj Projasnit stíny, který má jak Photoshop (zde se nazývá Stíny a světla…), tak i Zoner Photo Studio.



Původní obrázek je sice technicky dobře exponovaný podle světel v pozadí, ale obličej je subjektivně příliš tmavý.


Mocný nástroj Photoshopu se jmenuje Stíny a světla a má 3 části. Horní zesvětluje stíny – o kolik určí Míra, jak tmavý musí být stín aby se zesvětlil určí Tonální šířka a jak plynulý bude přechod mezi místem, které se zesvětluje a které již ne, určí Poloměr. Druhá část je totéž avšak určená naopak pro ztmavování světlých míst. Poslední část umožní opravit sytost barev, která často výše uvedenými korekcemi trpí a je tak nutné jí „vrátit zpět“ a dále umožní korigovat i střední šedé tóny. Pokud nezaškrtnete volbu Zobrazit více voleb, tak se nástroj zobrazí v dramaticky jednoduší podobě.



Zoner Photo Studio má podobný nástroj, který nazývá Projasnit stíny (Ctrl+7). Podobně umožní projasnit stíny, ztmavit světlé části a upravovat i střední šedé tóny.



A toto je kýžený výsledek.

Na závěr těchto již trochu kreativních hrátek jedno doporučení. Pamatujte, že méně je někdy více a i když popsané úpravy nabídnou obrovskou škálu možností a vy jistě najdete i řadu dalších zde nepopsaných, tak není cílem na jedné fotografii je ukázat všechny. Základem je správná expozice a úpravy by měly jen dokreslit atmosféru či zrealizovat předem promyšlený záměr. I když na druhou stranu – kreativitě se meze nekladou…

Příště již zanecháme úprav jasů a podíváme se na barevné korekce.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů
Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera
Retro a instantní fotoaparáty zažívají boom. Společnost Lomography to tak zkouší z ještě jiného úhlu a přichází s kinofilmovým jednorázovým fotoaparátem Simple Use Film Camera. Vrátí se doba vyvolávání filmů?
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář