Analogové umění nadšeného fotografa
17.11.2011, Radek Fiala, fejeton
S filmovou zrcadlovkou jsem se naposledy setkal jako dítě, nadšené z možnosti obsluhovat předem nastavený složitý přístroj. Cvak... S libozvučnou ozvěnou závěrky a dolů padajícího zrcadla. Už tenkrát se mi ten zvuk s příslibem obrázku zaryl do paměti.
Jak jste se dočetli v mém prvním článku, řekl jsem si, že je na čase tuto analogovou epizodu z mládí trochu oživit, neb digitální umění zvládne každý trouba s Photoshopem.
I vyrazil jsem do světa s ruskou technikou v ruce. Balancoval jsem ve vagónu metra a s povznášejícím pocitem klasika pozoroval pohledy, tázavě ulpívající na Zenitu jedenáct. Na množství hejblátek a barevně malovaných stupnic objektivu. Občas jsem znalecky přehlédl prostor a přenastavil clonu, aby bylo všem jasné, že vím, k čemu tam ta vybroušená čísla jsou. Lidovou formu dopravy jsem volil záměrně, abych po vzoru mistra Feiningera hned od začátku dostatečně vnímal skutečný život města, v němž se chystám po vzoru klasiků ulovit pár úžasných snímků.
V podzemí se žádný zásadní životní příběh nenaskytl. Propletl jsem se tedy k nábřeží a hledal nějaký ten obyčejný život k obtisknutí na fullframové políčko tam. Ne, že by se něco nenaskytlo – rybáři bez většího očekávání ve tváři trpělivě nahazovali návnady do kalné vody, kdosi se kolem zmateně mihnul na historickém bicyklu a rozjařená dítka krmila chleba chtivé labutě. Pěkné cvičné prostředí.
V rybářově tváři se však nezúčastněný výraz vytratil už s třetím namířením objektivu. Na filmu mi nejde moc dobře dopočíst iso ke zvolené cloně a času. Pár vteřin pak hledám nekonečno na rytinách optiky. Myslím na jeden pokus - sedí všechno kompozičně? A subjekt v gumácích se otráveně otáčí. Pan Capa by mě nepochválil. Jít s manuálem a pevnou padesátkou na lidi je zoufale pomalé. Jak jste tohle s Bressonem dělali?
Pro začátek to tedy zkusím s tváří němou. Vyhlédnul jsem si úvaz pro loďky v popředí, historické domy za řekou jako kulisu a vyčkával proplouvající labutě, majíc řádně políčeno včetně přibližného ohniska. Přestávám vnímat zvuky okolí. Snažím se zklidnit organismus a ustálit balancování v podřepu na špičkách nad mokrou nástrahou vylitého břehu. Bylo-li by tepleji a scénárista Američan, i nervózní krůpěj potu na čele by vyrašila. Ostřelovač hledí do těkajícího oka, blížící se pozici mezi zvolenými zrnky prachu v potemnělém hledáčku. Cvak. Cvak clony, zrcátka, ale bez nepatrně zpožděné ozvěny dobíhající závěrky.

(Zenit 11, Helios 50mm, film Fomapan 100, no Photoshop)
První snímek se na nezajištěném přístroji zjevně udál už v batohu... Podobných poučení bylo za pár měsíců, po které jsem vždy se svátečním pocitem spotřebovával levný film, mnohem víc. A fotek? Spočteme-li cenu filmu, vyvolání do digitální podoby a nějaké to parkovné u labu v centru, za pětistovku žalostně málo. S ostrostí a šumem nejhoršího kompaktu. Aspoň už je mi jasné, proč se výběrové umění prodává tak draho. Je snad neostrá černobílá fotka s vinětací a šumem umění, ne? Co to všem dá z digitálu práce!
Dodatek po prozření: Pohledy v metru možná nebyly až tak obdivné, jak by si ješitný rádoby umělec přál. V době iPadů se už úcty k někomu, kdo se tváří jako klasický fotograf zřejmě ani nedočkáme. K čemu vytahovat takové krámy z půdy? Anebo se mýlím teď? Však když si z čiré radosti občas vyrazíte starou otevřenou Felicií z jednašedesátého, taky se každý otočí. Co na tom, že trochu rachtá, drncá, leckoumu nevoní a rozhodně nikde nebudete první. Ta projížďka je v něčem lepší, než pro zástupy moderních tvarů, které se nervózně protáhly kolem...
Zakoupil jsem další dva černobílé filmy a v bazarech mrkám po Leice, kterou míval Bresson.
I vyrazil jsem do světa s ruskou technikou v ruce. Balancoval jsem ve vagónu metra a s povznášejícím pocitem klasika pozoroval pohledy, tázavě ulpívající na Zenitu jedenáct. Na množství hejblátek a barevně malovaných stupnic objektivu. Občas jsem znalecky přehlédl prostor a přenastavil clonu, aby bylo všem jasné, že vím, k čemu tam ta vybroušená čísla jsou. Lidovou formu dopravy jsem volil záměrně, abych po vzoru mistra Feiningera hned od začátku dostatečně vnímal skutečný život města, v němž se chystám po vzoru klasiků ulovit pár úžasných snímků.
V podzemí se žádný zásadní životní příběh nenaskytl. Propletl jsem se tedy k nábřeží a hledal nějaký ten obyčejný život k obtisknutí na fullframové políčko tam. Ne, že by se něco nenaskytlo – rybáři bez většího očekávání ve tváři trpělivě nahazovali návnady do kalné vody, kdosi se kolem zmateně mihnul na historickém bicyklu a rozjařená dítka krmila chleba chtivé labutě. Pěkné cvičné prostředí.
V rybářově tváři se však nezúčastněný výraz vytratil už s třetím namířením objektivu. Na filmu mi nejde moc dobře dopočíst iso ke zvolené cloně a času. Pár vteřin pak hledám nekonečno na rytinách optiky. Myslím na jeden pokus - sedí všechno kompozičně? A subjekt v gumácích se otráveně otáčí. Pan Capa by mě nepochválil. Jít s manuálem a pevnou padesátkou na lidi je zoufale pomalé. Jak jste tohle s Bressonem dělali?
Pro začátek to tedy zkusím s tváří němou. Vyhlédnul jsem si úvaz pro loďky v popředí, historické domy za řekou jako kulisu a vyčkával proplouvající labutě, majíc řádně políčeno včetně přibližného ohniska. Přestávám vnímat zvuky okolí. Snažím se zklidnit organismus a ustálit balancování v podřepu na špičkách nad mokrou nástrahou vylitého břehu. Bylo-li by tepleji a scénárista Američan, i nervózní krůpěj potu na čele by vyrašila. Ostřelovač hledí do těkajícího oka, blížící se pozici mezi zvolenými zrnky prachu v potemnělém hledáčku. Cvak. Cvak clony, zrcátka, ale bez nepatrně zpožděné ozvěny dobíhající závěrky.
Moje první analogová fotka, s názvem “Fotí to sakra?” Prosím nebijte mě.

(Zenit 11, Helios 50mm, film Fomapan 100, no Photoshop)
První snímek se na nezajištěném přístroji zjevně udál už v batohu... Podobných poučení bylo za pár měsíců, po které jsem vždy se svátečním pocitem spotřebovával levný film, mnohem víc. A fotek? Spočteme-li cenu filmu, vyvolání do digitální podoby a nějaké to parkovné u labu v centru, za pětistovku žalostně málo. S ostrostí a šumem nejhoršího kompaktu. Aspoň už je mi jasné, proč se výběrové umění prodává tak draho. Je snad neostrá černobílá fotka s vinětací a šumem umění, ne? Co to všem dá z digitálu práce!
Dodatek po prozření: Pohledy v metru možná nebyly až tak obdivné, jak by si ješitný rádoby umělec přál. V době iPadů se už úcty k někomu, kdo se tváří jako klasický fotograf zřejmě ani nedočkáme. K čemu vytahovat takové krámy z půdy? Anebo se mýlím teď? Však když si z čiré radosti občas vyrazíte starou otevřenou Felicií z jednašedesátého, taky se každý otočí. Co na tom, že trochu rachtá, drncá, leckoumu nevoní a rozhodně nikde nebudete první. Ta projížďka je v něčem lepší, než pro zástupy moderních tvarů, které se nervózně protáhly kolem...
Zakoupil jsem další dva černobílé filmy a v bazarech mrkám po Leice, kterou míval Bresson.