Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
26.2.2021, Milan Šurkala, aktualita
V polovině října byl oznámen nový fotoaparát Canon EOS M50 Mark II. Ten míří především na vloggery např. podporou přímého streamování na YouTube. Tehdy ale nebyl oznámen pro Evropu, což se nyní mění a přichází i na český trh.
Pavel Matějka (1042) | 26.2.20217:01
a všechny nové foťáky směřují na vloggery. A pak se diví, že prodeje klesají.
Odpovědět0  2
bedo. (844) | 26.2.20217:12
Čo by mal mať aparát zameraný na fotografov?
Odpovědět1  0
blue.sun (754) | 26.2.20217:13
Fotografové svůj ­"zájem­" už dali najevo za posledních deset let. Výrobci tak celkem logicky míří na ty, kdo ještě mohou táhnout vývoj a výrobu kupředu.
Odpovědět1  0
Pavel Matějka (1042) | 27.2.20217:35
A dobrovolně si tak zmenšují okruh možných zájemců na setinu.
Odpovědět1  2
blue.sun (754) | 27.2.202110:55
Máš pro to i důkazy, nebo jen plácáš?
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 27.2.202115:53
Tak jsme na čtrnáctině oproti roku 2010. Počkejme dalších pár let, např. jednu dekádu.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (6625) | 27.2.202118:55
A to má být důkaz? Jak víš, že kdyby to nedělali, nejsme na setině?
Odpovědět1  0
blue.sun (754) | 27.2.202118:56
A to je důkaz čeho, že bez zaměření na video by to bylo lepší? To nemyslíš vážně, že ne?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 27.2.202111:23
A on snad vloggerský fotoaparát nelze použít na focení? Má ale smysl ho vylepšovat zejména pro tu uživatelskou skupinu, která je ochotná ty fotoaparáty kupovat. A on už původní EOS M50 byl mezi vloggery velmi oblíbeným fotoaparátem, takže je docela logické, že se vylepšení soustředila především na vloggerské funkce.
Odpovědět2  0
Choakinek (4687) | 27.2.202115:56
Ano, míří, ale pouze s vizí platnou na pár let dopředu. A to je právě ta zásadní chyba! Fotoaparáty by potřebovaly nějakého Steva Jobse.
Odpovědět0  2
blue.sun (754) | 27.2.202118:55
Jen díky tomu, že se výrobci více soustředí na video, jsou fotoaparáty vůbec ještě v nějakém zájmu. Pokud se budou soustředit jen na fotky, pak padnou na nulu do roka.
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 27.2.202120:09
To je přesně ta vize na ­"pár­" let. K ničemu.
Odpovědět0  1
blue.sun (754) | 27.2.202121:14
A co jiného čekáš? Jak píšu níže, dej tedy svou vizi toho, co pro tebe vlastně má být ten fotoaparát. Abys nebyl prostě jen remcal, který všechno haní a přitom vlastně ve skutečnosti o foťák ani nestojí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 27.2.202119:02
Naopak, zásadní chyba by byla držet se stávající linie. Na to už dojela Nokia, Kodak,... Co fungovalo před 10 lety, nemusí fungovat dnes. Zásadní chybou je nepřizpůsobit se situaci. To je ta cesta, která vede ke krachu. Ale když ty si stále myslíš, že to je ta správná cesta... No historie ukázala už mnohokrát, že nevede. Steve Jobs by byl ten první, kdo by ti takový názor otřískal o hlavu.
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 27.2.202120:07
Ale oni se drží stávající linie. Dělají jen dvě věci: 1­) Škrtají typy přístrojů, 2­) Vylepšují video. To je vše. Jo, pár firem ještě přešlo na FF CSC ­(CSC jiných kategorií už dělají všichni dlouho­).

Nejsem si jistý, jestli by tohle Jobsovi stačilo.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6625) | 27.2.202120:18
Cože? Držení se stávající linie je škrtání neprodávaných přístrojů a větší zaměřování se na nové trhy s videem? Není náhodou držením se stávající linie držení přístrojů, které se už neprodávají, a ignorace nových trhů, které ty tak vehementně navrhuješ? Máš nějakou divnou definici ­"držení se stávající linie­".
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 27.2.202120:24
No, jiná linie jsou nové, neotřelé nápady a převratné technologické novinky. Ani jedno nevidím. Pokud vidím nějaký fragment něčeho podobného, tak ten právě odpovídá té vizi na ­"pár­" let dopředu.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6625) | 27.2.202120:36
Tak jaký je ten neotřelý nápad s vizí na mnoho let dopředu? Zatím jsi vymyslel jen to, aby rozšířili nabídku kompaktů a neseřezávali ji. To není moc neotřelé. Kam se chceš posunout po videu, jak ho chceš překonat, čím? Buď konkrétní.
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 27.2.202123:27
Nevím. Nic nového mě nenapadlo, vše staré jsi odmítl. To ovšem na věci nic nemění, problém tu je a musí být řešen.

Vy máte naopak problém, zvláště pak blue.sun, protože předpokládá, že FF je jakási modla s existencí na věky, to je prostě úplný nesmysl. V současné podobě řešení na pár let a pak sbohem a šáteček.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (6625) | 27.2.202123:42
"To ovšem na věci nic nemění, problém tu je a musí být řešen. ­"

No však problém se řeší. Že se tobě řešení nelíbí, ještě neznamená, že je to řešení špatné a neúčinné. Takže znova, co ti výrobci mají dělat? Od starého se upustilo, protože staré nefungovalo. To je otestovaná věc. Nic ­"co by kdyby­". To je jasný fakt, který ti výrobci aktivně zažívali po dobu téměř jednoho desetiletí. A i ty tvoje návrhy otestovali a nevedly k výsledku. Praxí ověřená věc.
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 28.2.202122:39
Líbí, nelíbí... Já se zkrátka obávám dramatického poklesu zájmu do několika let s takto slabě diverzifikovanou nabídkou a zaměřením vývoje v podstatě jen na oblast videa.

Tento problém vnímám, co s tím, nevím přesně, nejsem Jobs či jiný ­"šílený­" génius. Je to na výrobcích takového člověka ­(lidi­) najít a v podstatě změnit nabídku od základů.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 1.3.20219:38
"Je to na výrobcích takového člověka ​­(lidi​­) najít a v podstatě změnit nabídku od základů.­"

No však to dělají, soustředí se na oblast videa. Ten zájem o fotoaparáty a fotografickou část neklesl z důvodu slabě diverzifikované nabídky, ale slabě diverzifikovaná nabídka je důsledkem poklesu zájmu. Pořád zaměňuješ příčinu a důsledek. A snad jsme si už několikrát dokázali, že v tomto nemáš pravdu a omezení nabídky bylo reakcí na pokles a ne naopak.

1­) Pořád tvrdíš, že zájem klesá kvůli slabě diverzifikované nabídce. To je nesmysl. Nabídka se začala omezovat tak někde kolem roku 2017­-2018, přičemž prodeje kompaktů klesají od roku 2011, tedy zájem začal klesat o 6­-7 let dříve, než na to začali reagovat výrobci omezováním nabídky. Takže důkaz, že nemáš pravdu.

2­) Pak tvrdíš, že za to může patlání v JPEGu, nedostatečná kvalita fotek a že výrobci prý kašlou na fotografy. Kašlou? Tak se na to podívejme. Pokles začal v roce 2011, velmi dramatické to bylo v roce 2012, 2013, tehdy začal ten velký dlouholetý prodej prodeje kompaktů. Tak se schválně pojďme podívat, jak ti výrobci kašlou na fotografy, jak na ně v oblasti kompaktů kašlali v roce 2012 a 2013.

BenQ:
uvádí G1 s F1,8­-4,9

Canon:
G1 X ­- kompakt se 4­/3­" čipem
S110 ­- 1­/1,7­" 5x zoom F2,0­-5,9,
S120 ­- 1­/1,7­" světelnost zlepšena dokonce na F1,8­-5,7
G15 s 1­/1,7­" dostala 28­-140mm F1,8­-2,8 místo F2,8­-4,5

Casio:
EX­-ZR800 ­- Exilim dostává RAW
EX­-10 ­- 1­/1,7­" F1,8­-2,5

Fujifilm:
malé ultrazoomy mají 1­/2­" EXR čipy s RAWem
X­-S1 dostává 2­/3­" čip a manuální zoom
XF1 a XQ1 s 2­/3­" čipem a F1,8­-4,9
HS50EXR ­- manuální zoom, 1­/2­" EXR, fázový AF
X20 ­- 2­/3­" X­-Trans čip, F2,0­-2,8

Nikon:
Coolpix P310 ­- 1­/2,3­" kompakt s F1,8­-4,9
Coolpix P330 ­- dokonce už s 1­/1,7­" a F1,8­-5,6
Coolpix S800c s Androidem
Coolpix P7700 dostává 28­-200mm F2­-4 ­(místo F2,8­-5,6 předchůdce­)
Coolpix A s APS­-C senzorem

Olympus:
TG­-1 odstartovala sérii odolných kompaktů s F2­-4,9
druhá generace XZ­-2 ­(1­/1,7­" F1,8­-2,5­)
XZ10 s 1­/2,3­" 5x zoomem F1,8­-2,7 a RAWem
Stylus 1 ­- 1­/1,7­" ultrazoom s konstantním F2,8 ­(28­-300mm­)

Panasonic:
LX7 ­(1­/1,7­") dostává světelnost F1,4
ultrazoom FZ200 dostává konstantní F2,8
LF1 s 1­/1,7­", 28­-200mm F2,0­-5,9, RAW
FZ72 ­- 1­/2,3­" ultrazoomy dostávají 60x zoom, 20mm, RAW

Ricoh­/Pentax:
GXR dostává další výměnné moduly ­(to tvoje skládání si fotoaparátu­)
MX­-1 s 1­/1,7­" a F1,8­-2,5

Samsung:
EX2F s F1,4 a 1­/1,7­"
Galaxy Camera s Androidem

Sony:
odstartovalo sérii 1,0­" profi kompaktů s RX100
RX10 ­- ultrazoom s 1,0­" a konstantním F2,8

Můžeš mi říci, co ti výrobci ještě mohli dělat? Vždyť roky 2012 a 2013 byly tím nejzlatějším obdobím, co se týče nabídky kompaktů. Nikdy v historii výrobci fotoaparátů nemysleli na kompakty, kvalitu fotek z nich a uživatele kompaktů jako v roce 2012 a 2013. A co udělali zákazníci? Místo 100 milionů z roku 2011 jich koupili asi 45 milionů v roce 2013.

A to jim výrobci dali např. následující: Sony zavedlo úplně novou kategorii 1,0­" profi kompaktů. Canon s Nikonem svým profi kompaktům dali o 1 EV lepší světelnost, Panasonic a Samsung inovovali a přišli dokonce s F1,4 kompakty, drtivá většina výrobců přišla s novými F1,8 kompakty ­(jak s 1­/1,7­", tak s 1­/2,3­" čipy­), Fujifilm rozšířil nabídku 2­/3­" kompaktů od nejmenších až po největší, pár výrobců přišlo s telefonem s Androidem, Panasonic zavedl konstantní F2,8 ve třídě 1­/2,3­", Olympus ve třídě 1­/1,7­" a již zmíněné Sony ve třídě 1­". Olympus tu měl XZ­-10.

Vždyť ti výrobci to zkoušeli. Tak mi vysvětli, jak s takovým šíleným arzenálem superkompaktů mohly ty prodeje klesnout o více než polovinu. Nedostatečná kvalita fotek ­(nebo nějaké kašlání ze strany výrobců na uživatele kompaktů­) není důvodem, proč se lidé odvrací od kompaktů. Roky 2012 a 2013 jsou jasným důkazem, že opět nemáš pravdu. Výrobci to zkoušeli a neuspěli.

Jestli taková nálož superkompaktů nestačila přesvědčit lidi, aby nezačali fotit s telefony ­(a to telefony z roku 2012!­), jak si vůbec můžeš myslet, že by kompakty mohly bojovat proti telefonům z roku 2021? Co by asi tak mohli přinést nového? Jedině tak ty technologie, která tak vehementně zavrhuješ v telefonech jako nesmyslné a údajně kazící kvalitu fotografií. Jasně, že musí jít do videa. Kam jinam by asi tak mohli jít? Fotky dnes prostě nejedou, i zpravodajství se přesouvá do videa. Lidé nechtějí číst a dívat se na fotky, lidé chtějí poslouchat a sledovat pohyb. Dnes už lidi více uvítají tutoriál na YouTube než stránku s textem a fotkami. Budoucnost je ve videu, ne fotkách a textu. Můžeš se vztekat, ale takový je trend. Video. S tím ty nic nenaděláš. Je rok 2021. Můžeš lpět na starých pořádcích, to ti nikdo nebere, ale ti výrobci si to nemohou dovolit, protože by tvou strategií zbankrotovali.
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 1.3.202118:03
1­) Tak asi nemá smysl diverzifikovat výrobu obnovením produkce výrobků z minulosti. To chce na to jít jinak.

2­) V bodě vývoje trhu v nedávné minulosti to není tak, že ty máš čistou pravdu a já nepravdu, ale máme oba částečně pravdu a částečně se mýlíme.

Ano, rok 2013 byl na polovině roku 2010, ale pak už začali dramaticky měnit a škrtat nabídku. Rok 2019 je pak na necelé třetině roku 2013.

Přitom není pravda, že se některé řady kompaktů prodávaly někde u nuly. To je prostě naprostý nesmysl, to bychom dnes měli úplně jiná čísla.

Jde o to, že se některé řady kompaktů prodávaly pod určitým objemem, kteří vyhodnotili jako problematický a tak jejich vývoj a později i výrobu zařízli. Ano, můžeme tvrdit, jací to byli chudáčci, jak jim to kvůli nedostatečnému objemu výroby nic nevydělávalo atd., ale také si můžeme myslet, že akcionáři těch firem měli nějaké cíle a tyto cíle jim to přestalo naplňovat. Čili akcionáři jen měli nějaké cíle ­(o kterých si můžeme myslet cokoliv, stejně tak o tom, jak snadno a nekriticky se ty firmy těmto cílům podřídili­).

Pak nám z toho logicky vyplývá, že vývoj trhu by pravděpodobně měl stále klesající tendenci, ale dnes by nebyl na tak malých číslech, jak je, když seškrtali kde co ­(ano, někteří výrobci nikoliv, ale většina výrobců nabídku seškrtala dramaticky, v některých třídách foťáků pak zcela­).

Takže nemáš pravdu v bezvýhradné nekritičnosti jejich postupů, máš ovšem samozřejmě pravdu v tom, že růžový průběh by to rozhodně nemělo.

Naopak já mám a musím mít pravdu v tom, že změny a seškrtání nabídky ovlivnilo prodeje ve smyslu poklesu prodejů, ovšem pravděpodobně nemám pravdu v příliš optimistických odhadech prodejů při zachování nabídky.

Co se týče tvého seznamu foťáků a jejich parametrů:

1­) Takhle papírově to vypadá fajn, ale kvalita výstupu u některých modelů dost zaostávala za parametry. To je nesporný fakt, protože mezi nimi byly modely, kde kvalita výstupu za parametry nezaostávala buď vůbec anebo jen zanedbatelně.

2­) U některých modelů byla zřejmá technická zaostalost. Ať už obecná ­(např. Canon G15 ­- 2 fps sériové snímání v roce 2012­) anebo související s telefony ­(např. absence dotykového ovládání­). Co si budeme povídat, z hlediska vývoje se recyklovalo dost. V takovém případě, zvláště pak v souvislosti s vývojem tak drsné konkurence, jakou jsou telefony, musíme prostě mluvit o chybném postupu.

3­) Řada GXR od Ricohu měla komickou logiku. Hlavní ideu považuji za dobrou, realizaci myšlenky pak za katastrofální.
Odpovědět0  1
blue.sun (754) | 1.3.202119:00
Ty jsi prostě tak hloupý, že nepřipustíš fakt, že focení fotoaparátem zkrátka většinovou populaci nezajímá. A zejména ne kompaktním fotoaparátem, který oproti mobilu nemá pro lidi vůbec žádný přínos.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 1.3.202119:01
Tak počkat. Neprotiřečíš si tak trochu? Tak trochu hodně? Takže na jednu stranu je špatně, že zařízli nabídku ­(tedy říkáš, že ji měli nechat­), ale současně říkáš, že ­"nemá smysl diverzifikovat výrobu obnovením produkce výrobků z minulosti­", tedy jinými slovy, že by ji měli zaříznout, tedy neměli nechat? Tak měli či neměli? Rozhodni se.

"Ano, rok 2013 byl na polovině roku 2010, ale pak už začali dramaticky měnit a škrtat nabídku. Rok 2019 je pak na necelé třetině roku 2013. ­" ­"Naopak já mám a musím mít pravdu v tom, že změny a seškrtání nabídky ovlivnilo prodeje ve smyslu poklesu prodejů­"

Ale no tak. Nevymýšlej si. Tak předně je jasně vidět, že v roce 2012 a 2013 se nabídka výrazně rozšiřovala. Což jde proti tomu tvému názoru, že za pokles může omezení nabídky. Tady je jasný důkaz, že omezení za to nemůže, protože právě v letech, kdy se nabídka asi nejvíce rozšiřovala ­(a to navíc ještě do tříd a ve vlastnostech, které ty považuješ za stěžejní­), došlo k největšímu počátečnímu poklesu.

Za další, kde kdo začal omezovat nabídku v roce 2013? V roce 2013 trh opustil BenQ... no tak o takovém výrobci se snad ani nebudeme bavit, ne? První aspoň trochu větší odpadlík byl Samsung v roce 2015. Nicméně Canon drží plnou nabídku dodnes, Sony drží plnou nabídku dodnes téměř bez seškrtání. Kdo chce, může si dodnes koupit kompakt téměř jakékoli kategorie ­(zmizelo toho velmi málo, snad jen světelné 1­/2,3­" kompakty­). Že si nemůže vybrat z 10 výrobců, ale ze 2­-3... Problém?

Nikon aktualizoval ještě v roce 2019, ale trochu to omezil od roku 2016. Panasonic aktualizoval do 2015 ­(chyběl rok 2016­), hlavní řady aktualizoval do 2019, několik modelů lze stále koupit. Olympus aktualizace do roku 2016, výroba většiny nyní ukončena. Fujifilm aktualizace do 2015, většina výroby ukončena. Takže jak sám vidíš, první vynechaný modelový rok byl až rok 2016. Všichni hlavní výrobci ještě aktivně aktualizovali v roce 2015, do té doby byla nabídka v podstatě kompletní. Takže žádný rok 2013. Prodeje v roce 2015 pětinové. Takže zase nemáš pravdu.

1­) Ta nabídka byla tak široká, že si každý mohl něco vybrat. V každé třídě se našel kompakt, který naplňoval své parametry. Přesto to padalo.

2­) Totéž. U některých možná, ale u spousty ne. Proč se ty, které nezaostávaly, neprodávaly jak teplé rohlíky a prodeje padaly? Pokud měla prim obrazová kvalita, proč trh totálně nepřeválcoval Olympus, který přišel se Stylusem 1, nebo XZ­-10? Naprosto jedinečné fotoaparáty. Výsledek? Jeden z prvních velkých výrobců, který skončil.

3­) Co bys tam udělal jinak? V čem ta realizace pokulhávala?
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 2.3.202121:31
Neprotiřečím. Je rozdíl mezi ponechat ­(a vylepšovat­) a ­(po letech­) obnovit. Když by už nyní tedy muselo dojít k tomu druhému, raději bych se snažil vydat se jinudy.

No, nelze z prvotního dramatického poklesu automaticky vyvozovat, že to bude klesat stále, na všech úrovních prodejů. To přeci vůbec není jisté. Přeci není jisté, že zavedení nějakého výrobku ­"B­" automaticky zcela vytěsní výrobek ­"A­", bude­-li nabízen. Výrobek ­"B­" může obsadit část trhu ­(dramatický pokles výrobku ­"A­"), ale další lidé už výrobek ­"B­" chtít nebudou a tak se čísla prodejů výrobku ­"A­" ustálí. Naopak diverzifikujeme­-li výrobek ­"A­" na výrobek A1, A2, A3, A4 atd. a škrtneme­-li např. A3 až AX a ponecháme jen A1 a A2, logicky dojde ke snížení prodejnosti výrobku ­"A­".

Ano, je to problém. Preference konkrétní značky zákazníkem může mít velký význam.

No, ne, v roce 2013 a zejména pak v roce 2014 se začala nabídka dramaticky měnit, žádný rok 2015 nebo 2016. V roce 2014 už bylo např. jasné, že už skončí vývoj profi kompaktů s malým snímačem, nahradily je profi kompakty s větším snímačem, což by bylo možná OK, jenomže za jakou cenu? Ta cena byla typicky dvojnásobná, někdy i několikanásobná. Dále zmizela spousta ­"mýdlových krabiček­". Jasně, byly doprodeje, otázka ovšem zní, jestli byly tak dobře zásobeny regály celosvětově jako třeba u nás. Zkrátka výrobci to už v katalogu neměli, to je podstatné.

1, 2­) No nevím, to je zas takový ten tvůj princip naprosté nekritičnosti. Co když třeba někdo preferoval nějakou konkrétní značku, třídu foťáku a pak tam jen našel: Dotykový displej? Neblázni! Rychlé sériové snímání? Cha cha cha! Atd. Prostě jim byl zákazník do určité míry ukradenej. Chyba!

3­) No, za největší problém u GXR považuji fakt, že nabídka jednotlivých modulů vůbec nemotivovala k nákupu všech modulů. Takže si myslím, že si většina lidí koupila 1, 2 moduly, jakoby si kupovala samostatné foťáky. Pak celá nabídka byla výstupem dost za konkurencí, moduly s malými snímači ­(a zoom objektivem­) jsem pak považoval za spíše nepovedené.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (6625) | 3.3.20219:04
"Přeci není jisté, že zavedení nějakého výrobku ​­"B​­" automaticky zcela vytěsní výrobek ​­"A​­", bude​­-li nabízen.­"

To záleží na tom, co umí výrobek A a co umí výrobek B. Celá tvoje argumentace ztroskotává na tom, že A bylo nabízeno ve stejné šíři ještě mnoho let poté, co B začalo ukrajovat tržní podíl. Ukázali jsme si to už několikrát. Roky 2012 a 2013 byly nejbohatší co do šíře nabídky kompaktů, navíc došlo rozšíření nejen v tradiční nabídce laických modelů, ale i těch profi. Nikdy v historii se šíře kompaktů nerozrostla všemi směry tak, jako v těchto dvou letech. A rozšířila se právě v těch ohledech, které ty považuješ za řešení. A právě v těchto dvou letech začal dramatický pokles. Nejdřív byl pokles, pak bylo omezení nabídky. Pokud člověk chce kompakt, dodnes má možnost koupit téměř cokoli. Realita? Nekupuje. Možnost má.

Telefony mají tolik funkcí, že vytěsnily nejen fotoaparáty. Telefony vytěsnily spotřebitelské kamery, vytěsnily diáře, vytěsnily MP3 přehrávače, vytěsnily tablety, vytěsnily budíky, vytěsnily papírové mapy i navigace, vytěsnily čtečky knih, vytěsnily slovníky, vytěsňují platební karty, na nějakou dobu vytěsnily i náramkové hodinky, než ty začaly pro některá použití vytěsňovat telefony ze stejného důvodu, proč telefony vytěsnily výše uvedené. Když jdeš běhat, tak je jednodušší mít na ruce hodinky, které mají navíc funkci měření tepu, je to menší, netaháš dvě věci, ale jen jednu.

"v roce 2013 a zejména pak v roce 2014 se začala nabídka dramaticky měnit, žádný rok 2015 nebo 2016­"

Můžeš být konkrétní? Vždyť jsem ti ukázal, že rok 2013 byl extrémně bohatý na nové modely, a to jak tradiční, tak ty profi. Co se v roce 2014 změnilo? Buď konkrétní. Jaká mýdlová krabička zmizela? Buď konkrétní. Já tam vidím tradiční aktualizace, nové modely, žádný náznak úpadku. V roce 2015 se to trochu začalo měnit, ale pořád byla většina modelů aktualizována. Až v roce 2016 došlo k výraznějšímu omezení aktualizací. Takže? Co se tak dramaticky změnilo?

"V roce 2014 už bylo např. jasné, že už skončí vývoj profi kompaktů s malým snímačem­"

Aha, takže když se v roce 2014 objevil nový kompakt s 1­/1,7­" čipem, tak si ho člověk nekoupil, protože věděl, že v roce 2015 dostane 1­" čip? A v roce 2015 si ho nekoupí, protože byl drahý? Cože?

"Co když třeba někdo preferoval nějakou konkrétní značku, třídu foťáku a pak tam jen našel: Dotykový displej?­"

Ano, loajalita ke značce funguje. Ale pokud ti zmizí výrobce a chceš daný produkt, tak asi nepřestaneš s používáním daného produktu, ne? To jako třeba lidé, kteří byli nadšenci do Saabu, po jeho krachu tak moc nejsou schopni jezdit vozem jiné značky, že raději budou jezdit MHD? To asi ne.

Zase se ukazuje, že si vybíráš akorát argumenty, které ti to celé shazují. Rok 2013 a loajalita. Brutální pokles prodejů, zmizel akorát BenQ. Výrobce, který měl snad tak procentní zastoupení na trhu, tedy patrně tak něco kolem milionu kusů ročně. Výrobce, jehož zákazníci u kompaktů měli snad nejmenší loajalitu ke značce. Vždyť BenQ byl hotová spotřebka. Kolik lidí s kompakty BenQ bylo tak velkými fanoušky BenQu, že když chtěli nový kompakt BenQ, a nové kompakty této značky už nebyly, nebyli svolní si koupit kompakt jiné značky, a to tak moc, že raději nyní fotí mobilem, než by si koupili třeba Canon? Jednotky, desítky, stovky? U BenQu? U kompaktů BenQ chceš hrát na loajalitu ke značce? Pár desítkami lidí pár desítek milionů lidí nevysvětlíš. I kdyby jich bylo pár desítek tisíc, pořád jsi o tři řády jinde. I kdyby to byli úplně všichni majitelé BenQu, pořád jsi o řád jinde.

A nejlepší na tom je, že tato loajalita skutečně velmi dobře funguje. V tom máš pravdu. Jenže ta skvěle funguje především u Canonu. Tedy zrovna toho výrobce s největším tržním podílem, který tu nabídku v roce 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 a dokonce ani 2018 nijak výrazně neomezil a neustále aktualizoval ­(zmizela leda tak řada profi kompaktů S, která byla nahrazena G9X, tedy kompaktem s 1­" čipem za velmi podobnou cenu 530 vs 450 USD ­- takže to by mělo zákazníky spíše přidat než ubrat, když za podobné peníze dostali mnohem, mnohem, mnohem více­). Jediné, kde by to mohlo částečně fungovat, by byla loajalita k Olympusu, tam bych s tím souhlasil. Ale i to hovoříme maximálně o jednotkách milionů kompaktů Olympus, mezi kterými bude jen hrstka takových, kteří tak moc milují Olympus, že když si nebudou moci koupit kompakt Olympusu, raději budou fotit telefonem. Ty důvody, proč jím fotí, jsou jiné. Ne to, že se nemohou koupit Olympus.

Stejně tak ta tvoje ­"technická zaostalost­", kterou jsi zmiňoval minule u Canonu G15. To jako opravdu myslíš vážně, že uživatel si bude chtít koupit profi kompakt, Canon uvede G15 se světelnosti F1,8­-2,8 místo F2,8­-4,5, ale fotograf toto zlepšení světelnosti o 1,3 EV nebude považovat natolik důležité jen kvůli tomu, že sekvenční snímání má 2 fps, a proto raději bude fotit mobilem? Takže najednou je sekvenční snímání důležitější než světelnost, šum ­(díky nižšímu ISO­), lepší bokeh? A když už jsi mluvil o té loajalitě, to si fanoušek Canonu odpustí upgrade na G15 s mnohem lepším velmi velmi výrazně světelnějším objektivem kvůli sekvenčnímu snímání? To snad nemůžeš myslet vážně. BTW. G15 měla 10 fps sekvenční snímání, takže zase... nemáš pravdu.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 27.2.202121:11
A co bys čekal jako novinku? Zkus dát konkrétní příklady toho, co vlastně od foťáku očekáváš.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 27.2.202111:24
Kdyby to nedělali, ty prodeje by klesaly ještě více.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.