Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
2.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
Full frame fotoaparát Canon EOS R5 dostává novou verzi firmwaru 1.8.1. Ta přináší několik novinek mezi nimiž vyniká především IBIS High Resolution Shot. Díky mechanické stabilizaci a multiexpozici nyní jeho 45MPx snímač může pořizovat 400MPx snímky.
pavelmicka (22) | 3.4.202318:25
A umí to z ruky?
Odpovědět1  0
marian_er (21) | 3.4.202311:51
Nerozumiem tomu, aký je snímač? Lebo ak použijem na Pentaxe pixel shift, rozlíšenie sa nemení, len každý pixel je nasnímaný v každej farbe a nič sa nedopočítava.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6625) | 3.4.202313:41
Snímač má rozlišení 45 MPx. Vtip je v tom, že snímačem nemusíte posouvat jen o pixel, ale také o polovinu ­(nebo v tomto případě patrně o třetinu­) pixelu. Tím pádem tam budete mít překryvy, které pak s vhodnými algoritmy dokážou z obrazu vytřískat detaily, které by tam neposouvající se snímač nikdy neviděl, ačkoli to fotíte pořád tímtéž snímačem. Tohle už jsou i kouzla matematiky.
Odpovědět1  0
třebaň (358) | 3.4.202310:56
Canon zřejmě odkryl temnou stranu síly:­-­), kdy na rozdíl od konkurence, která umí zvýšit rozlišení 4x pomocí posunu snímače, to R5 má zvládnout ca 9x a šlape na paty v tomto ohledu i na 100 MPx středoformát Fuji GFX.
Pokud bychom chtěli dosáhnouti teoretického rozlišení 400 MPx na FF senzoru v jednom snímku, jsme omezeni difrakcí a bude nutno použít clonu max 2,8 a modré světlo, ­(odhlédneme­-li od kvality objektivu­). S rostoucí vlnovou délkou ­(červené světlo­) a menší senzor se rozlišení díky difrakci samozřejmě výrazně zhoršuje.
Nyní máme v podstatě dvě cesty zvýšení rozlišení­-posunem snímače ve fotoaparátu nebo AI algoritmy ­- viz Topaz, DXO, Adobe...
Odpovědět1  0
busy (4706) | 4.4.20230:00
Obavam sa, ze difrakcii je jedno ci mame 400 MPix snimac nativne, alebo ho iba simulujeme posunom. Pokial sa kvoli difrakcii bod na scene zobrazi na snimaci ako kruzok ­(airy disk­) o velkosti napr. 10 um ­(co zodpoveda clone cca F8­), tak je jedno ci urobime jednu expoziciu s pixelmi velkymi 2 um, alebo mame pixely velke 4 um a robime nimi viac posunutych expozicii. Detaly mensie ako urcita velkost ­(dana difrakcnym kruzkom­) aj tak nezaznamename.
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 2.4.202318:07
Týjo, 0,4 GPx :­-­).

Nová výzva pro telefony ­- zdvojnásobit současný nejvyšší počet :­-­).

Myslíte, že to ještě ­"ukreslí­" ty objektivy? Myslím ty nové od Canonu pro CSC samozřejmě.
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1042) | 3.4.20236:29
Proč by neukreslily, je to multiexpozice.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (6625) | 3.4.20239:09
No spíše jestli to dostatečně dobře dopočítají ty algoritmy. To, že i blbý objektiv ukreslí šílená množství MPx, jsme si tu už ukazovali několikrát. Jestli objektiv z ultrazoomového kompaktu na danou plochu viditelně ukreslil mnohem více než 42MPx full frame čip, jsme už testovali. Ostatně jsme tu zkoušeli i stařičký objektiv Helios právě na ekvivalentu oněch 400 MPx na full frame vs ekvivalentu 55MPx full frame čipu a výsledek byl dramaticky odlišný ­(https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-vykresli­-stary­-rusky­-objektiv­-400­-mpx­-zkusili­-jsme­-to­/6662­/galerie­/srovnani­-helios­-44m­-zvetseno­). Otázkou samozřejmě je, jak moc do rohů toto bude platit.
Odpovědět2  0
Davidof_CR (1) | 7.4.20236:41
Ta funkce má velké nevýhody, které ji degradují.

Výstup je jen do jpeg ­(!­), nekládají se zdrojové RAWy a navíc mi dělala ošklivé artefakty.

Podle mě je to špatná implementace, bohužel.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.