Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
31.3.2018, Milan Šurkala, aktualita
O novém 120MPx APS-H senzoru od Canonu se hovoří už pěknou řádku let. Nyní společnost zveřejnila další detaily i ukázkové video demonstrující schopnosti ve srovnání s tradičním Full HD senzorem. 
Georrge (52) | 31.3.201816:34
Full HD dnes za standart považuje snad jen canon, jak je vidět u videoschopností jeho foťáků. Dnes kde co umí běžně 4K ­(to už máme jen 15x větší rozlišení, ne 60x­) a profi kamery velmi často zvládají 6K nebo i 8K ­(7x víc a 4x víc­). A navíc to zvládají v plně použitelné frekvenci, v nízkém snímkování pak možná existují stroje, které zvládají i vyšší rozlišení. Takže zajímavé to je, ale až taková revoluce to není.
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 31.3.201816:41
No jo, ale v profi využití ­(kam tento snímač bude nejspíš mířit především­) musíte taky myslet na distribuční cestu k divákovi, tedy v případě TV na celou vysílací síť ­(např. v ČR na 4K rozhodně zapomeňme a to ještě na dlouho­) a v případě jiných způsobů distribuce obrazu zejména na nejběžnější divákovo zobrazovadlo a to si myslím, že je stále FULLHD monitor, televize, projektor atd.
Odpovědět2  0
Kabe (881) | 31.3.201818:23
Souhlas, jedna vec je to, co kde ktery pristroj zvlada a vec druha je to, na co vetsina lidi kouka.
Odpovědět0  0
Georrge (52) | 31.3.201819:28
Však se bavíme o schopnostech záznamu, ne zobrazení. A Canon to porovnává s Full HD záznamem, navíc asi točený jeho kamerou, a Canon kamery mají hrozně měkký a neostrý FullHD obraz, takže jim to vychází o to zajímavěji. Ale srovnat to s nějakou ostrou 4k kamerou, tak už ten rozdíl nebude tak dramatický, u 8k kamery tím tuplem ­(ale přesto by to srovnání bylo zajímavé­). To, že je výsledek prezentován na FullHD zobrazovadle, nemá na prezentovaný rozdíl vliv.
Odpovědět0  0
Kabe (881) | 31.3.201819:39
Tak to mi nedoslo, ze to je mysleno takto.
Odpovědět0  0
Ozzelot (294) | 1.4.20188:21
přesně tak, málokdy se zaznamenává ve stejném rozlišení v jakém se pak obraz distribuuje, 4K má určitě smysl i když si to málokdo může pustit, když začlo FullHD také to málokdo uměl a dnes je to standard. Ten rozdím ale vážně neni nijak dramatický, zajímalo by mě srovnání třeba s a6300, nebo a6500 které točí do 6K a přepočítávají na 4K ­( https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=EUmea12n9Nk ­) kdyby z těch 120MPix dělali 4K určitě by to bylo super, jen do FullHD je to ale myslím příliš ztrátové a FullHD přepočítané z takového 4K videa co dává a6300 se tomu musí minimálně vyrovnat...
Odpovědět0  0
Georrge (52) | 1.4.201821:20
Vyšší rozlišení se u videa hodí minimálně stejně, jako u fotografie. Nabízí možnosti dodatečné opravy kompozice, možnost zoomu ve střižně, při stabilizaci se kus obrazu taky ořezává, takže se vyšší rozlišení hodí. Navíc se dá lépe vypořádat s šumem a FullHD zmenšené ze 4k většinou bývá ostřejší a detailnější, než rovnou natočené FullHD.

Na velkých 4k televizích, projektorech či v kině je samozřejmě rozdíl 4k vs. FullHD vidět, tam se tedy využijí i 6k a 8k kamery.
Odpovědět4  0
Choakinek (4687) | 31.3.201815:41
No, pokud by se Canonu podařilo docílit toho, že by to dokázalo natáčet 120 Mpx video ­(tedy např. frekvence snímání 25 fps­), tak by to mohlo znamenat určitou mírnou revoluci např. při natáčení nějakého sportovního zápasu.

Uvědomme si, že FULLHD záznam videa je stále běžný. V tom případě by neplatilo, co přístroj a objektiv = jeden záběr. Pak by vlastně stačilo kolem hřiště rozmístit několik kamer s tímto snímačem a s poměrně širokým ohniskem, přičemž volba na konkrétní FULLHD záběr by už probíhala někde ve studiu pomocí digitálního zoomu. Tedy by se ušetřilo hned v několika ohledech:

1. Na počtu kamer
2. Na pořízení super teleobjektivů ­(vůbec by nebyly potřeba­)
3. Na počtu kameramanů

Vlastně celý ten tým vyhrazený pro snímaní nějakého sportovního zápasu by se mohl výrazně zredukovat, vč. pomůcek, které používá.
Odpovědět0  1
busy (4706) | 1.4.201810:50
Zopar kamier s dostatocnym rozlisenim okolo sceny by sice umoznilo zachytit vsetko co sa deje na scene, ale ten obraz by nebol az tak zaujimavy, pretoze vzdy by to bolo z tej istej perspektivy. Obraz, hlavne u tych umeleckejsie orientovanych oblasti ­(filmy...­) robia zaujimavym aj rozne zmeny perspektivy pri snimani, co si vyzaduje aby kamera bola raz blizsie a raz zase dalej od snimaneho objektu. A pri pevnom umiestneni kamier by toto nebolo mozne.
Odpovědět2  0
Choakinek (4687) | 2.4.20180:20
Tento problém jsem si při psaní své úvahy uvědomoval, avšak zanedbal jsem jej :­-­). Zase na druhou stranu by to mohla být někdy výhoda. Třeba mít přiblížený obraz jak z ultrazoomu, ale s perspektivou např. 50 mm objektivu.

Ale spíše mi šlo o různé TV ­(např. sportovní­) přenosy, nikoliv o uměleckou filmovou sféru.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 31.3.201815:14
Teda, porovnavat ten 120MPix senzor s 2Mpix, to hadam nie je ani na rok 2010, ale skor na rok 2001 :­) Mali by ho porovnat s dnes uz beznymi 36 az 42 MPix snimacmi, hned by to porovnanie dopadlo uplne inak.

A uplne inak by dopadlo aj pri slabom svetle ­(nutnost ISO25600+­), ale to vieme ze tam 2.2 um pixely uz nemaju velke sance na uspech...
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.