www.digimanie.cz
>
>

Cesta ke kvalitní fotografii: 2.díl

Cesta ke kvalitní fotografii: 2.díl
, , článek
Desítky let fotografové celého světa empiricky zjišťovali a shromažďovali pravidla jak svými fotografiemi zaujmout. Výsledkem je pár relativně jednoduchých zásad, jejichž dodržováním šance na pěknou fotografii prudce stoupají.
reklama
V minulém díle seriálu jsme popsali první důležité pravidlo o maximální jednoduchosti fotografie ve vztahu k její velikosti. Nyní budeme pokračovat dalšími pravidly:


2. Jděte blíž!


Častý problém fotografií je, že hlavní objekt je obklopen zbytečně velkou plochou pozadí a tím pádem zcela zaniká. S ohledem na fakt, že fotografie bude mnohem menší než reálná scéna, lze doporučit spíše těsnější ořez a bližší pohledy. Zachytíte tak mnohem více emocí a detailů a současně se zbavíte nepotřebného pozadí a okolí snímku. Vždy tedy pečlivě zvažujte co ve snímku být musí a co již ne!




Na tomto snímku je zbytečně moc moře a sportovec je díky tomu příliš malý. Navíc ve snímku „překáží“ náhodný plavec a dává tak tušit, že je to fotografováno blízko břehu.




O co dynamičtěji a akčněji působí těsný ořez, kde jsme se navíc zbavili i plavce.

Těsnějšího ořezu docílíte buďto kratší snímací vzdáleností (přiblížením se k objektu) nebo použitím delšího ohniska objektivu. Není to však totéž! Zatímco kratší snímací vzdálenost při současném použití širokoúhlého ohniska vede spíše k reportážním fotografiím, kdy hlavní objekt či postava je zasazena do širokého prostředí kde se nalézá (časté a nádherné snímky v National Geographic), tak použití teleobjektivu a delší snímací vzdálenosti obvykle vede k vystřižení a izolování hlavního objektu z pozadí.




Použití širokoúhlého ohniska a velmi krátké snímací vzdálenosti (cca 1 metr) zasadí postavy do prostředí, kde se nalézají. Chce to ale odvahu jít přímo do děje.



Na tomto snímku pořízeného teleobjektivem 200mm jsou postavy zcela izolované od prostředí a lze jen tušit, že to bylo fotografováno venku. Snímací vzdálenost byla ale pohodlných cca 10 metrů.

Změna snímací vzdálenosti také dramaticky mění vzájemné vztahy a relativní velikosti blízkých a vzdálených předmětů a tím dramaticky mění perspektivu. Poslední rozdíl je v hloubce ostrosti, která je u širokoúhlých záběrů zblízka výrazně větší, než při záměrech teleobjektivy.


3. Uvažujte v pojmech „popředí a pozadí“, vyjádřete prostor


Fotografie nemá na rozdíl od reálného světa třetí rozměr a tak nedokáže zobrazit věrně prostor. Proto je potřeba prostorovosti scény a předmětů v ní nějak výrazově pomoct. Nejsnáze to zařídí výrazné popředí ve vztahu k pozadí, kde popředí dá fotografii měřítko, smysl pro vzdálenost a prostor. To je typické například pro krajiny snímané širokoúhlými objektivy. Vhodný zajímavý a výrazný předmět (kameny, kořeny, blízké větve, květy, auto, stavba atd.) v popředí dá snímku prostor a rozehraje příjemnou předehru pro pozadí.

Často proto po nalezení pěkného pozadí (západ slunce, mraky, hory) je právě hledání vhodného popředí tím hlavním oříškem krajináře! A tak se říká, že pěkná fotografie krajiny chce prostě „vychodit“.

Při takových záběrech s popředím a p ozadím budete potřebovat maximální hloubku ostrosti a proto se často zaostřujte na tzv. hyperfokální vzdálenost. Při komponování popředí a pozadí rovněž dodržujte pravidlo třetin, pravidlo diagonál či linií uvedené dále.




Výrazné popředí na tomto snímku vytvořil starý uschlý strom kontrastující se zelenými pláněmi a mraky.

V souvislosti s popředím a pozadím se často setkáte i s termínem „obrazové plány“ nebo též vrstvená kompozice. Není to nic jiného než popředí a pozadí s tím, že na některých fotografiích bývá i střední plán mezi popředím a pozadím. Snímky, které mají popředí, střední plán i pozadí působí obvykle ještě plastičtěji než snímky pouze s popředím a pozadím.




Rozdělení scény na obrazové plány umožní uvažovat i o středním plánu, který dále umocňuje prostorový efekt fotografie.

Silný prostorový efekt má i díky nízké hloubce ostrosti rozostřené pozadí. Hlavní objekty potom přímo vystupují z fotografie a nikdo není na pochybách o prostorových vztazích jednotlivých prvků obrazu.


4. Diagonály, linie, křivky


Aniž to spousta fotografů tuší má v ruce nástroj, který dokáže nenásilnou formou a zcela přirozeně vést oko záběrem. Tímto nástrojem jsou právě diagonály, linie či křivky. Pokud využijete tohoto nástroje, tak oko zcela samovolně a přirozeně sleduje vámi navržené linie a umožní vám tím řídit směr a způsob čtení fotografie.

Pokud jsou v obraze přímky či něco jím podobné, měly by se umístit na úhlopříčku. Jednak se do snímku vejdou delší ale také využijí celou plochu snímku a působí kompozičně mno hem přirozeněji. Silnice, cesty, ploty atp. jsou tak mnohem působivější úhlopříčně než vodorovně či svisle. Zvláště efektní je esovitá křivka přes diagonálu. Dává pocit prostoru, hloubky a rytmu. Pamatujte ale, že esovitá křivka nesmí nikdy opustit záběr či se dotknout okraje!

V Evropě jsme zvyklí číst zleva doprava a tak o něco přirozeněji působí snímek, který se také čte zleva doprava. U snímků, kde zaručeně nejsou žádné prvky stranově jednoznačné (nápisy, značky atp.), lze i snímek v PC stranově převrátit tak, aby působil lépe. I čtení snímku zprava doleva není ale chybou.




Diagonálně vedená linie je mocným prvkem fotografie. Jednak vyjadřuje perspektivu a prostor a jednak vede oko záběrem k případnému hlavnímu objektu.

Velmi silně a efektně též působí úmyslné sbíhání linií, které jednak dovede oko k hlavnímu objektu a jednak dávají fotografii opět prostor a hloubku. Oblíbeným námětem na sbíhání linií jsou např. silnice, cesty či koleje.


5. Soustřeďte pozornost, izolujte hlavní objekt


Oko má podivný zvyk bloudit po fotografii a hledat na ní vše co přitahuje pozornost. Je vcelku logické, že to co přitahuje pozornost nejvíce by měl být hlavní objekt fotografie. Proto je tolik užitečné uvažovat v pojmech hlavního objektu a jeho pozadí! Na scéně je proto velmi užitečné si ujasnit co je hlavním objektem zájmu, proč a jak ho chcete vyjádřit. Víte-li co je hlavní objekt, můžete přemýšlet o tom, jak na něj upoutat pozornost. Nástroji jsou kompozice snímku, linie a křivky, kontrast, hloubka ostrosti atd.



U to hoto obrázku byl k oddělení hlavních objektů použit barevný i tonální kontrast. Tonální kontrast se projeví u barevné i černobílé fotografie, kdežto barevný kontrast se projeví jen u fotografie barevné.
Příkladem soustředění pozornosti mohou být reklamní fotografie. V drtivé většině případů je logicky soustředěna pozornost na to, co je propagováno s využitím všech možných a vhodných nástrojů.

V příštím díle seriálu si povíme podrobně o pravidlech kontrastu a hloubce ostrosti.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Adobe má další rekordní čtvrtletí, příjmy opět vzrostly Adobe má další rekordní čtvrtletí, příjmy opět vzrostly
Společnosti Adobe se velmi daří. Přechod na předplatné se vyplácí, přestože mnoho lidí vyjadřuje nespokojenost a firmě meziročně rostou příjmy o zhruba čtvrtinu. Produkty Creative přitom tvoří více než polovinu příjmů.
19.6.2018, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Umělá inteligence Nvidie vytváří slow-motion videa Umělá inteligence Nvidie vytváří slow-motion videa
Pokud váš fotoaparát nebo telefon neumí zpomalená (slow-motion) videa nebo je chcete zpomalit ještě více, má pro vás Nvidia řešení. Její systém umělé inteligence totiž dokáže zpomalovat videa s překvapivě dobrým výsledkem.
19.6.2018, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
AMS začal s výrobou 48MPx FF čipu s globální závěrkou AMS začal s výrobou 48MPx FF čipu s globální závěrkou
AMS, kdysi známý jako CMOSIS, představil velký full frame senzor CMV50000 s rozlišením téměř 48 megapixelů. Na tom by nebylo nic až tak převratného, kdyby nebyl vybaven funkcí globální závěrky.
19.6.2018, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Samyang uvedl kompaktní AF 85mm f/1.4 EF pro Canon Samyang uvedl kompaktní AF 85mm f/1.4 EF pro Canon
Korejský Samyang rozšířil nabídku svých objektivů s autofokusem na 7 modelů. Tím posledním je AF 85mm F1.4 EF. Už podle názvu je patrné, že je určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Má překvapivě malé rozměry.
18.6.2018, aktualita, Milan Šurkala
ALPA uvádí adaptér pro objektivy Leica M ALPA uvádí adaptér pro objektivy Leica M
Fotoaparáty ALPA mohou nově využívat i služeb objektivů s bajonetem Leica M díky novému adaptéru. Ten však přinese několik omezení a především bude nutné počítat s tím, že objektivy pro Leica M jsou určeny jen pro full frame.
18.6.2018, aktualita, Milan Šurkala1 komentář