Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Víkendová diskuze: Pamatujete časy analogu?

Petr S. (328)|19.2.2010 09:48
Je před námi konec týdne, proto Vás tímto zveme na naši víkendovou diskuzi s tématem:

Víkendová diskuze: Pamatujete časy analogu?

Pamatujete na časy, které jste trávili ve fotokomorách a pracně vyvolávali své fotografie? Jaké zkušenosti máte s vyvoláváním fotek a bavilo vás to? Nebo jste raději nosili fotky vyvolávat jinam? Ať už tak či tak - vyjádřete se, zapojte se s ostatními do diskuze!

Do diskuze se mohou zapojit i neregistrovaní uživatelé. Pro napsání příspěvku stačí stisknout tlačítko "Odpověď", které se nachází u levého okraje této stránky (nad a pod výpisem jednotlivých příspěvků).
zemekf (21)|19.2.2010 14:21
JO, dělám to dodnes.
Na film dělám třeba reporty na kerých mi záleží.
Např. návštěva Prezidenta republiky V.Klauze ve Vlčnově.
Nějakej polovodič mě do toho nebude kecat, pěkně manual, stařičká spolehlivá A-1čka se kterou se dají zatloukat aj hřebíky. Jinak fakt dobrý A DOBŘE PLACENÝ atelierovky na 13x18cm, to je potom masíčko. Kolikrát sundám digitál ze stativu a de tam ,,Magnola,,
vincenticka (0)|19.2.2010 14:50
to co je za nazov diskusie ? aky analog ???
filmova fotografia NIE JE ziaden analog
Rasto z BA (0)|19.2.2010 15:50
Ahojte,
ja si pamatam casy analogu, rad som fotil aj vtedy, ale naplno ma to zacalo bavit az s prichodom digitalov. V roku 2003 som si kupil Nikon Coolpix 4500 - to bol ten zalamovaci, robil naozaj krasne fotky, dodnes si ich rad prezeram.
Som rad, ze casy 35mm filmov pominuly, pre tych, co stravili roky v tmavej komore pri cervenom svetle to bude iste nostalgia a nedaju na film dopustit, ale som rad ze prisla digitalna technologia, ktora priblizila krasu fotografovania aj masam. Vyhody digitalov su nesporne, rad sledujem ako sa to vsetko vyvija, v dnesnej dobe je to aspon nieco pozitivne.
Pri kupe svojho prveho digitalu som ihned pochopil, ze pride k zluceniu foto a video do jedneho pristroja a to vo vysokej kvalite, a dnes s modelmi fotakov co dokazu HD video sa mi to potvrdzuje. A tak sa tesim na svoj dalsi, uz x-tydigital, ktory bude mat kvalitny objektiv, podsvieteny senzor, HD video a velky LCD. Skratka vsetko, co som vzdy chcel mat v jednom pristroji.
Kral je mrtvy, nech zije kral!
Neregistrovaný (0)|19.2.2010 17:08
fotky som vyvolával sám, diáky som nosil do fotozberne. digitálny foťák je pre mňa veľkouv ýhodou, môžem nafotiť veci, ktoré by som na film z finančných dôvodov nefotil. a to je podľa mňa najväčšia výhoda digitechniky, že sa z rôznymi motívmy môže človek pohrať, nafotiť jednu vec rôznymi spôsobmi a keď sa mi to nepáči, jednoducho to vymažem.
busy (782)|19.2.2010 21:10
[quote=vincenticka;4966]to co je za nazov diskusie ? aky analog ???
filmova fotografia NIE JE ziaden analog[/quote]

Ale je :) Pojem "analogovy" sa da definovat ako opak k pojmu "digitalny", a teda fotky, ktore nevznikli digitalnou cestou (zosnimanim pomocou elektronickeho cipu) mozno plnym pravom nazvat "analogove" :)

Dokonca za "analogove" by som si dovolil povazovat nielen vsetky klasicke kinofilmove pristroje, aj stare klasicke elektronkove kamery, ktore snimali obraz na elektronku a priamo generovali analogovy RGB (alebo kompozitbny) signal.
bobo2sk (22)|21.2.2010 22:38
Pametam....

Pametam sa na to,ako mi otec vysvetloval,ako nastavit clonu a cas na staruckom zenite.
Pametam sa na hodiny,ktore otec travil v kupelni za slabuckeho cerveneho svetla pri vyvolavani fotiek.
Pametam sa aj na cas,ked otec opustil ciernobielu fotografiu a farebna bola "draha",tak sme nosili filmy na vyvolanie do fotolabu.

Pametam ale neuvedomoval som si o co bezi a netahalo ma to.

O fotenie som sa zacal zaujimat az ked som si isiel kupit prvy digi a na nete som hladal informacie. A vlastne aj na hory som zacal chodit az ked som si kupil prvy fotak :) Takze sice draha investicia,ale urobil som aj nieco pre svoje zdravie :)
zemekf (21)|22.2.2010 09:49
[quote=vincenticka;4966]to co je za nazov diskusie ? aky analog ???
filmova fotografia NIE JE ziaden analog[/quote]

smiř se s tím, je to zažité
kelley (2)|23.3.2010 11:31
Skutečně je to jen zažité. Analog rozhodně není opakem digitálu, co se fotoaparátů týče. Analogový foťák by totiž musel zaznamenávat elektrický analogový signál - asi na videokazetu nebo podobné médium. Foťáky na film zaznamenávaly(jí) obraz opto-chemickou cestou, což s analogovým elektrickým signálem nemá nic společného... :)
kelley (2)|23.3.2010 11:40
P.S. ... a je tu ještě jeden paradox - z CCD nebo CMOS snímače vychází stejně ANALOGOVÝ signál, který se pak ve foťáku převádí A/D převodníkem na digitální, zobrazitelný v PC... :D
stalak (162)|24.3.2010 20:51
jako kluk si dobře pamatuji vyvolávání fotografií mého táty,nadávky u fotky která se nepovedla a nebo nechtěný vpád babičky do komory při vyvolávání,mám doma mraky fotek z těchto dob,sám jsem měl před mnoha lety i svůj,Olympus,model už nevím,ale vyvolávat fotky jsem si nechával,bylo to o nervy které vyjdo a které ne :)
busy (782)|25.3.2010 19:35
[quote=kelley;5265]Foťáky na film zaznamenávaly(jí) obraz opto-chemickou cestou, což s analogovým elektrickým signálem nemá nic společného... :)[/quote]

Ano, ale opti-chemicka cesta je z fotografickeho hladiska tiez len analogovy proces.
Templ (37)|26.3.2010 07:28
Pamatuji. Celá rodina mě nenáviděla. Pro digitál jsem se rozhodnul, když jsem fotil krov kostela. Následně jsem spěchal do fotolabu a klepal jsem se, aby ze snímků aspoň něco vyšlo. Zakoupený kompakt mě přišel v té době na nehorázný peníz (cca 25.000,- Kč). A co v současnosti? Zakoupil jsem Nikona 90x....a budu vychutnávat.
arkij (95)|26.3.2010 20:24
Pamatuju, říkalo se tomu fotit na film (kinofilm případně střední formát 6x6), dnes si zvykáme na "analog".

Když jsem byl dítě, měl otec ještě takovej malej zlatej "kompaktní" fotoaparátek, jehož značku už si nepamatuju, a ten dělal snímky sice na kinofilm ale kolmo, takže obrázek byl oproti klasickému poloviční velikosti a dělal fotky v koupelně na zvětšováku Opemus, kde jsem mu pomáhal, tak jsem přičichl k vývojkám a ustalovači.

Pak si tatík odněkud z ameriky dovezl už "dospělejší" aparát sice s pevným objektivem ale v příslušenství byly dvě předsádky. Na tom jsem pak začal fotit já, což bylo někdy v roce 1975 a samozřejmě dělat i fotky. Nějakou dobu jsme měli i skládací "kufříkový" zvětšovák z Ruska.

Já jsem potom fotil (jako přivýdělek k vlastní práci) technickou fotodokumentaci baráků na Prakticu MTL 50 a Pentacon Six se sadami objektivů (m.j. 300 a 500). Zvětšovák jsem měl Magnifax 4 (bez barvy) a doma v rohu předsíně jsem měl i malinkatou fotokomoru, kde když jsem se potřeboval shýbnout, musel jsem otevřít dveře, misky jsem měl na roštu nad dřezem a větší zvětšeniny pak dělal v noci v koupelně. Leštičku už jsem měl oboustrannou (ten zvětšovák a celé vybavení mám ještě někde ve sklepě v krabici). Fotilo se na ORWO a papíry Foma.

Pak jsem měl kompakt Olympus L-2, kterej mi ukradli z auta v Římě i se spoustou nafocenejch filmů (kterejch je mi dodnes líto). Ten nahradil malej Pentax s velkým zoomem. To už jsem postupně přecházel na barvu a fotolab (nejvíce mi vyhovovala z hlediska barevnýho podání kombinace Fujifilm a papíry Kodak).

Pak už jsem postupně přešel na digitál, ale to už je jiná historie.
Baku005 (1)|29.10.2016 18:59
Jak tak na to koukám, tak jsem asi jeden z mála, kdo šel opačnou cestou, nebo spíše dnes už asi jedinou. Jsem mladší generace, takže o vyvolávání v temné komoře jsem slyšel vždy jen od dědy a od otce. Fotili na Prakticu FX2 s Meyer-Optik Primopla 58mm f1.9 a s Carl Zeiss Jena 135mm f4. Postupně rodiče fotili na kompakty na kinofilm a pamatuju si, že fotky jsme vyvolávali ve fotolabu.
V roce 2008 si naši pořídili Olympus SP-560UZ, který jsem si čímdal častěji půjčoval, až jsem chtěl vlastní foťák a ušetřil jsem si na Canon 600D. Začal jsem se mimojiné zaměřovat hodně na reportážní fotografii a tak jsem koupil bazarový Canon 30D, s kterým se mi pracovalo mnohem lépe. A netrvalo dlouho a už jsem fotil na 5D.
V té době jsem už začínál pokukovat, že bych chtěl dříve či později začít fotit na film, jít zpět ke kořenům. Lákalo mě to stejně jako má obří sbírka vinylových desek z kterých poslouchám i aktuální hudbu.
První zvrat začal, když jsem si pořídil Helios 44-2 58mm a redukci na eos, byl jsem unešen z jeho bokehu a když jsem se s ním trochu naučil, tak jsem na něj začal i aktivně fotit reportáže - do té doby pro mě nemyslitelné, že bych už jen fotil na manuální objektiv. A nejednou jsem zjistil, že to jde.
A za nedlouho poté následovala osudová návštěva u dědečka, kdy mi nabídl výše zmíněnou Prakticu i s příslušenstvím a vybavením temné komory. Nafotil jsem na ní první film. Ten byl tedy barevný a vyvolaný ve fotolabu, ale z výsledku jsem byl nadšený. Zjistil jsem, že focení na film má něco mnohem víc. Ale práce v terénu s průhledovou Prakticou FX2 byla dost složitá, pokud se nejednalo o statickou scénu a nedejbože jsem nepotřeboval fotit na výšku. A tak se zrodil sen, který jsem si i rychle splnil a pořídil jsem Canon 1V-HS.
Tím, že sebou už pravidelně nosím oba Canony 1V a 5D, tak váha je úctihodná, ale už jsem na to zvyklý a neměnil bych.

Výsledné fotografie jsou naprosto nesrovnatelné s digitálem a doslova si užívám každý snímek. Tu nedokonalou dokonalost.

A s tím mě závěrem napadá jedna citace z místního fejetonu: "Potřebujeme ještě vůbec umět fotit? Tahat se s objemným batohem, postávat v dešti a dlouze zírat do hledáčku? Má to cenu? Máme šanci uspět, když nejsme a nebudeme profesionálními grafiky? Ocení někdo normální nedomalovanou fotku?"