formáty pro pořizování a zpracování snímků
Do jakého formátu pořizujete snímky (RAW, JPEG,...) a v jakém formátu je následně zpracováváte (TIFF, PSD,...) ve svém PC?
Zjišťuju, že při zpracování snímku ve formátu JPEG dochází po několikanásobném uložení k jeho degradaci (barvy, tvary, resp. ostrost); /to není jistě nic nového, ale jak na to?/
Zjišťuju, že při zpracování snímku ve formátu JPEG dochází po několikanásobném uložení k jeho degradaci (barvy, tvary, resp. ostrost); /to není jistě nic nového, ale jak na to?/
[quote=Birkoph;8877]Do jakého formátu pořizujete snímky (RAW, JPEG,...) a v jakém formátu je následně zpracováváte (TIFF, PSD,...) ve svém PC?
Zjišťuju, že při zpracování snímku ve formátu JPEG dochází po několikanásobném uložení k jeho degradaci (barvy, tvary, resp. ostrost); /to není jistě nic nového, ale jak na to?/[/quote]
Jak na degradaci po několikanásobném uložení?? Jednoduchá odpověď: uložit jen jednou... a pokud editor dovolí, s nejnižší kompresí ;-)
jinak "normální" fotky fotím přímo do jpg s nejvyšší kvalitou. Fotky které jsou určeny na úpravu fotím do RAW + JPG
Zjišťuju, že při zpracování snímku ve formátu JPEG dochází po několikanásobném uložení k jeho degradaci (barvy, tvary, resp. ostrost); /to není jistě nic nového, ale jak na to?/[/quote]
Jak na degradaci po několikanásobném uložení?? Jednoduchá odpověď: uložit jen jednou... a pokud editor dovolí, s nejnižší kompresí ;-)
jinak "normální" fotky fotím přímo do jpg s nejvyšší kvalitou. Fotky které jsou určeny na úpravu fotím do RAW + JPG
Asi podle toho co fotíš a k jakému účelu. Něco jiného je PC-tam vypadá skoro všechno OK, ale když chceš udělat slušnou fotku větších rozměrů než do alba tak už musíš začít přemýšlet. Rozhodně z vyššího rozlišení můžeš dosáhnout lepších výsledků než z malého. Rozhodně RAW+JPG. A zálohovat dřív než se pustíme do úprav. Vřele doporučuji záložní disk místo CD a DVD. Doporučení: Kartu větší kapacity anebo u focení víc přemýšlet asi jako když se fotilo nebo fotí na kinofilm či svitek.
No a druhý případ je minilab či tiskárna. Tady už je každá rada drahá. Chce to zkušenosti a v případě minilabů i zkoušet různou obsluhu.
A při úpravách v PC nic moc nepřehánět (hlavně doostřování). Důležité je to správně exponovat !!!
Dobré světlo !
No a druhý případ je minilab či tiskárna. Tady už je každá rada drahá. Chce to zkušenosti a v případě minilabů i zkoušet různou obsluhu.
A při úpravách v PC nic moc nepřehánět (hlavně doostřování). Důležité je to správně exponovat !!!
Dobré světlo !
...OK, díky za Vaše odpovědi. Nicméně budu srozumitelnější.
Jedná se mě o publikování snímků v internetových galeriích (tisk a fotolaby tj. jiná story). A dále mě zajímá, jestli se ten "degradující se" JPEG nedá nějak obejít? Např. ukládáním v jiných formátech...
Jedná se mě o publikování snímků v internetových galeriích (tisk a fotolaby tj. jiná story). A dále mě zajímá, jestli se ten "degradující se" JPEG nedá nějak obejít? Např. ukládáním v jiných formátech...
[quote=Birkoph;8906]...OK, díky za Vaše odpovědi. Nicméně budu srozumitelnější.
Jedná se mě o publikování snímků v internetových galeriích (tisk a fotolaby tj. jiná story). A dále mě zajímá, jestli se ten "degradující se" JPEG nedá nějak obejít? Např. ukládáním v jiných formátech...[/quote]
No tak můžeš to zkusit ukládat do Tiff Nebo png. Tiff ale nejspíš na internetovém prohlížeči zobrazit a png je datově náročné - 10Mpx fotka má kolem 20Mb. Na co potřebuješ do internetové galerie supr ostré a velké fotky?? Já co dělám weby tak galerie upravuju tak aby tam nešlo dát širší fotku než 800px. U větších formátů začíná stránka rolovat a uživatel fotku neuvidí naráz celou ale vždy jen část. šlo by to řešit odkazem na originální velikost, ale na co by si to někdo stahoval? Navíc když použiješ fotku ve zmenšeném měřítku, zároveň ji chráníš proti neoprávněnému použití. Pokud teda nechceš aby si to někdo stahoval a vydával to za svoje fotky. Jinak myslím že pokud fotku uložíš do jpg s nejmenší kompresí, tak to nikdo, ani ty, nepozná...
Jedná se mě o publikování snímků v internetových galeriích (tisk a fotolaby tj. jiná story). A dále mě zajímá, jestli se ten "degradující se" JPEG nedá nějak obejít? Např. ukládáním v jiných formátech...[/quote]
No tak můžeš to zkusit ukládat do Tiff Nebo png. Tiff ale nejspíš na internetovém prohlížeči zobrazit a png je datově náročné - 10Mpx fotka má kolem 20Mb. Na co potřebuješ do internetové galerie supr ostré a velké fotky?? Já co dělám weby tak galerie upravuju tak aby tam nešlo dát širší fotku než 800px. U větších formátů začíná stránka rolovat a uživatel fotku neuvidí naráz celou ale vždy jen část. šlo by to řešit odkazem na originální velikost, ale na co by si to někdo stahoval? Navíc když použiješ fotku ve zmenšeném měřítku, zároveň ji chráníš proti neoprávněnému použití. Pokud teda nechceš aby si to někdo stahoval a vydával to za svoje fotky. Jinak myslím že pokud fotku uložíš do jpg s nejmenší kompresí, tak to nikdo, ani ty, nepozná...
OK, díky Rellik! Vyzkoušel jsem a funguje to.
Nicméně narážím na problém s barevným posunem snímku po uložení do jpeg. Popíšu podrobněji: snímek z raw převedu do tif; ořežu; doostřím a ve photoshopu prostřednictím volby "uložit pro web" převedu/uložím do jpeg.
Tato operace umožňuje náhled vytvářeného obrázku a už zde je patrné, že dochází k barevnému posunu ve smyslu výrazného oteplení barev. Tato změna po uložení zůstává a uploadem do internet. galerie se ještě více zvýrazní. Čím to?
Nicméně narážím na problém s barevným posunem snímku po uložení do jpeg. Popíšu podrobněji: snímek z raw převedu do tif; ořežu; doostřím a ve photoshopu prostřednictím volby "uložit pro web" převedu/uložím do jpeg.
Tato operace umožňuje náhled vytvářeného obrázku a už zde je patrné, že dochází k barevnému posunu ve smyslu výrazného oteplení barev. Tato změna po uložení zůstává a uploadem do internet. galerie se ještě více zvýrazní. Čím to?
[quote=Birkoph;9003]OK, díky Rellik! Vyzkoušel jsem a funguje to.
Nicméně narážím na problém s barevným posunem snímku po uložení do jpeg. Popíšu podrobněji: snímek z raw převedu do tif; ořežu; doostřím a ve photoshopu prostřednictím volby "uložit pro web" převedu/uložím do jpeg.
Tato operace umožňuje náhled vytvářeného obrázku a už zde je patrné, že dochází k barevnému posunu ve smyslu výrazného oteplení barev. Tato změna po uložení zůstává a uploadem do internet. galerie se ještě více zvýrazní. Čím to?[/quote]
Neukládej to jako pro webové galerie. Ta funkce je pro amatéry! Ta funkce degraduje fotku kvůli tomu aby byla co nejmíň datově náročná. Ulož to normálně jako bys to chtěl uložit pro sebe a kvalitu jpg nedávej míň než 85%. pak by to mělo být OK. ;-)
Nicméně narážím na problém s barevným posunem snímku po uložení do jpeg. Popíšu podrobněji: snímek z raw převedu do tif; ořežu; doostřím a ve photoshopu prostřednictím volby "uložit pro web" převedu/uložím do jpeg.
Tato operace umožňuje náhled vytvářeného obrázku a už zde je patrné, že dochází k barevnému posunu ve smyslu výrazného oteplení barev. Tato změna po uložení zůstává a uploadem do internet. galerie se ještě více zvýrazní. Čím to?[/quote]
Neukládej to jako pro webové galerie. Ta funkce je pro amatéry! Ta funkce degraduje fotku kvůli tomu aby byla co nejmíň datově náročná. Ulož to normálně jako bys to chtěl uložit pro sebe a kvalitu jpg nedávej míň než 85%. pak by to mělo být OK. ;-)
...díky za všechna doporučení!
Nicméně postupně zjišťuju, že můj problém (a možná i dalších) spočívá v tom, že při úpravě snímku ve Photoshopu pracuju v jiném ICC profilu, než je export (JPEG). Projevuje se to právě už výše diskutovaným barevným posunem konečného jpeg-u.
Někde jsem našel že pro sjednocení zobrazení lze v Photoshopu zapnout: View -> Proof setup -> Monitor RGB. Potom vidím barvy jako v JPEGu.
Existuje ještě nějaká jiná možnost sjednocení barevných profilů, abych zpracovával a ve finále ukládal do jpegu stejný obraz?
Nicméně postupně zjišťuju, že můj problém (a možná i dalších) spočívá v tom, že při úpravě snímku ve Photoshopu pracuju v jiném ICC profilu, než je export (JPEG). Projevuje se to právě už výše diskutovaným barevným posunem konečného jpeg-u.
Někde jsem našel že pro sjednocení zobrazení lze v Photoshopu zapnout: View -> Proof setup -> Monitor RGB. Potom vidím barvy jako v JPEGu.
Existuje ještě nějaká jiná možnost sjednocení barevných profilů, abych zpracovával a ve finále ukládal do jpegu stejný obraz?
Přidám taky pár řádků :)
Fotím 100 % fotografií do RAW formátu (14bit NEF).
Základní úpravy (barevnost, jas, deformace, retuš smítek) dělám v Adobe Lightroom,
pak exportuji do PSD (RGB 16bit, profil ProPhoto).
Ve Photoshopu dodělám selektivní úpravy a složitější retuše. Dále se rozhodnu zda fotografii připravím na tisk, do fotolabu nebo na web.
Na web připravím tak, že postupným zmenšováním a doostřováním dospěji k výsledné velikosti (třeba 800x600 pixelů). Tyto úpravy stále provádím v 16bit RGB a pracovním profilu ProPhoto. Až při výsledném exportu (uložení) do JPEG převádím na 8bit a barevný prostor sRGB (důležité!).
Takže ve výsledku mám originál NEF, vyexportované pracovní PSD (vrstvy úprav atd.) a konečný JPEG na web.
Ještě připíši to, co každý ví, ale málokdo tak činí ... a to "Zálohovat, zálohovat, zálohovat ... " :)
Shrnuto, ať už pracujete v jakémkoliv formátu a barevném profilu, tak vždy musí být výsledná fotografie prezentována na webových galeriích v barevném profilu sRGB (JPEG, 8bit). Jenom tak dosáhnete toho, že divák uvidí stejné barvy jako vy.
Hasse
Fotím 100 % fotografií do RAW formátu (14bit NEF).
Základní úpravy (barevnost, jas, deformace, retuš smítek) dělám v Adobe Lightroom,
pak exportuji do PSD (RGB 16bit, profil ProPhoto).
Ve Photoshopu dodělám selektivní úpravy a složitější retuše. Dále se rozhodnu zda fotografii připravím na tisk, do fotolabu nebo na web.
Na web připravím tak, že postupným zmenšováním a doostřováním dospěji k výsledné velikosti (třeba 800x600 pixelů). Tyto úpravy stále provádím v 16bit RGB a pracovním profilu ProPhoto. Až při výsledném exportu (uložení) do JPEG převádím na 8bit a barevný prostor sRGB (důležité!).
Takže ve výsledku mám originál NEF, vyexportované pracovní PSD (vrstvy úprav atd.) a konečný JPEG na web.
Ještě připíši to, co každý ví, ale málokdo tak činí ... a to "Zálohovat, zálohovat, zálohovat ... " :)
Shrnuto, ať už pracujete v jakémkoliv formátu a barevném profilu, tak vždy musí být výsledná fotografie prezentována na webových galeriích v barevném profilu sRGB (JPEG, 8bit). Jenom tak dosáhnete toho, že divák uvidí stejné barvy jako vy.
Hasse
[quote=Hasse;9228]
Na web připravím tak, že postupným zmenšováním a doostřováním dospěji k výsledné velikosti (třeba 800x600 pixelů).
Hasse[/quote]
OK, díky za užitečné typy a snad, nejen pro mne...
V jakých krocích doporučujete zmenšovat, resp. Vy zmenšujete? A doostřujete jen kanál s nejmenším zrnem, nebo celý RGB? (pokud to není přílišný pohled do "kuchyně") :)
Na web připravím tak, že postupným zmenšováním a doostřováním dospěji k výsledné velikosti (třeba 800x600 pixelů).
Hasse[/quote]
OK, díky za užitečné typy a snad, nejen pro mne...
V jakých krocích doporučujete zmenšovat, resp. Vy zmenšujete? A doostřujete jen kanál s nejmenším zrnem, nebo celý RGB? (pokud to není přílišný pohled do "kuchyně") :)
Je to nepatrně pracnější, ale výsledek za to rozhodně stojí :) Používám Photoshop.
Příklad:
Mám zdrojový obrázek 6 Mpx - 3000x2000 pixelů. Zmenším jej, samozřejmě v poměru, na šířku 2500px a následně doostřím (Filtr/Zostření/Chytré zostření ... Základní ... Míra cca 50-150 ... Poloměr 0,3px). Míra i poloměr si musí každý individuálně (pozor náhled musí být nastaven na 100 % - jeden pixel obrazu je roven jednomu pixelu obrazovky), tak jak se mu to zdá nejlepší (cvik přijde časem). Další kroky se opakují. Zmenšit na šířku 2000px a opět stejný postup ostření a pak znova zmenšit na šířku 1500px a ostřit. Posledním krokem se fotografie zmenší na prezentovanou velikost (šířka 1024px). Při finálním ostření použít co nejmenší poloměr (0,1px).
Časem každý získá zkušenost kolik ostřit tu či onu fotografii. Jiné to bude u fotografie plné jemných detailů, jiné u fotografie kde převládají plochy.
Postup berte jako vodítko. Kompromis mezi složitostí nastavení a kvalitou výsledku. Možností je mnoho, ať už nastavení chytrého zostření na rozšířený režim, tak doostřování vybraných barevných kanálů.
Hasse
Příklad:
Mám zdrojový obrázek 6 Mpx - 3000x2000 pixelů. Zmenším jej, samozřejmě v poměru, na šířku 2500px a následně doostřím (Filtr/Zostření/Chytré zostření ... Základní ... Míra cca 50-150 ... Poloměr 0,3px). Míra i poloměr si musí každý individuálně (pozor náhled musí být nastaven na 100 % - jeden pixel obrazu je roven jednomu pixelu obrazovky), tak jak se mu to zdá nejlepší (cvik přijde časem). Další kroky se opakují. Zmenšit na šířku 2000px a opět stejný postup ostření a pak znova zmenšit na šířku 1500px a ostřit. Posledním krokem se fotografie zmenší na prezentovanou velikost (šířka 1024px). Při finálním ostření použít co nejmenší poloměr (0,1px).
Časem každý získá zkušenost kolik ostřit tu či onu fotografii. Jiné to bude u fotografie plné jemných detailů, jiné u fotografie kde převládají plochy.
Postup berte jako vodítko. Kompromis mezi složitostí nastavení a kvalitou výsledku. Možností je mnoho, ať už nastavení chytrého zostření na rozšířený režim, tak doostřování vybraných barevných kanálů.
Hasse
[quote=Hasse;9259]
Mám zdrojový obrázek 6 Mpx - 3000x2000 pixelů. Zmenším jej, samozřejmě v poměru, na šířku 2500px a následně doostřím (Filtr/Zostření/Chytré zostření ... Základní ... Míra cca 50-150 ... Poloměr 0,3px). Míra i poloměr si musí každý individuálně (pozor náhled musí být nastaven na 100 % - jeden pixel obrazu je roven jednomu pixelu obrazovky), tak jak se mu to zdá nejlepší (cvik přijde časem). Další kroky se opakují. Zmenšit na šířku 2000px a opět stejný postup ostření a pak znova zmenšit na šířku 1500px a ostřit.[/quote]
Nie je v tomto pripade jednoduchsie fotku priamo zmensit 2x spriemerovanim dvoch pixelov do jedneho ?
Mám zdrojový obrázek 6 Mpx - 3000x2000 pixelů. Zmenším jej, samozřejmě v poměru, na šířku 2500px a následně doostřím (Filtr/Zostření/Chytré zostření ... Základní ... Míra cca 50-150 ... Poloměr 0,3px). Míra i poloměr si musí každý individuálně (pozor náhled musí být nastaven na 100 % - jeden pixel obrazu je roven jednomu pixelu obrazovky), tak jak se mu to zdá nejlepší (cvik přijde časem). Další kroky se opakují. Zmenšit na šířku 2000px a opět stejný postup ostření a pak znova zmenšit na šířku 1500px a ostřit.[/quote]
Nie je v tomto pripade jednoduchsie fotku priamo zmensit 2x spriemerovanim dvoch pixelov do jedneho ?
Jednodušší to jistě je, ale dva kroky jsou málo ... navíc bez vloženého doostření není výsledek tak dobrý.
Znám spoustu lidí co používají i více než 5 kroků, při zmenšování tímto postupem co jsem výše popisoval. Záleží samozřejmě na kvalitě (ostrost, šum) i velikosti zdrojového souboru.
Síla tohoto postupu je hlavně v krajinné fotografii, nebo tam kde je spousta malých detailů.
Jde vlastně o postupné vyhlazování hran po zmenšení a následné přidávání kontrastu na hrany objektů při doostření. Lidově řečeno vznikne detail i tam kde není :)
Stejného principu, ale obráceně se používá při zvětšování snímku. Taky je lepší snímek zvětšovat z 100 % na 300 % v krocích, třeba po 10-25 %, než jedním krokem. Nejlépe bikubické převzorkování, i když bilineárně je výsledek téže dobrý (ale můžou nastat problémy v jemných přechodech).
Na krokové zmenšování i zvětšování je nejlepší si ve Photoshopu vytvořit akci. Nejlépe mít jich několik a používat podle povahy snímku (detaily, plochy). Jinak se z toho stává "otročina" i při malém množství.
Hasse
Znám spoustu lidí co používají i více než 5 kroků, při zmenšování tímto postupem co jsem výše popisoval. Záleží samozřejmě na kvalitě (ostrost, šum) i velikosti zdrojového souboru.
Síla tohoto postupu je hlavně v krajinné fotografii, nebo tam kde je spousta malých detailů.
Jde vlastně o postupné vyhlazování hran po zmenšení a následné přidávání kontrastu na hrany objektů při doostření. Lidově řečeno vznikne detail i tam kde není :)
Stejného principu, ale obráceně se používá při zvětšování snímku. Taky je lepší snímek zvětšovat z 100 % na 300 % v krocích, třeba po 10-25 %, než jedním krokem. Nejlépe bikubické převzorkování, i když bilineárně je výsledek téže dobrý (ale můžou nastat problémy v jemných přechodech).
Na krokové zmenšování i zvětšování je nejlepší si ve Photoshopu vytvořit akci. Nejlépe mít jich několik a používat podle povahy snímku (detaily, plochy). Jinak se z toho stává "otročina" i při malém množství.
Hasse
@HASSE:
používám na zmenšení tento postup a výsledky jsou přímo úžasné. Ale zajímala by mě tvá zkušenost s doostřováním bez zmenšování? Nějak se mi nedaří najít způsob, který by dohnal ty zmenšeniny. Je nějaký postup, kterým doostřuješ velké fotografie s dosažením stejných detailů jako na zmenšeninách, nebo mám jen dále zkoušet lépe "kroutit čudlíkama" u chytrého doostření?
používám na zmenšení tento postup a výsledky jsou přímo úžasné. Ale zajímala by mě tvá zkušenost s doostřováním bez zmenšování? Nějak se mi nedaří najít způsob, který by dohnal ty zmenšeniny. Je nějaký postup, kterým doostřuješ velké fotografie s dosažením stejných detailů jako na zmenšeninách, nebo mám jen dále zkoušet lépe "kroutit čudlíkama" u chytrého doostření?