Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Jaký profi kompakt pro rodinné snímky?

radek.kovacik (12)|2.5.2011 18:40
Zdravím,
uvažuji o koupi nějakého profi kompaktu pro běžné rodinné snímky a z hlediska hardwarové výbavy a funkcí se mi hodně líbí Olympus XZ-1, ale od jeho koupě mě odrazuje to, že při odšumování fotografií hodně rozmazává detaily a přitom to není možné nijak ovlivnit (např. v menu). Jako alternativu jsem uvažoval Panasonic DMC-LX5 nebo případně Nikon Coolpix P7000.

Který z uvedených kompaktů byste doporučili?
Myslíte, že se dá očekávat, že se uvedená chyba XZ-1 v novém firmware odstraní nebo že Olympus alespoň udělá sílu odšumování nastavitelnou např. ve 3 krocích v menu?
busy (782)|2.5.2011 19:47
Pre bezne pouzitie fotiek (do rozmeru tlace 20x30 cm alebo na webove fotogalerie) by nemal byt ubytok detailov kvoli silnejsiemu odsumovaniu poznatelny. A pre specialne ucely, pokial je kvalita a detalnost fotky naozaj velmi dolezita (napr. ich budeme chciet sledovat v pixelovom zvecseni 1:1 na monitore), je u XZ-1 mozne fotit do RAWu a tym padom cele odsumovanie vo fotaku uplne obist.

Takze pokial je nemoznost nastavenia urovne odsumovania jednine minus fotacku XZ-1, nevahal by som s kupou XZ-1.
roy61 (8)|2.5.2011 21:44
a co Canon G12, canon vseobecne ma slusne odsumovani,
..... a kdyz prectes kopu recenzi a porovnani, zistis ze drobne
vyhody a nevyhody ma kazdy a ze neprohloupis ani s jednim z nich.
V tehle tride je to o svetle a fotografovi.
radek.kovacik (12)|3.5.2011 18:30
Canon G12 se mi moc nelíbil kvůli tomu, že má celkem špatnou světelnost objektivu a já jsem šel do této kategorie fotoaparátů s tím, aby dělali co nejlepší snímky za špatných světelných podmínek (např. v noci) a navíc jsem někde na Digimánii četl, že všechny Canony mají tendenci přepalovat body.

Ještě bych se zeptal (moc se v tom totiž nevyznám), když se podívám na ukázky snímků z té XZ-1 (hlavně těch posledních 6) tak mám pocit, že není schopen zaostřit na celou scénu (tj. jak na popředí, tak i na pozadí). Čím to je způsobeno, to má tak malou hloubku ostrosti nebo je tam jiný problém?
Milan Šurkala (3381)|3.5.2011 20:28
Dobra svetelnost se projevuje mimo jine tim, ze snizuje hloubku ostrosti. Vy to sice berete jako negativum, ale vetsina fotografu by XZ-1 brala radeji prave proto, ze neni ostre popredi a pozadi zaroven. Takze to neni problem, ale naopak obrovska vyhoda. Nikdo Vas vsak nenuti ji vyuzivat, muzete clonit (je tam irisova clona), takze hloubku ostrosti muzete zvetsit. Jak u Canonu, tak u XZ-1 je mozne clonit do F8. Samozrejme pokud priclonite, pripravujete se o svetelnost a dobre foceni za horsiho svetla. Takze pokud budete chtit, G12 se bude chovat stejne jako XZ-1, u XZ-1 ale mate tu vyhodu v moznosti volby (odclonit a fotit lepe za horsiho svetla, pripadne i za dne s vice rozmazanym pozadim).

Canon a prepalovani. Jo, to je jejich vlastnost, nicmene proc se tim znepokojovat? G12 ma navrchu krasne kolecko korekce expozice. Jednou v zivote tam flaknete -0,3 EV nebo -0,7 EV a je po prepalech. Problem vyresen.

Nicmene co se tyce kvality snimku, tak v JPEGu budou oba pristroje hodne vyrovnane. G12 sice bude muset volit hodne vysoke ISO, ale diky mnohem kvalitnejsimu odsumovni vyrazne snizi vyhodu XZ-1 v podobeznatelne lepsi svetelnosti. Jinak receno, co XZ-1 nazene na lepsi svetelnosti (a ctvrtinovem ISO), to zas castecne ztrati na nekvalitnim odsumovani. V RAWu uz z XZ-1 fotograf vytriska znatelne vice.
radek.kovacik (12)|4.5.2011 19:30
Ne že bych tu hloubku ostrosti bral vyloženě jako negativum, ale vzhledem k určení toho fotoaparátu předpokládám, že 90% fotek bude tvořeno ve stylu "někdo před něčím" (např. já před katedrálou sv. Víta) a právě z toho mám obavy, zda by se vůbec na takovéto fotky tyto fotoaparáty hodily (ať už Canon, Nikon, Panasonic nebo Olympus). To bych musel mít clonu trvale (resp. většinou) na 8?

Myslíte, že to Olympus s tím odšumováním v novém firmware nespraví?
Ještě se zeptám, jaký máte názor na ten Panasonic DMC-LX5 (někde jsem četl, že má stejný čip jako Olympus)? Já jen, že má lepší světelnost než Canon a nastavitelné odšumování (oproti Olympusu).
Milan Šurkala (3381)|4.5.2011 20:51
Vase obavy jsou naprosto liche. Pokud budete fotit nekoho pred necim, tak i na plne otevrene clone to bude ostre, nemluve o osobe pred sv. Vitem. Mala hloubka ostrosti je zalezitost tri aspektu. Ohniska, ostrici vzdalenosti a clony (svetelnosti). Ty snimky v recenzi maji malou hloubku ostrosti proto, ze je to foceno na kratkou vzdalenost s maximalnim zoomem. Pochybuju, ze budete sebe fotit z pul metra na max. zoom pred sv. Vitem, vzdyt byste se na tu fotku nevesel (a katedrala uz vubec ne). V takovem pripade budete muset jit s fotakem dal (hloubka ostrosti se zvetsi) a rovnez budete muset odzoomovat, aby se na fotku vesel sv. Vit (hloubka ostrosti se zase zvetsi). A fotit na F8 je nesmysl, protoze tam se projevi difrakce, takze bude neostre vsecko :-) Navic automatika voli stredni clony (kolem F4).

Panasonic LX5 jsem zatim netestoval, ale cip je tam stejny (lepe receno Olympus XZ-1 ma cip z LX5 nez naopak). Odsumovani je nastavitelne, ale nevim jiste, zda se to nejak vyrazne projevuje (kazdopadne lepi, nez by to tam nebylo vubec). Oba fotoaparaty jsou dobre, osobne nevim, ktery z nich bych si vybral.
radek.kovacik (12)|5.5.2011 19:45
Takže pokud to správně chápu, nemělo by se na ostrosti snímku negativně podepsat to, že bych já stál odhadem asi 3 m před objektivem a katedrála by byla ještě 200 m za mnou?

Jakou značku a případně i typ paměťové karty byste doporučil do takovéhoto fotoaparátu? Má význam investovat do rychlejší karty (vyšší třídy)? Někde jsem četl, že v případě ukládání do RAWu je potřeba rychlejší karta. Která třída by byla výkonnostně odpovídající?
Milan Šurkala (3381)|5.5.2011 23:21
Porad nerozumim, ceho se vlastne bojite. Pokud Vam ostrost nebude vyhovovat, muzete priclonit. Jste jeden z mala lidi, kteri by snad chteli mensi cip a horsi svetelnost, jak to tak slysim. To, ze si koupite Ferrari, taky neznamena, ze s tim vzdy pojedete 320 km/h. To, ze si koupite svetelny objektiv neznamena, ze s tim musite fotit porad na "plnou diru". Vsechny profi kompakty budou mit stejnou hloubku ostrosti, kdyz stejne zazoomujete a nastavite stejnou clonu.

Ma smysl koupit si rychlejsi kartu. Na tridu Class se ani nedivejte, to nema s realnym vykonem nic spolecneho. Class 4 karta muze mit ve skutecnosti 20 MB/s a byt rychlejsi nez Class 10 (ale ne ve vsech pripadech). Jednoduse receno, ani oznaceni Class, ani vyrobci udavane maximum (treba 15 MB/s) o rychlosti zas tak moc nerika, vzdycky se to muze lisit. Osobne mam nekolik karet, obycejnou Class 4 (4 MB/s), rychlou Class 4 (10 MB/s) i rychlou Class 6 (10 MB/s) a vsechny jsou zhruba stejne rychle, dokonce bych rekl, ze Class 6 je z nich nejpomalejsi a ta nejobycejnejsi Class 4 nejrychlejsi, ale rozdily jsou male. Dale jsem si koupil rychlou SanDisk SDHC Extreme s rychlosti udajne az 30 MB/s a tam uz je rozdil opravdu vyrazny. Osobne bych volil nejaky rychly SanDisk (verze s rychlosti 15MB/s a vyssi).
radek.kovacik (12)|8.5.2011 12:20
Čeho se bojím? V podstatě je to celé o financích - abych nevyhodil zbytečně 11 tisíc za sice kvalitní a funkcemi nadupaný fotoaparát a pak nezjistil, že stejnou službu by mi udělal i ten nejlevnější od jakéhokoli výrobce. Protože co na tom, že by měl dobrou světelnost a relativně velký čip, když by právě díky tomu vytvářel neostré snímky, které by uměl líp vytvořit i nějaký fix fokus aparát za pár stovek.
Abyste to pochopil, já mám v tuto chvíli starý analogový Olympus Mju II a toto by mělo být moje první setkání s digitální technologií u fotoaparátů, tudíž nemám žádné zkušenosti a zřejmě díky tomu, že budu přecházet z analogu na digitál, se budu muset učit i způsoby focení a nastavování od začátku znovu (např. vyrovnání bílé se u analogu provádět nemuselo - tedy alespoň ne při focení, to byl spíše problém fotolabu).
Milan Šurkala (3381)|8.5.2011 13:54
Vite co. Podivejte se na recenze a snimky z nich. Na nejake levne kompakty i na ty "profi". Podle toho zjistite, co Vam staci a co ne. Bat se, ze budu mit nejak velmi rozmazane pozadi u profi kompaktu pri beznych rodinnych fotkach je nesmysl (to pricloneni tam muzete manualne udelat vzdy, u beznych kompaktu ne, protoze je tam vetsinou jen ND filtr a ne irisova clona, bezne kompakty jsou tedy odclonene neustale). To vetsi paseku nadela priserne agresivni odsumovani beznych kompaktu, diky kteremu neni poradne ostre vubec nic. Mysli, ze pro Vas bude idealni asi Canon IXUS 300 HS, PowerShot S95, G12 nebo Nikon Coolpix P7000. Mozna jeste ta LX5. Olympus XZ-1 je sice vyborny co se tyce jeho potencialu, ale je nutno s nim umet fotit (idealne RAW kvuli silnemu odsumovani v JPEGu, nastavovat ISO, protoze automatika ISO citlivosti je tam trochu divna)
roy61 (8)|9.5.2011 22:33
[QUOTE=radek.kovacik;9622]Zdravím,
uvažuji o koupi nějakého profi kompaktu pro běžné rodinné snímky-


podle vaseho prvotniho zadani fotit bezne rodine fotky, nemusite koupit fotak za 11 tisic,
myslim, ze vyssi stredni trida by taky stacila a muzete usetrit 4 až 6 tisic.
canon 300hs co pise p. Surkala, nebo sony s chipem exmor R, nebo ted novy Nikon P 300, co je prej mladsi braska Nikonu P 7000, taky velice hezky foti panasonic FZ 45, je to o tom aby investice byla vyuzita.....
radek.kovacik (12)|30.5.2011 13:15
roy61:
Pro který fotoaparát jste se rozhodl vy? Nikon P7000 nebo Olympus XZ-1?

Já jsem doposud neměl možnost XZ-1 držet v ruce, takže nevím, jak by mi padl do ruky a také nevím, jak by mi šlo to ovládání pomocí quick menu a otočného prstence, ale co jsem měl možnost si zkoušet různé profi kompakty, tak nejlíp mi z nich seděl (po stránce ergonomie) právě Nikon P7000. Canon G12 mi přišel hodně těžký a takový zbytečně mohutný, Panasonic LX-5 byl zase naopak hodně tintěrný a navíc jsem u něj neměl kam dát palec (všude byly rozesety nějaké tlačítka a ovládací prvky). Proto stále čekám, jestli se mi naskytne cesta do Brna nebo do Ostravy, abych si tu XZ-1 mohl taky "osahat". Jinak musím říct, že se stále více přikláním k ní.
Scritchy (9)|1.6.2011 23:22
Ak môžem trošku odbočím nechcem zakladať zbytočne novú tému.
Ako je na tom P7000 s ostrením? Je to také hrozné, poprípade je možnosť že to spraví firmware alebo je to hardwerovy problém?
Ostrenie, slabé video a časozberné fotenie iba 30s+ sú jediné veci čo nie su dotiahnute do konca.
Už doň len šupnuť 10mpx micro 4/3 čip a bol by to dokonalý kompakt!!!!
Kedy už konečne niečo také vyrobia!!
Milan Šurkala (3381)|1.6.2011 23:57
[quote=Scritchy;10103]Ak môžem trošku odbočím nechcem zakladať zbytočne novú tému.
Ako je na tom P7000 s ostrením? Je to také hrozné, poprípade je možnosť že to spraví firmware alebo je to hardwerovy problém?
Ostrenie, slabé video a časozberné fotenie iba 30s+ sú jediné veci čo nie su dotiahnute do konca.
Už doň len šupnuť 10mpx micro 4/3 čip a bol by to dokonalý kompakt!!!!
Kedy už konečne niečo také vyrobia!![/quote]

To ostreni neni az takova tragedie, jen to chce spise automatiku (aspon jeden z 9 ostricich bodu se uz na neco trefi). Samozrejme jine profi kompakty jsou na tom lepe. Video bych oznacil za jedno z tech lepsich ve sve tride a casosberne snimani tusim zadny jiny profi kompakt ani nema. 4/3" cip tam byt nemuze, ten fotak by byl nekolikrat tak vetsi. To je proste fyzika.
Scritchy (9)|2.6.2011 00:51
No s tým micro 4/3 som to prehnal (nechal som sa uniesť :-)
Ale keby bol o niečo väčší od 1/1,7 (tak 50-100%), tých pár mm a 100g by sa dalo ešte zniesť (460g) stále by to bolo spratnejšie ako DSLR.
Ked už tam dali to časozberne snimanie, už tam mohli dať 5 - 10s+(ricoh), mám v pláne sa tomuto venovať aktívnejšie preto sa o to zauijmam, s toho dôvodu som vypustil EOS 600D a GH2 (životnosť závierky, rozmery a aj cena) ešte jeden dotaz dá sa naň pripojiť diaľková spúšť ?
Dakujem pekne za odpovede.